Sledovanosť
Prvá veľká predvolebná superdebata vystrelila: Na hrane prevalcovalo večer!
Do volieb ostáva posledný týždeň, tento rok na všetkých televíziách večer postupne prebehnú finálové večerné debaty.
Už roky neboli voľby spoločnosťou sledované tak, ako teraz, a význam nadchádzajúcich parlamentných volieb potvrdzuje aj priestor, ktorý politika dostáva pred týmito voľbami v televíziách. Už dekádu sa nestalo, že by pravidelné diskusie ponúkali všetky štyri najväčšie televízie na Slovensku, a to zároveň aj so záverečnými predvolebnými debatami.
Tie tento rok odvysiela každá jedna z hlavných slovenských televízií – Markíza, RTVS, TA3 a Joj. Práve tá odštartovala sériu záverečných večerných diskusií volebných lídrov či predsedov strán s najvyššími preferenciami, ktoré lákajú najväčšie množstvo divákov.
Televízie pritom ponúkajú prakticky predvolebné superdebaty, keď im vyčleňujú vo vysielaní mimoriadny čas v ich štúdiu diskutuje veľký počet kandidátov. Samotná RTVS vyčlenila svojej finálovej debate tri hodiny a dokonca zmenila už oficiálne plány a rozšírila počet zástupcov strán s najvyššími preferenciami zo sedem až na deväť, vďaka čomu sa do poslednej najsledovanejšej debaty zmestí aj SNS, ktorá do kresla generálneho riaditeľa verejnoprávnej televízie pretláčala jej súčasného šéfa Jaroslava Rezníka.
Televízie sú na základe pravidiel Rady pre vysielanie a retransmisiu poskytnúť priestor v ich vysielaní, v prípade prípravy predvolebného vysielania a debát, poskytnúť priestor všetkým kandidujúcim stranám do parlamentu. Tento rok kandiduje aktuálne už 24 subjektov, keď čerstvo strana Hlas pravice odstúpila z volieb v prospech SaS.
Najférovejší rovnaký priestor pre všetky strany poskytujú vo svojom vysielaní RTVS, TA3 a Joj, ktoré v rámci predvolebných debát vysielajú všetky relácie v rovnakom časovom slote. Markíza svoju povinnosť v prípade preferenčne málo zaujímavých strán plní zaradením týchto debát na ráno, najzaujímavejšie debaty umiestni už do prime-time.
Ako prvá sériu predvolebných debát ukončila Joj so svojou reláciou Na hrane. V priebehu dvoch týždňov odvysielala celkovo štyri večerné diskusie, pričom kým v prvom týždni s nimi pri zástupcov najslabších strán prepadla, tento týždeň zaznamenalo Na hrane svoj rekord.
Finálová dvojhodinová superdebata s lídrami šiestich preferenčne najúspešnejších strán na základe prieskumov agentúry Polis, s ktorými Joj v Na hrane pracovala, vystrelila v druhom večernom pásme so 489-tisíc divákmi, čo jej pri vysielaní až do pol dvanástej v noci vynieslo podiel na trhu 31,9 %. Relácia sa stala najsledovanejším nespravodajským programom dňa a predbehla tak aj Oteckov, Nový život či Svadbu na prvý pohľad. Mimoriadne silná bola aj v komerčnej cieľovke s ratingom 7,4 % a podielom 30,6 %, čím vo svojom čase valcovala na trojnásobných číslach oproti ostatným programom.
Rovnaká a ešte väčšia úspešnosť sa dá očakávať budúci týždeň, kedy v prime-time svoje finálové debaty odvysielajú Markíza a Jednotka.
Finálové predvolebné debaty na Markíze a Jednotke
Markíza – utorok 25. 2. o 20:30 – PS/Spolu, Za ľudí, ĽSNS, Smer-SD, OĽaNO
Jednotka – streda 26. 2. o 20:15 – Smer-SD, OľaNO, NOVA, Kresťanská únia, ZMENA ZDOLA; Kotlebovci – ĽSNS, Koalícia progresívne Slovensko a SPOLU – občianska demokracia, ZA ĽUDÍ, SME RODINA, KDH, SaS, SNS
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %