Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Tajný dôvod konca Paneláku: Dva denné seriály sú na Slovensku pridrahý luxus!

Za koncom Paneláku je viac, než len snaha o nové projekty.

Nielen programové, ale aj ekonomické dôvody viedli Jojku k tomu, aby po vyše siedmich rokoch ukončila seriál Panelák. Téma, o ktorej sa na Slovensku nehovorí, no je aktuálnejšia, než kedykoľvek pred tým.

Slovenský divák je čoraz náročnejší. Aj keď toto tvrdenie nemusí platiť pri pohľade na kvalitu niektorých nadpriemerne sledovaných programov, v ostatných rokoch dávajú diváci televíziám jasný signál, že ich voľbou číslo jeden je pôvodná tvorba. Kým v Česku, Maďarsku, Nemecku aj Rakúsku sa dodnes bežne večer vysielajú na hlavných kanáloch akvizičné seriály, na Slovensku im po ére CSI a Kostí odzvonilo. Diváci ich akceptujú už len v letnom období, kedy sú zvyknutí na prestávku väčšiny domácich formátov.

Tento neštandardný trend núti televízie investovať a vyrábať, no v ostatnom čase nielen narážajú ale aj prekračujú finančný strop, pri ktorom môžu rátať s návratnosťou financií. Malý slovenský trh napriek tomu, že sú televízie stále žiadaným útočiskom reklamných klientov, neponúka dostatok financií, aby uživil všetko, čo dnes televízie vyrábajú.

Aj preto sa podľa nášho zdroja z televízneho prostredia musela Joj uchýliť k ráznemu rozhodnutiu. „Dva veľké denné seriály sú pre malý slovenský trh pridrahé, pokiaľ chcú televízie ponúkať aj ďalšiu tvorbu ako sú sitkomy, magazíny, ďalšie denné formáty či väčšie šou,“ povedal náš zdroj. Pre Joj je najdôležitejšie udržať nadpriemerné hodnoty po 20:30, kedy pre jeseň 2015 padlo jasné rozhodnutie na Divoké kone. Tie oproti výkonom Paneláku o 20:30 z predošlej jesene pozdvihli ratingové výkony o 1 – 2 body. Búrlivé víno, naopak, dva body stratilo.

Napriek tomu, že vyrábať dva veľké denné seriály je pre televízie dlhodobo neúnosné, Markíza aj Joj na túto taktiku počas aktuálnej jari stavili. Obe k tomu ťahajú ďalšie daily formáty ako Rodinné prípady, Sladký život, Nákupné maniačky či Súdna sieň, zároveň aj na jar ponúkajú väčšie šou programy Chart Show a Tanec snov. Taktiež investovali do magazínov, Markíze nevyšiel pokus s Reflexom špeciál, o týždeň uvedie novinku Domov na kľúč, Joj túto sobotu odštartuje Fajnšmekera, pripravuje nový formát Nová záhrada. Aj na poli sitkomov televízie túto jar investujú, Markíza v reklamne slabom období odvysielala nákladnú Hornú Dolnú, televízna dvojka pripravuje až tri komediálne seriály, najskôr by sa do vysielania mal dostať Kolabs.

Joj dáva rozhodnutím o pozastavení Paneláku signál, že sa chce uberať staronovou cestou. V prechádzajúcich dvoch rokoch to bola práve ona, ktorá investovala do programu nemalé peniaze, no väčšinou šlo o neúspešné formáty a návratnosť investícií sa nekonala. Na jeseň staví na ekonomickejší model, jesenná štruktúra by pri tom mohla pripomínať zloženie programu z jej silných čias na čele s denným seriálom, Farmárom, Česko Slovensko má talent či Profesionálmi. Súčasný výtlak niektorých formátov je však otázny. Otvorené sú k tomu ďalšie sitkomy ako Dvojičky či seriál internetovej postavičky Evelyn. Pokračovať tiež bude nákladná Rozborilová šou V siedmom nebi, vrátiť sa má aj Sladký život.

Joj by mohla oproti súčasnému nastaveniu ponúknuť pestrejší program. Opäť sa totiž nachádzame v období, keď si televízie konkurujú obdobnými formátmi a mnoho z nich ťahajú denne, väčšinu týždňa tak vysielajú to isté. Daily formát na 18-tu Joj určite nasadí aj na jeseň, otázkou ostáva štruktúra po Divokých koňoch. Práve tam by mohla televízna dvojka staviť na rôznorodý program. Markíza aj na jeseň zotrvá v štandardnom nastavení, keď potiahne dva veľké seriály spoločne s nákladnou Farmou. Okrem toho vráti nákladnú Hornú Dolnú, pokračovať by mal aj Kredenc, nemalé investície si vyžiada federálna Superstar.

Čítať viac...
Nahor