Pikošky
Toto sa len tak nevidí: Markíza a Joj v prime-time krátko po sebe s rovnakým programom!
Na oboch staniciach si ho napokon pozrel podobný počet divákov.
Televízne vysielanie z času na čas prinesie kuriózne situácie.
Nezriedka sa o ne starajú nakupované zahraničné licencované programy, ktoré si televízie medzi sebou vymieňajú či ich dokonca zdieľajú.
Z adaptovaných formátov bola netradičná výmena televíznej stanice dennej reality šou Bez servítky, ktorú dlhé roky vysielala na svojej obrazovke Markíza, no od roku 2021 si práva poistila konkurenčná Jojka. Formát sa vďaka jej modernému spracovaniu stal po rokoch opäť hitom a pre Joj je dodnes kľúčovou súčasťou jej programy.
Spomedzi akvizičných seriálov došlo ku kurióznej situácii už niekoľkokrát, keď sa rovnaký titul objavoval na dvoch konkurenčných staniciach.
Dialo sa tak vždy pri mnohodielnych seriáloch postavených na riešení prípadov, kedy si televízie podelili série medzi sebou. Príkladom je z minulosti Dr. House či Myšlienky vraha, ktoré si dlhodobo delili napríklad menšie stanice Wau a Markíza Krimi.
Medzi filmami zas došlo k bizarnému momentu pri očakávanej televíznej premiére veľkého česko-slovenského hitu Šťastný nový rok.
Aj keď ho spomedzi televízií mala v premiére uviesť Joj ako jeden z hlavných partnerov, napokon ju predbehla Markíza. Tá totiž Šťastný nový rok získala pre Voyo, kde film nasadila pred Jojkou a podporila ho aj intenzívnym promom v televíznom vysielaní. Situácia sa zakrátko obrátila proti Markíze, ktorá film aj upútavky musela zo dňa na deň stiahnuť.
Rovnaký titul dvakrát
Teraz k nevšednej situácii došlo medzi nakupovanými filmami.
Markíza a Jojka totižto v priebehu necelých dvoch mesiacov odvysielali ako hlavný film v hlavnom vysielacom čase po 20:30 úplne identický titul, k čomu dochádza len vo výnimočných situáciách.
Stalo sa tak pri trileri v hlavnej úlohe s Tomom Cruiseom Jack Reacher: Posledný výstrel, ktorý Joj naposledy odvysielala v piatok 31. mája o 20:40. Už o vyše mesiac neskôr sa film objavil ako prime-timeový titul opäť, keď s ním ale prišla Markíza, a to uplynulú nedeľu 21. júla po 20:30.
Paradoxom je, že na oboch staniciach dosiahla snímka prakticky rovnaký výsledok.
Na Jojke sa mal Jack Reacher blížiť k 4 ratingom, na Markíze uprostred leta s menšou koncentráciou divákov sa hýbal okolo 3 %. V oboch prípadoch však uhral podobný podiel na trhu v okolí 15 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.
Napriek tomu, že diváci neraz nerozlišujú, na akej stanici dané programy sledujú, aj podobný výkon totožného titulu v krátkom čase naznačuje, že si Markíza aj Joj udržujú svoje okruhy divákov.
Televízie sa k rovnakému filmu v podobnom čase dostali po výmene licencií.
Jojka musela snímku odvysielať pred vypršaním práv, Markíza zas krátko po ich začiatku. Z toho pohľadu nejde o nič výnimočné, nakoľko filmové či seriálové tituly si televízie medzi sebou vymieňajú pravidelne, spravidla sa ale snažia vzájomne odsledovať a nenasadzovať identické programy v krátkom časovom slede po sebe.
Aj tu však platia výnimky.
Pokiaľ sa televízia snaží vyťažiť titul naplno pred jeho prechodom na konkurenčnú obrazovku, v takýchto situáciách môžu televízie aj zámerne odkladať vysielanie konkrétneho titulu až ku koncu licenčného obdobia. O to viac, ak očakávajú, že s ním bude konkurencia v krátkom čase počítať.
Z podobných dôvodov môže dôjsť aj k zmene nasadzovania programu, ako sa to stalo minulé Vianoce pri legendárnej slovenskej rozprávke Perinbaba.
Tú Markíza celé roky stabilne vysielala ako podvečerný program počas Štedrého dňa – vlani sa jej však nepodarilo obnoviť práva, ktoré jej od tohto roka prebrala Jojka. Markíza tak počas minuloročných posledných Vianoc vytiahla Perinbabu netradične do hlavného vysielacieho času 23. decembra a zároveň ju zachovala aj v repríze na Štedrý večer, kde ju nasadila ako hlavný štedrovečerný program v priamej konkurencii Troch orieškov pre Popolušku.
Tento rok už Perinbabu historicky po prvý raz uvedie Joj, ktorá by spolu s ňou mala odpremiérovať aj pokračovanie Perinbaba a Dva svety.