Sledovanosť
Tri oriešky zažili najhoršie Vianoce! V oboch krajinách prišli o státisíce divákov
Najväčšia klasika Vianoc takúto stratu divákov počas Štedrého dňa nezažila.
Tri oriešky pre Popolušku si v tomto roku pripísali najslabšiu sledovanosť v novodobej histórii oboch krajín.
Rozprávka Václava Vorlíčka sa pevnou súčasťou štedrovečerného vysielania stala až po rozdelení republík, kedy jej potenciál naplno začali využívať Nova s Markízou. Tie práva na Popolušku držali vo svojej moci dlhé roky a vybudovali tradíciu ich nasadzovania počas Štedrého dňa.
V Česku dominujú rozprávkové premiéry
V Českej republike si ale medzitým postavenie televízneho lídra počas sviatkov upevnila Česká televízia.
Vďačiť za to môže bohatému archívu a zavedeniu vlastnej tradície každoročného uvádzania novej vianočnej rozprávky, ktorá je už roky najsledovanejším programom Štedrého dňa u českých susedov. Rok čo rok sú nové rozprávky sledovanejšie aj ako Popoluška.
Tú už z posledných 10 rokov vysielala až osemkrát ČT1, neraz v tandeme s rozprávkovou premiérou.
V Česku sa práve vysielanie novej rozprávky stalo najväčšou vianočnou tradíciou divákov. Vďaka tomu si Česká televízia až dvakrát v tomto období – v rokoch 2017 a 2019, dovolila neodvysielať Tri oriešky pre Popolušku na Štedrý deň ale posunúť ich až na 2. sviatok vianočný.
Za viac ako dekádu si prvé vysielanie Popolušky na Vianoce zapínalo v Česku okolo 1,4 až vyše 2 milióny divákov, v najsilnejších rokoch dosahovala rozprávka úroveň okolo 2,5 milióna divákov.
Prvýkrát na malej stanici
Tento rok sa ale historicky po prvýkrát Tri oriešky pre Popolušku neodvysielali na veľkej televíznej stanici.
K právam sa vďaka žrebovaniu českých klasík premiérovo dostala menšia televízna stanica Televize Seznam, ktorá v priemernej sledovanosti zaostáva aj za viacerými tematickými stanicami Novy či Primy.
Celodenný priemer Televize Seznam v novembri 2024 bol podľa portálu Mediaguru.cz v cieľovej skupine 15+ okolo 1,9 %.
Seznam zaradil Tri oriešky pre Popolušku na Štedrý deň, urobil tak ale v skoršom vysielacom čase už pred 17. hodinou. Rozprávka oproti minulosti prišla o státisícové publikum, keď si jej prvé vysielanie na Vianoce podľa *Mediaguru.cz pozrelo menej ako 600-tisíc divákov.
Televize Seznam v priebehu ďalších dvoch sviatočných dní dvakrát rozprávku zreprízovala, pochválila sa súhrnnou sledovanosťou všetkých troch vysielaní Popolušky na úrovni 1,5 milióna divákov.
Reprízy Troch orieškov sa ale v ďalšie dni vysielali aj v minulosti, neraz len tie dosahovali sledovanosť nad pol miliónom divákov.
Sledovanosť Troch orieškov pre Popolušku za posledných 10 rokov v Českej republike (15+)
2015, ČT1 / 1,4 milióna divákov (TV Nova konkurovala vlastnou novou rozprávkou Tři bratři)
2016, ČT1 / 2,6 milióna divákov
2017, ČT1 / 1,6 milióna divákov (vysielanie na 2. sviatok vianočný)
2018, ČT1 / 2,2 milióna divákov
2019, ČT1 / 1,6 milióna divákov (vysielanie na 2. sviatok vianočný)
2020, ČT1 / 2,2 milióna divákov
2021, ČT1 / 2,5 milióna divákov
2022, Nova / 1,2 milióna divákov
2023, ČT1 / 2,1 milióna divákov
2024, Seznam / 585-tisíc divákov*
Najsledovanejšia na Slovensku
Na Slovensku je Popoluška každoročne bez výnimky najsledovanejším programom Vianoc.
Štedrovečernou tradíciou je bez prerušenia viac ako dve dekády.
Markíza ju po vzore Novy začala na Štedrý deň nasadzovať po získaní práv už krátko po svojom vzniku, pričom si ju na obrazovke udržala až do roku 2016. V tom období došlo k zavedeniu žrebu českých klasík aj na Slovensku a mnohé kultové filmy si začali televízie medzi sebou striedať.
Až do roku 2012 si Tri oriešky na Štedrý večer zapínalo okolo milióna divákov a viac.
Bez započítania dodatočnej oneskorenej sledovanosti sa začali tejto hranici následne vzďaľovať, v roku 2014 dokonca na Markíze padli pod hranicu 800-tisíc divákov. Dôvodom bolo jej čiastočné prekrývanie sa s novou rozprávkou na Jednotke Láska na vlásku, ktorá bola v tom čase veľkou udalosťou. Vtedajšia RTVS práve ňou nasledovala českých susedov a reštartovala pravidelné nakrúcanie nových vianočných rozprávok.
Prepad sledovanosti Popolušky sa potvrdzoval až do roku 2017, kedy sa po prvýkrát presunula na obrazovku Joj.
Jojka zisku najväčšej klasiky Vianoc venovala veľkú kampaň, na motívy rozprávky s Libušou Šafránkovou natočila aj hrané staničné jingle. Výsledkom bolo resuscitovanie jej sledovanosti a výstrel naspäť k hranici 1 milióna divákov.
Rovno cez milión sa už Popoluška dostala o rok neskôr pri svojom návrate na Markízu a atakovala ho aj v roku 2019 opätovne na obrazovke Joj. Od roku 2020 sa už najvyššie približovala 900-tisícovej úrovni.
Najhorší rok
Historicky najhoršiu sledovanosť zažili Tri oriešky pre Popolušku na Slovensku tento rok.
Pre tohtoročné sviatky sa ich vysielanie podarilo zabezpečiť Markíze, ktorá sa k rozprávke dostala po dosiaľ najdlhšej až trojročnej prestávke. Počas nej raz Popolušku odvysielala Joj a dvakrát po sebe Slovenská televízia.
Návrat ale nevyšiel podľa predstáv, keď si Tri oriešky pre Popolušku na Štedrý večer zaplo historicky najmenej 726-tisíc divákov.
Podobne ako v roku 2014 mohla stáť za jej rapídnym prepadom konkurencia, keď Jojka voči Popoluške odvysielala svoj dosiaľ historicky najúspešnejší program.
Priamo proti nej totižto vytiahla komédiu Sám doma 2: Stratený v New Yorku, s ktorou dosiahla nebývalý podiel na trhu cez 29 % v obchodnej cieľovke. Vlani v rovnakom čase proti Trom orieškom prepadla s animákom Doba ľadová: Mamutí tresk pri podiele na trhu okolo 12 %. V univerzálnej cieľovke bol rozdiel v státisícoch divákov.
Sledovanosť Troch orieškov pre Popolušku za posledných 10 rokov na Slovensku (12+)
2015, Markíza / 850-tisíc divákov
2016, Markíza / 812-tisíc divákov
2017, JOJ / 967-tisíc divákov
2018, Markíza / 1,072 milióna divákov
2019, JOJ / 998-tisíc divákov
2020, Markíza / 906-tisíc divákov
2021, JOJ / 849-tisíc divákov
2022, Jednotka / 876-tisíc divákov
2023, Jednotka / 874-tisíc divákov
2024, Markíza / 726-tisíc divákov
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.