Pikošky
Poriadna kuriozita: Pôvodný seriál Joj hviezdi na platforme konkurenčného Voyo!
Seriálová novinka zaujala aj konkurenciu.
Rozkvet streamovacích platforiem prináša situácie, na aké sme kedysi na trhu neboli zvyknutí.
Vďaka rôznym spojeniam pri produkciách domácich filmov či seriálov ale tiež rozdielnym licenčným podmienkam pri uvádzaní programov do televízneho a internetového vysielania, sa aj najväčšie ťaháky môžu objaviť rovno aj u dvoch konkurentov.
Prvá kontroverzia
O vôbec prvú výraznejšiu kuriozitu sa pred štyrmi rokmi postaralo uvedenie jednej najpopulárnejších súčasných česko-slovenských komédií Šťastný nový rok, ktorej televízne práva vlastní Joj. Veľkú televíznu premiéru chystala na december 2020, s ktorou nakoniec aj rekordne ovládla obrazovky.
Kým v televízii má exkluzívne práva Joj, na internete bola komédia predaná viacerým streamovacím službám.
K internetovým právam sa takto pre svoju platformu dostala aj Markíza, ktorá ešte pred Jojkou spustila priamo na televíznej obrazovke vlastné veľké minútové promo na premiéru komédie na Voyo.
Išlo o kontroverzný krok, nakoľko Šťastný nový rok bol v tom čase najočakávanejšou filmovou premiérou sezóny.
Reakcia na seba nenechala dlho čakať a Markíza už po pár hodinách sťahovala upútavku z vysielania aj sociálnych sietí. S vlastnými promo aktivitami musela počkať na odvysielanie filmu v televíznej premiére na Joj.
Medzi filmami bežná prax
K podobným situáciám už dnes dochádza pravidelne.
Televízie bežne v priebehu roka sledujú programové nastavenie konkurencie a v prípade, ak vlastnia internetové práva na film, ktorý chystá do televízneho vysielania konkurenčná stanica, vyťahujú ho na prvé viditeľné miesta svojich streamovacích platforiem.
Aj takýmto spôsobom tak využívajú zadarmo konkurenčné televízne promo na atraktívny filmový titul, ktorého potenciálnych divákov zároveň môžu odlákať od televíznej obrazovky, ak si snímku pozrú rovno na platforme.
Dlhodobo takto televízie lákajú napríklad na česko-slovenské klasiky, špeciálne na tie, ktoré do televízie získala pre daný rok konkurencia, ale tiež na prime-time tituly či rovno hlavné filmové premiéry sezóny.
Seriál Joj na platforme Markízy a Novy
Menej typické sú už takéto prepojenia pri pôvodnej tvorbe televízií.
Tú totiž nakrúcajú priamo samé pre vlastné vysielanie, a teda majú aj kontrolu nad tým, kto ďalší sa dostane k ich právam. Spravidla k obchodom dochádza medzi televíziami z rôznych krajín, čo tentokrát prinieslo netradičnú situáciu.
Na českú verziu platformy Voyo, za ktorou stoja Markíza a Nova, sa totižto ešte pred sviatkami dostala tohtoročná seriálová novinka Joj Lovec. Televíznu premiéru mala iba na jeseň tohto roka.
Lovec bol uvedený súčasne na Slovensku aj v Česku, kde seriál koprodukovala Česká televízia.
Práve tá predala internetové vysielacie práva streamovacej platforme Voyo, ktorej sa hororová séria hodila do programového konceptu.
Aktuálne je seriál Joj na jednom z čelných miest odporúčaných programov českého Voyo.
Nova naňho láka hneď na prvých pozíciách po premiérovom českom Bachelorovi, Zámene manželiek či premiérach vlastného Voyo originálu Sex O´Clock.