Viete prví
Toto sa na Vianoce roky nestalo: Joj a Markíza odvysielajú na Štedrý večer rovnaký program!
Na televíznom trhu dôjde tieto Vianoce ku kurióznej situácii, aká nemá obdobu.
Rok čo rok najsledovanejšie televízie bojujú o zisk najatraktívnejších televíznych titulov, ktoré sa u divákov tešia vysokej popularite.
V priebehu vianočných sviatkov nesmú vo vysielaní chýbať najmä klasické filmy a kultové klasiky, ktoré aj napriek ich dostupnosti na streamovacích či iných videoplatformách alebo malých platených kanáloch dosahujú na obrazovke tradičnej televízie naďalej vysoko nadpriemerné výsledky sledovanosti.
Kým platené služby mnohokrát zdieľajú aj rovnaké tituly, najväčšie televízne stanice si akvizičné filmy či seriály musia medzi sebou rozdeliť.
Vyplýva to už z povahy ich vysielacej licencie, na základe ktorej nakupujú licenčné práva spravidla exkluzívne pre vlastné vysielanie. S konkurentmi sa tak o ne nedelia.
Aj preto je rok čo rok sledovaný súboj napríklad o zisk najväčšej vianočnej klasiky Tri oriešky pre Popolušku, ktoré tento rok získala Markíza. Ako sme už exkluzívne informovali, o rok sa zas kultová rozprávka s Libušou Šafránkovou presťahuje na obrazovku Joj.
Podobne si Markíza, Joj a Slovenská televízia delia aj ďalšie tradičné tituly, nakupované naprieč rôznymi distribútormi.
Napriek tomu dôjde počas tohtoročných sviatkov k bezprecedentnému okamihu.
Kultová postavička na dvoch staniciach
Dve najsledovanejšie televízie totižto tieto Vianoce na svojich konkurenčných staniciach odvysielajú úplne rovnaký klasický titul.
Dôjde k tomu navyše v identický deň a navyše aj rovnaký vysielací čas.
Ako upozornil čitateľ Mediaboom.sk, kuriózna situácia nastala pri populárnom britskom sitkome Mr. Bean, ktorého hlavný predstaviteľ je jednou z najkultovejších televíznych postavičiek na celom svete.
Sitkom v minulosti vysielala Markíza, v posledných niekoľkých rokoch sa ale presunul na obrazovky Joj. Túto jeseň ho každú sobotu o 20. hodine vysiela menšia JOJ Plus, spravidla dosahuje nadpriemerné podiely na trhu okolo 5 – 6 % v obchodnej skupine.
Mr. Bean sa zároveň ostatné dva roky stal stabilnou súčasťou hlavného štedrovečerného programu Plusky.
Medzi celkovo 14 epizódami klasického sitkomu je aj vianočná epizóda, ktorú začala JOJ Plus od roku 2022 zaraďovať na Štedrý večer. V prvý rok odvysielala iba vianočný diel, vlani k nemu pridala ďalšie dva diely zo seriálu.
Beana nasadila do konkurencie Troch orieškov pre Popolušku, napriek tomu minulý rok v náročnom čase okolo 19. hodiny dosiahol uspokojivý podiel na trhu na úrovni 4 % v obchodnej skupine.
Pôjde na Joj aj Markíze
Tieto Vianoce sa už Mr. Bean prekvapivo objavil v štedrovečernom programe dvoch televízií.
Opäť s ním počíta JOJ Plus, ktorá v utorok 24. decembra od 18:30 avizuje pod vlastným upraveným názvom Veselé Vianoce, Mr. Bean! rovno 95-minútový blok seriálu. Opäť tak odvysiela viacero dielov po sebe.
V rovnakom čase sa však tento rok objavil seriál aj v programe Markízy.
Tá na svojej najmladšej stanici Markíza Klasik avizuje taktiež na Štedrý večer 24. decembra program pod názvom Veselé Vianoce, Mr. Bean, ktorý chce odštartovať o 18:35. Na rozdiel od Joj mu vyhradila len polhodinu.
Z programových plánov oboch staníc vyplýva, že JOJ Plus a Markíza Klasik v identickom čase po 18:30 odvysielajú úplne rovnaký program, a to totožný diel seriálového Mr. Beana odohrávajúci sa na vianočné sviatky.
Pán Bean sa v ňom vyberie do nákupného centra, netradičným spôsobom vyzbiera peniaze na charitu a priamo z centra mesta ukradne vianočný stromček.
V prípade Mr. Beana tak, podľa všetkého, došlo k nevídanej situácii, kedy dve konkurenčné televízie zdieľajú nevýhradné práva na rovnaký seriálový titul a aj na jeho rovnaké epizódy.
Získať ich pritom mohli od rovnakého distribútora.
Z minulosti poznáme prípady, kedy dve televízie síce získali pod licenciu jeden seriál, avšak na jeho rôzne série. Markíza s Joj si takto roky delia napríklad epizódy na Myšlienky vraha. Podobne sa kedysi na dvoch televíziách s rôznymi sériami vysielal Dr. House.
Rovnaký seriál, z ktorého je na dvoch konkurenčných staniciach odvysielaná rovnaká epizóda v identický vysielací deň aj čas je však novým unikátom.
Delili si už Mrázika
V histórii slovenských televízií ku podobnej situácii došlo pred 20 rokmi.
Týkala sa najznámejšej ruskej rozprávky Mrázik, ktorú má celé roky pod licenciou Markíza, no Joj v roku 2005 prekvapila ohlásením jeho vysielania.
Mrázik sa skutočne dva roky po sebe vysielal na oboch televíziách, v roku 2005 ho navyše nasadili proti sebe.
Markíza ho vytiahla pre vtedajšie obdobie v tradičnom čase 24. decembra pred 17. hodinou, Joj sa ju pokúsila predbehnúť a začala ho už pred 16:30. Nezískala však práva na slovenský dabing, Mrázik v češtine napokon nemal ani polovičnú sledovanosť oproti vysielaniu v identickom čase na Markíze.
O kurióznu situáciu sa ale vtedy postarali rozdielni distribútori, ktorí predali práva na Mrázika dvom konkurentom. Obe televízie napriek črtajúcemu sa sporu usúdili, že obe licencie sú platné – pôvodný ruský držiteľ práv totiž pri svojom zániku poveril predajom licencie viaceré distribučné spoločnosti.
Joj sa nakoniec po dvoch rokoch stiahla, nakoľko sa nevedela dostať k slovenskému dabingu na Mrázika. Ten má po celý čas pevne v rukách Markíza.