Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Sledovanosť

Popoluška na Štedrý deň prvýkrát od výstrelu nevalcovala na milióne! Dňu dominovala Joj

Na Štedrý deň aj tento rok RTVS pokračovala s tradíciou novej vianočnej rozprávky, dosiahla druhé najslabšie čísla od založenia tradície vianočných premiér v roku 2014, svojich predchodcov však dotiahla. Tri oriešky tento rok po prvýkrát od výstrelu spred troch rokov nesiahli na milión.

V roku 2017 sa vôbec po prvýkrát vysielanie najväčšej vianočnej klasiky Tri oriešky pre Popolušku mohlo presunúť na inú obrazovku, než Markízy, keď televízie rok predtým po prvýkrát absolvovali žreb českých filmov. Markíza vďaka tomu po prvý raz prišla o najväčší sviatočný klenot, čo však Trom orieškom prinieslo rapídne zvýšenie sledovanosti.

V roku 2015 ich ešte sledovalo na Štedrý večer 850-tisíc divákov, v roku 2016 to bolo ešte menej, 812-tisíc. V 2017 pri ich veľkej masírne promovanej premiére na Joj ale vystrelili na svoj najlepší výkon od roku 2012, keď s celkovo 967-tisíc divákmi, pričom odvtedy sa držia v okolí milióna. Markíze, ktorá Tri oriešky získala následne v 2018 späť, dokonca ešte porástli a zlomili magickú hranicu s 1,072 miliónom divákov, vlani bežali opäť na Joj, kde ju atakovali, rozprávku v 2019 sledovalo 998-tisíc divákov.

Tento rok však na Štedrý večer zažili Tri oriešky pre Popolušku dosiaľ najväčší pokles. Rozprávka sa prvýkrát od výstrelu spred troch rokov od magického milióna vzdialila, keď si ju tentokrát na Markíze pozrelo priemerne celkovo 906-tisíc divákov. Bola tradične jasne najsledovanejším programom Štedrého dňa, v komerčnej cieľovke dosiahla rating 19,9 % s podielom 35,5 %.

Jednotka v tom čase pokračovala vo svojej tradícii vianočných rozprávkových premiér. Pre tento rok pripravila novú rozprávku O liečivej vode, ktorá sa však nateraz zaradí k menej úspešným titulom, keď je druhou najmenej sledovanou od založenia tradície RTVS v roku 2014.

Premiérová rozprávka RTVS štartovala netradične polhodinu pred Tromi orieškami pre Popolušku od 19:00, vlani začínala až v polovici vysielania najväčšej klasiky. Rozprávku O liečivej vode si pozrelo celkovo 558-tisíc divákov s podielom 22 %, v komerčnej cieľovke dosiahla rating 9,8 % s podielom 19,3 %. Išlo o najsledovanejší programom dňa Jednotky. V porovnaní s predošlými rozprávkami RTVS mal nižšiu sledovanosť už len Zázračný nos v roku 2016, bolo to však výrazne menej. Prehľad sledovanosti nových vianočných rozprávok RTVS nájdete na konci článku.

Na Joj sa suverénne najsledovanejším programom dňa stala večerná komédia Sám doma 2: Stratený v New Yorku. V komerčnej cieľovke sa dostala najvyššie po Troch orieškoch pre Popolušku s ratingom 13,8 % a podielom 24,3 %, celkovo si ju pozrelo 510-tisíc divákov.

Joj na Štedrý deň zároveň dominovala s denným programom, s ktorým sa hýbala od predpoludnia až do podvečera u mladých na podielovej úrovni 25 – 29 %. Šlo tak o jeden z jej najsilnejších Štedrých dní vôbec. Markíza sa od predpoludnia hýbala hlbšie pod hranicou dvadsiatich percent, do vedenia porástla až s Perinbabou, ktorá tento rok dosiahla rating 9,9 % s podielom 26 %. Ľadové kráľovstvo na Joj však bolo taktiež nad deviatimi ratingami, proti začiatku Popolušky sa dokonca ťahalo už k desiatke.

Prepadákom skončila však večerná premiéra Vianoce a spol., ktorú v univerzálnej cieľovke dokonca predbehla Dvojka a jej najsilnejší program dňa Očovské pastorále s podielom 9,7 % v univerzálnej cieľovke. Netradičná večerná premiéra Annie na Markíze svoju úlohu zvládla, v komerčnej cieľovke šla pod deväť ratingov s podielom 18,9 %.

O deň skôr, v stredu 23. decembra, večer ovládla Joj, komédia S tebou ma baví svet podľa televízie v komerčnej cieľovke vyskočila na rating 11,9 % s podielom 27,5 % a celkovo si ju pozrelo 544-tisíc divákov. Pelíšky na Markíze v tom čase mali o takmer 200-tisíc divákov menej, v komerčnej cieľovke šli na rating 9 %. Podvečer boli vyrovnané klasické rozprávky, Joj po prvýkrát na svojej obrazovke odvysielala Princeznú so zlatou hviezdou, šla na rating 7,5 %, Pyšná princezná v rovnakom čase na Markíze uhrala vyše sedem percent.

Prehľad sledovanosti nových slovenských rozprávok RTVS od roku 2014
(rating, share v 12-54 / počet divákov v 12+)

Štedrý deň 2014: Láska na vlásku / rtg 13,9 %, shr 29,6 % / celkovo 681-tisíc divákov
Štedrý deň 2015: Sedem zhavranelých bratov / rtg 13,1 %, shr 26,3 % / celkovo takmer 680-tisíc divákov
1. sviatok vianočný 2015: Johankino tajomstvo / rtg 11,3 %, shr 23,5 % / celkovo 701-tisíc divákov
Štedrý deň 2016: Zázračný nos / rtg 7,6 %, shr 15,9 % / celkovo 430-tisíc divákov
Štedrý deň 2017: RTVS hlavnú slovenskú premiérovú rozprávku nevysielala, prednosť dostal Anjel pána 2 a miniséria Mária Terézia
Štedrý deň 2018: Vianočné želanie / rtg 12,3 %, shr 21,5 % / celkovo 603-tisíc divákov
Štedrý deň 2019: Čarovný kamienok / rtg 11 %, shr 18,9 % / celkovo 583-tisíc divákov
Štedrý deň 2020: O liečivej vode / rtg 9,8 %, shr 19,3 % / celkovo 558-tisíc divákov
Štedrý deň 2021: RTVS uviedla českú koprodukčnú rozprávkovú premiéru Ako si nevziať princeznú, na sviatky dostala prednosť finálová časť minisérie Mária Terézia


Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor