Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Veľká bublina spľasla: Retro televízia Markízy sa po raketovom nástupe prepadá!

Počiatočné nadšenie a nostalgia z návratu starých programov vystriedala realita, archívna stanica klesla na chvost malých staníc.

Na televízny trh vstúpila s nevídaným úspechom.

Už v roku 2023 chcela Markíza rozšíriť svoje staničné portfólio o piaty televízny kanál, s ktorým napokon počkala až v polovici roka 2024. Zopakovaním taktiky s uvedením kriminálkovej stanice uprostred prázdninového obdobia spustila 15. júla 2024 retro televíziu Markíza Klasik, ktorou zacielila na divácke spomienky aj nostalgiu za starými časmi.

Napriek tomu, že program vyskladali archívne akvizičné filmy a seriály z minulého storočia, nová stanica cieli na produktívne publikum a reklamu predáva v obchodnej cieľovej skupine. Tá v tomto roku zahŕňa divákov vo veku 14 až 56 rokov.

Nie nadarmo sa televízia zamerala na programy ako Pobrežná hliadka, Akty X, Beverly Hills alebo Alf, ktoré boli hitom u mládeže v 90. rokoch. Dnes sú z nich klasickí diváci televízie v strednom veku a aktívni spotrebitelia.

Uvedenie Markíza Klasik sa stretlo s mimoriadnou odozvou divákov.

Nástup ako z najlepšieho sna

Už v prvých dňoch, kedy ešte stanica nebola ani zaradená u všetkých operátorov, dosahovala sledovanosť na úrovni niektorých etablovaných staníc.

Markíza hneď po prvom vysielacom dni zverejnila správu o „fenomenálnych výsledkoch“, aj keď presné čísla nezverejnila.

Vďaka mimoriadnej spokojnosti so sledovanosťou ale dáta odkryla skôr, ako plánovala, a prvé výsledky boli známe po približne dvoch týždňoch vysielania stanice.

Tie ukázali, že Markíza Klasik sa dokázala v celodenných podieloch na trhu hýbať aj na úrovni okolo 2 %, kým bežne pre nové stanice býva prvý míľnikom dosiahnutie jedného podielového bodu.

V auguste dokonca v obchodnej cieľovke prekračovala celodennú úroveň 3 % a vyšplhala sa k výkonu dlhoročne zavedených malých staníc.

Divácke nadšenie si udržala aj v prvej polovici jesennej sezóny. Výraznejšie začalo opadať postupne od novembra, kedy sa retro stanica vracala bližšie k 2-percentnej úrovni. V ostatných týždňoch ju dokonca podlieza.

Prvé Vianoce sklamali

Prvé prekvapenie prišlo počas vianočných sviatkov, kedy bývajú najvyhľadávanejšie práve klasické televízne programy.

Markíza Klasik tak mala potenciál získať zvýšenú pozornosť publika, čomu prispôsobila aj svoj program.

Nasadila doň legendárnu ságu o Angelike, markíze anjelov, dobrodružného Herkulesa, kultovú sériu Princezná Fantaghiró aj česko-slovenské klasiky Plavčík a Vratko, Dařbuján a Pandrhola, Obecná škola, Krakonoš a lyžníci, Nebojsa alebo Medená veža.

Markíza Klasik napriek tomu potvrdila postupný divácky pokles, vianočný týždeň skončila tesne nad 2 % ako druhá najslabšia menšia stanica spomedzi najbližšej konkurencie JOJ Plus alebo Doma či Dajto, Markíza Krimi a Wau.

Začína jeden z najslabších týždňov

Stratu formy potvrdzuje stanica aj v novom roku.

V priebehu celého januára už Markíza Klasik celodenne nedosahuje v priemerných podieloch na trhu ani 2 %, jej priemer má v obchodnej cieľovke dosahovať úroveň v okolí 1,8 %.

Retro televíziu Markízy ťahá často víkendový program, kým v pracovné dni aktuálne zaznamenáva, naopak, jedno zo svojich najslabších období. 

Tento týždeň zatiaľ rozbieha Markíza Klasik veľmi vlažne, od pondelka si má pripisovať celodenné podiely na trhu iba v okolí 1 %.

Z najbližšej konkurencie je medzi malými stanicami suverénne najsledovanejšie Dajto. Ako jediné dlhodobo dosahuje priemerné podiely na trhu okolo 4 %, čo sa mu darí najmä vďaka silným pracovným dňom. Dodnes mu nadpriemerne fungujú reprízy denných sitkomov.

Najbližšie súboje za ním v širokom rozpätí 3 % zvádzajú Markíza Krimi a JOJ Plus. Pluske zas, naopak, zvykne najlepšie zaberať víkendový program, ktorý aktuálne posilňuje tiež ženskú stanicu Doma. Rebríček uzatvárajú WAU s priemermi okolo 2,5 % a až s odstupom Markíza Klasik.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor