Pikošky
Slovenské klasiky v roku 2021: Veľké úlovky RTVS, Markíza si ten najväčší poistila na roky dopredu!
Nielen české ale aj slovenské klasiky si už televízie môžu poistiť iba pre obmedzené obdobie, takto ich budú vysielať v najbližšom roku.
Kým kedysi všetky najväčšie televízne klasiky držala pre seba Markíza a roky sa k nim nedostala ani verejnoprávna televízia či konkurenčná Joj, v posledných rokoch sa začalo s transparentnejším rozdeľovaním českých aj slovenských klasík, ktoré si už televízie poisťujú len na obmedzené obdobie.
Súboj už tradične prebieha o najpopulárnejšie české rozprávky a komédie, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou Vianoc, nemenej atraktívne tituly však má pod patronátom aj Slovenský filmový ústav, ktorý po novom uzatvára s televíziami zmluvy na jeden, maximálne dva roky.
Pre nové obdobie nakupovala filmy posledne RTVS, ktorá si dokázala poistiť takmer všetky divácky najpopulárnejšie filmy.
V roku 2021 bude môcť opäť odvysielať komédiu s Jozefom Kronerom Pacho, hybský zbojník, ktorú má poistenú do konca roka. V minulosti komédiu pravidelne vysielala Markíza, pre RTVS sa stala jedným z kľúčových titulov. Minulé Vianoce ju nasadila do prime-time na 2. sviatok vianočný, Pacha sledovalo až 486-tisíc, vďaka čomu sa stal najúspešnejším večerným programom Jednotky počas sviatkov mimo nových rozprávok.
RTVS taktiež od tohto roka získala klasickú sviatočnú rozprávku Kráľ Drozdia brada, ktorú v ostatných dvoch rokoch získala pre seba komerčná Joj. V roku 2019 ju nasadila rovno do silného času na podvečer o 17:30, kde vyhrala aj popri Dívke na koštěti vysielanej bez brejkov na Jednotke, najviac divákov rozprávku z ostatných dvoch rokoch sledovalo vlani na Štedrý deň, kedy ju Joj zaradila na 12. hodinu, výrazne viedla s 349-tisíc divákmi.
RTVS rovnako bude môcť ešte tento rok odvysielať ďalšie klasiky ako Popolvár najväčší na svete, Očovské pastorále, Dáždnik svätého Petra, Pásla kone na betóne, Sedím na konári a je mi dobre, Slnko v sieti, Panna zázračnica alebo Medená veža. Platí to rovnako o ďalších filmoch ako Kosenie Jastrabej lúky, Kapitán Dabač, Nevesta hôľ, Vlčie diery, Orlie pierko, Zemianska česť, Boxer a smrť alebo Rodná zem.
K čomu sa, naopak, ani ďalšie roky RTVS či Joj nedostanú, je vôbec najväčšia vianočná klasika Juraja Jakubiska Perinbaba.
Napriek súčasnému uzatváraniu zmluv iba na krátke ročné či dvojročné obdobie totiž práva na Perinbabu vlastní naďalej Markíza, a to až do januára 2024.
Markíza sa totižto v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom poistila ešte dopredu, už v roku 2015. Napriek tomu, že jej vtedy bežala platná zmluva na ďalšie roky, filmový ústav uzavrel s Markízou novú dohodu, ktorá televízii poistila rozprávku na celých desať rokov.
V roku 2015 totiž Markíza predĺžila licenciu na Perinbabu a jej vysielanie, a to pre obdobie až od roku 2019, na ďalších päť rokov. V čase, kedy sa tak začalo hovoriť o rozpustení monopolu s vysielaním najväčších klasík a zavedeniu transparentnejšieho rozdeľovania filmov, si tak Markíza ošetrila aspoň najdôležitejší titul, ktorý pravidelne vysiela na Štedrý deň po 17. hodine. Posledné Vianoce Perinbabu sledovalo 432-tisíc divákov.
Markíza zároveň vlastní do októbra 2022 práva na klasické rozprávky Nebojsa a Plavčík a Vratko. Pravidelne ich vysiela vo sviatočnom období v doobednom vysielaní.
Kým Markíza pre minimálne troje Vianoce udržala vysielanie kultovej Perinbaby, Joj sa už pripravuje na uvedenie jej pokračovania po tridsiatich piatich rokoch. Nateraz na apríl je naplánovaná premiéra novej rozprávky Perinbaba a dva svety v kinách, filmové premiéry však od vlaňajška odkladá pandémia koronavírusu. V prípade úspešného uvedenia v tomto období v kinách by sa Perinbaba 2 mohla na televízne obrazovky dostať už tieto Vianoce.
Zo samotných slovenských klasík si Joj do konca tohto roka poistila rozprávky Falošný princ či Utekajme, už ide! Rovnako tak má naďalej k dispozícii dvojdielnu klasiku Paľa Bielika Jánošík či trilógiu Nevera po slovensky. Joj posledne Neveru po slovensky nasadila v utorok 29. decembra 2020 do prime-time, kde za sebou odvysielala jej všetky diely. Tento krok ustála, sledovalo ju 342-tisíc divákov. Joj bude k tomu môcť ešte do mája tohto roka odvysielať rozprávku Soľ nad zlato, ktorá patrí k najznámejším slovenským klasikám. Komerčná televízia ju miesto Vianoc smerovala k veľkonočným sviatkom.