Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

September 2015: Joj s najväčším nárastom, Jednotka najvyššie za päť rokov! Markíza na historickom dne

Prvý jesenný mesiac priniesol značné posuny oproti minulému roku, hlavným staniciam priniesol buď veľkú radosť alebo ešte väčšie sklamanie.

Až na sklonku augusta a septembra sa naplno rozbehla jesenná sezóna, ktorá už stihla priniesť veľké víťazstvá a nemenej veľké prehry. Aj tie sa podpísali pod medziročný vývoj sledovanosti, kde to značným spôsobom skákalo.

grafika 2015 tv joj logo ident vizual

Najvýznamnejší posun vpred oproti minuloročnému septembru zaznamenala Joj. Tej sa podarilo zlepšiť kondíciu vo viacerých slotoch, pričom zlepšila nielen prime-time ale aj výkony v off-time. Celodenne mala Joj rásť o takmer tri percentá na hodnotu cez 18 %, v prime-time si polepšila o podobný počet podielových bodov na výkon cez 22 %.

Dôležitým pilierom nárastu Joj je podvečerná hodina, kde sa už netrápi s kolísajúcou Súdnou sieňou, naopak, vysoko nadpriemerne oproti staničnému priemeru hrá Moja mama varí lepšie ako tvoja. Postupne sa prepracovala od hranice 20 % vyššie, v súčasnosti sa stabilizuje okolo 24 %. Joj zlepšila aj výkonnosť v spravodajskej časti večera, pričom zásluhu na jej náraste majú aj hlavné programy. Tým najsledovanejším sa jednoznačne stala šou Česko Slovensko má talent, ktorá sa dodnes drží uprostred týždňa nad 30 %. Štartovala pritom najsilnejšie v histórii s podielom pod 40 %.

Televízna dvojka si na sklonku mesiaca pomohla aj nasadením Dvojičiek či špeciálov Moja mama varí lepšie ako tvoja, vďaka ktorým zastavila sériu podpriemerných výkonov v piatky. V soboty predtým vysielala Talent, čím si pomohla v celotýždenných číslach. Televízii pomohlo tiež nasadenie Inkognita, Divoké kone totiž oproti jari značne strácajú a ustaľujú sa okolo 17 %. Výrazný pokles oproti minulej jeseni zaznamenala šou V siedmom nebi, ktorá sa bez Adriany Kmotríkovej pohybovala okolo 21 – 22 %. Najväčším neúspechom v septembri bola pre Joj výkonnosť zoznamky Farmár hľadá ženu, ktorá neustála konkurenciu Farmy. Televízia ju musela odsunúť bližšie k 23-tej hodine.

markiza logo modra vizual 2015

Veľkým prepadom skončil prvý jesenný mesiac pre Markízu. Tá zažila najhorší september v histórii, čím potvrdila jarný trend, kde bola taktiež na historických minimách. Celodenne mal líder medziročne stratiť takmer štyri podielové body s celkovým výkonom okolo 23 %, v prime-time sa mal prepadnúť dokonca o približne 5 bodov pod 25 %.

Jednoznačne najväčším neúspechom Markízy sú denné seriály, ktoré jej potápajú výkonnosť od 18-tej do 22-hej hodiny. Kukučka ako náhrada za Chlapi neplačú televízii nezafungovala a z podielov okolo 28 – 30 % Markíza spadla najprv k dvadsiatkam a neskôr hlbšie pod ne. To znížilo aj výkon Televíznych novín, ktoré sa čoraz častejšie nevedia dostať cez 30 %. Veľkým problémom je i Búrlivé víno, ktoré minulý rok bežne uhrávalo 30-tky, dnes sa jeho priemer hýbe len okolo 21 – 22 %. O časť divákov prišla aj Farma, keď reality šou medziročne stráca približne dva ratingy. Podielovo sú minulosťou výkony vysoko nad 30 %, v septembri sa pohybovala najčastejšie okolo 25 – 28 %. Najsledovanejšie sú opäť Duely, tie sa vedia dostávať na podielovú tridsiatku a ratingy nad 8 %. Rekordom bol rating 9,5 %.

