Téma mesiaca
Trumpovo víťazstvo dostalo exkluzívny mediálny priestor
Spoločnosť NEWTON Media sa pozrela na medializáciu víťazstva Donalda Trumpa vo vybraných slovenských médiách. Udalosť dostala v prvých dňoch (9.-11.11.2016) široký mediálny priestor. Okrem množstva tituliek, ktoré obsadila, jej patril aj dlhý vysielací čas. Médiá často skloňovali výrazy ako kontroverznosť, neistota, reality show či americký sen.
Celkovo spoločnosť zaznamenala 987 príspevkov. Na titulných stranách denníkov, či ako prvé reportáže v poradí sa objavilo 16 príspevkov (z 24 možných). Dôležitosť témy podčiarkli aj komentáre šéfredaktorov SME a Denníka N priamo na titulných stranách štvrtkových vydaní. Titulka denníka SME mala až “smútočný” vizuál.
Udalosť bola zmienená v 207 televíznych alebo rozhlasových reportážach a ďalších žánroch (21 % z celkovej medializácie), ktorých kumulatívna dĺžka trvania dosiahla takmer 11 hodín. Priemerný čas jedného príspevku bol viac ako tri minúty.
Tému, spomedzi slovenských komentátorov, najviac rozoberali Peter Schutz (7) a Peter Javůrek (6). K novozvolenému prezidentovi USA sa na internetovom portáli hnonline.sk vyjadrovali tiež slovenskí politici Miroslav Beblavý a Richard Sulík. Aktívni boli aj blogeri, ktorí spolu publikovali 22 príspevkov.
V rebríčku Top médií dominovali internetové portály celoštátnych denníkov. Prvenstvo zaznamenal web sme.sk, za ktorým nasledovali aktuality.sk. Ostatné médiá publikovali menej ako 100 príspevkov.
Médiá oslovili širokú škálu odborníkov od politických analytikov až po finančníkov. Najviac sa medializoval Dušan Fischer z SFPA, ktorý dostal priestor najmä v televízii a rozhlase (2x Rádio Slovensko, 2x STV1, STV2, 2x TA3, TV JOJ, TV Markíza). Za ním skončili ekonomickí analytici Boris Tomčiak (Finlord), Pavel Drahotský (Saxo Bank) a Stanislav Pánis (J&T Banka). Viac ako 10 príspevkov zaznamenal aj analytik Eduard Chmelár vyjadrujúci sa takmer výlučne iba pre denník Nový Čas a jeho web a Jaroslav Naď (SSPI).
Médiá zmieňovali aj budúcnosť obchodných dohôd, ktoré má Donald Trump v pláne zrušiť, resp. obmedziť. Najväčší dôraz kládli na Transatlantické partnerstvo v oblasti obchodu a investícií (TTIP).
Metodika:
Príspevky zaradené do analýzy podliehali kľúčovému slovu Trump spomínané v súvislosti s jeho víťazstvom v amerických voľbách.
Sledované médiá:
Denník N, Hospodárske noviny, Nový Čas, Plus jeden deň, Pravda, SME, aktuality.sk, aktualne.sk, blog.sme.sk, cas.sk, dennikn.sk, etrend.sk, hnonline.sk, pluska.sk, pravda.sk, sme.sk, topky.sk, celoštátne TV a rádiá (vybrané relácie z nasledovných staníc: STV1, STV2, TA3, TV JOJ, TV Markíza, Fun Rádio, Rádio Expres, Rádio FM, Rádio Lumen, Rádio Regina, Rádio Slovensko).
Zdroj: TS Newton Media