Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Ranné noviny premiérovo porazili Teleráno! Stálica Markízy po rokoch stráca silu

V rannom slote dochádza k preskupovaniu síl, Joj sa po rokoch dotiahla na konkurenčného suveréna.

Teleráno patrí medzi posledné relácie Markízy, ktoré vydržali vo vysielaní komerčnej televízie od jej začiatkov. Dlhoročný divácky návyk pri rannom vstávaní zabezpečil rannému vysielaniu televízneho lídra tak silné postavenie, že sa nielenže v slote nedokázala chytiť konkurencia, ale navyše Teleráno pravidelne dosahovalo najlepšie podiely na trhu.

V silných časoch posledných rokov relácia stále dokázala vykazovať tak silné podiely, ako okolo 35 – 40 %. Ranné vysielanie roky bežalo rozdelené do dvoch blokov predelené animovanou rozprávkou o 7. hodine ráno, pričom spravidla práve do rozprávky zaznamenávalo aj najsilnejšie postavenie a podiely na trhu.

V rannom slote dlhodobo tápala Joj, ktorá absolvovala niekoľko vlastných pokusov s rannými programami. V rokoch 2003 – 2005 vysielala vlastnú rannú reláciu Raňajojky, v 2005 ich nahradili Rannými novinami, ktoré však v 2006 zrušila. O návrat rannej relácie sa Joj pokúsila znovu v roku 2009, kedy z rádiovej rannej šou Fun Rádia s Adelou Vinczeovou a Matejom “Sajfom” Cifrom urobila televíznu verziu pridaním kamier do štúdia. Po pár dňoch ale televízia tento pokus stopla, neujal sa divácky a viditeľne s ním neboli stotožnení ani moderátori. Veľký útok na ranný čas podnikla Joj znovu v máji 2014, kedy spustila ranný magazín Dobre ráno. Úspech mala zaručiť aj bývalá dramaturgička Telerána, Erika Kresťanková, ktorá do Joj nastúpila začiatkom februára toho roka, v televízii je dodnes. Dobre ráno bolo nakoniec po podpriemerných výkonoch zrušené po necelom polroku.

V marci 2018 sa Joj rozhodla vstúpiť do konkurenčného boja v rannom čase opäť. Oživila značku Ranné noviny, z ktorých však miesto klasického spravodajstva spravila uvoľnenejší ranný magazín spoza spravodajského pultu. Televízia o výkonoch relácie po spustení nehovorila. Deklarovala len, že rannej relácii dá tentoraz dostatočný čas na rozbeh a nebude ju v prípade podpriemerných výkonov rušiť ani po mesiacoch.

Televízii sa práve tento krok vyplatil. Joj podobne, ako keď v roku 2008 zavádzala na 19. hodinu do podpriemerného slotu nový spravodajský formát Krimi Noviny, aj teraz s vysielaním Ranných novín vyčkala a sledovanosť sa jej začala dvíhať. Podľa našich informácií ešte vlani sa ich sledovanosť hýbala v podpriemerných vodách, základ mal byť v okolí 10 – 12 %, z ktorých odskakovali v závislosti od dňa.

Teleráno sa ešte aj vlani na jeseň dokázalo hýbať okolo svojich silnejších podielov. Jeho výkonnosť bola na úrovni medzi 30 – 40 %, vyššie sa doťahovalo najmä v spomínanej prvej polovici.

Túto jar sa však už situácia výraznejšie otáča. Joj v aktuálnej tlačovej správe informovala, že Ranné noviny minulý piatok dokonca prvýkrát predbehli sledovanosť Telerána. Stalo sa tak navyše v komerčnej cieľovke 12-54, v ktorej Ranné noviny dosiahli podiel 18,2 % pri ratingu 0,9 %, Teleráno malo tesne zaostať.

V súčasnosti sa už výkonnosť Telerána oproti najlepším časom prepadáva a stráca pozíciu ranného suveréna. Podľa aktuálnych informácií sa relácia vzdialila nielen 40% podielom na trhu ale aj 30 %, keď už máva bližšie ku 20 %.

Markíza momentálne zmenila dramaturgiu Telerána, keď ho nevysiela v dvoch blokoch, ale ako ucelenú reláciu od 6. rána do takmer pol deviatej. Rozprávku presunula zo 7. hodiny na 8:20, čo mohla byť reakcia najmä na situáciu, pri ktorej deti nechodili do škôl a škôlok. Práve „stredové“ pásmo s animákom o 7. hodine bolo pre Teleráno silné, neraz animovaná rozprávka dosiahla najlepší výkon z celého rána.

Kým Teleráno sa už malo začať častejšie hýbať medzi 20 – 25 %, pričom padlo aj pod dvadsiatku, Ranné noviny na vysielanie Markízy už toľko nestrácajú. Naďalej majú ranné programy pri malej vzorke v peoplemetroch sledovanosťou skákať, Ranné noviny sa však už častejšie začínajú doťahovať od 15 ku 20 % v komerčnej cieľovke. Trend potvrdila aj Joj, keď uviedla, že v deň 2. narodenín, 17. marca 2020, dosiahli Ranné noviny svoj dovtedajší rekord. Tým bol vtedy podiel 16,3 %.


Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %

Čítať viac...

Viac v Aktuality

Nahor