Markíza dosiahla veľký medziročný prepad napriek tomu, že minulú jeseň nemala veľkú šou, akou je dnes Superstar, a nevysielala ani Hornú Dolnú. Spevácka šou je aktuálne jednou z istôt lídra, pravidelne sa dokáže dostávať nad 30 %. V septembri ale zaznamenala svoje najslabšie časti, keď dvakrát padla pod tridsiatku. Komediálny seriál bol minulý mesiac najsledovanejším programom Markízy, v konkurencii ČSMT oproti jari ale značne zoslabol. Po silnom štarte s podielom nad 40 % dosiahol podiely medzi 33 – 35 %.

jednotka rtvs

Úspešný september má za sebou Jednotka. Tej sa podarilo opäť potvrdiť kontinuálny nárast sledovanosti, pričom dosiahla najlepšie čísla za posledných päť rokov. September 2015 bol jej najsledovanejším od roku 2010, medziročne celodenne aj v prime-time rástla o menej než pol bod na 9,5 a 11,6 %.

Verejnoprávnej stanici naďalej silnejú spravodajské programy. Správy RTVS o 12:00 mali zlepšiť oproti minuloročnému septembru výkonnosť o 57 %, popoludňajšie 16-tkové správy až o 74 %. Podielovo sa obe relácie hýbali v 12+ nad 10 %. Jemne navýšili výkonnosť aj hlavné Správy RTVS, a to o 5 %. Ich priemerný podiel bol 14,3 % v univerzálnej cieľovke.

Značný nárast zaznamenal najúspešnejší program Jednotky, Milujem Slovensko. Ten oproti septembru 2014 podrástol o 22 %, pričom priemerný podiel šou sa zastavil na 21,9 %. Televízii sa naďalej vysoko nad priemerom drží relácia Nikto nie je dokonalý, držia sa aj podvečerné súťaže. Prime-time oproti minulej jeseni Jednotka posilnila nasadením pôvodného seriálu Doktor Martin, ktorý v nedele dokáže konkurovať Superstar aj Siedmemu nebu. Pravidelne prekračoval podielovú desiatku, postupne skôr klesal z podielov okolo 14 % ku 10 %. Vo štvrtky sa zas predstavila pôvodná novinka Domov, sladký domov. S prvými dvomi septembrovými časťami dosiahla úroveň staničného priemeru Jednotky, no zaostala za priemerom v hlavnom vysielacom čase.

V novej sezóne sa slabo rozbiehajú sobotné pôvodné relácie. V 12 – 54 sa dokonca všetky tri pravidelne prepadávali pod denný aj prime-time priemer stanice, v 12+ dokázali len málokedy uhrať priemer hlavného vysielacieho času. Najhoršie na tom je talkshow Neskoro večer, ktorá v 12+ dosiahla priemer okolo 9 %, u mladých, ktorých by mala lákať, len pod 6 %. Podobnú úroveň v 12 – 54 okupovali aj Pravdivé príbehy či Nečakané stretnutia, v 12+ bol ich priemer okolo 10 – 11 %. Pošta pre teba aj v najslabších časoch dosahovala podiely okolo 20 %.

Medziročné porovnanie septembrových výkonov hlavných slovenských staníc (pri Markíze a Joj udávame neoficiálne približné údaje, analýzy RTVS nám poskytli presné čísla)

Markíza (celodenne / prime-time v 12 – 54)
september 2015: nad 23 % / pod 25 %
september 2014: 27 % / pod 30 %

TV JOJ
september 2015: nad 18 % / nad 22 %
september 2014: nad 15 % / nad 19 %

Jednotka RTVS (v 12+)
september 2015: 9,5 % / 11,6 %
september 2014: 9,2 % / 11,2 %

Jednotka RTVS (v 12 – 54)
september 2015: 6,9 % / 9 %
september 2014: 6,5 % / 7,9 %

Čítať viac...

Viac v Aktuality

Nahor