Sledovanosť
Pochoval aj svoju rapidečku. Posledná Horná Dolná valcovala, víťazom večera štart Tomáš a Diana
Operatívne nasadené úplne posledné neodvysielané časti Hornej Dolnej postupne ovládli stredajší večer, jeho začiatok patril ešte štartu kratšej komediálnej novinky Joj.
Symbolickejšie sa už rozlúčiť nemohla.
V deň úmrtia mladého herca a hudobníka Daniela Heribana zaradila Markíza operatívnou zmenou programu nikdy neodvysielané premiérové časti Hornej Dolnej, ktoré v jej archíve ostali po vlaňajšej sérii prepadákov komediálneho seriálu.
Minulú jar totiž začala s vysielaním Hornej Dolnej chaoticky šachovať.
Jej novú sériu vytiahla do programu náhle uprostred januára a navyše v nový večer – roky sa vysielala vo štvrtky, nasadila ju na piatky. Narýchlo tým sanovala veľký výbuch nákladnej reality šou Survivor, ktorá v prime-time skončila po dvoch týždňoch.
Horná Dolná sa však v nový večer neujala.
Televízii po pár týždňoch došla trpezlivosť a v piatky ju nahradila filmami. O ďalšie týždne neskôr to však s ňou skúsila opäť a znovu v iný deň. Využiť skúsila nábeh vtedy najsledovanejšieho programu na trhu Druhá šanca, keď Hornú Dolnú nasadila na pondelky rovno po jeho skončení. Ani tento nápad sa však neujal a seriál opäť skončil predčasne.
Markíze takto ostali v zálohe ešte dve posledné premiérové časti Hornej Dolnej.
O tom, že boli skutočne posledné, rozhodla televízia taktiež minulú jar práve po sérii prepadákov, keď oznámila hercom definitívne ukončenie nakrúcania seriálu. Vyrábala ho od roku 2014 a vysielala od januára 2015.
Symbolický seriálový pohreb
Premiérová Horná Dolná sa s televíznymi obrazovkami aj so svojou najvýraznejšou postavou rozlúčila nečakane symbolickým spôsobom.
Markíze totižto ostali neodvysielané epizódy, ktorých súčasťou bol aj pohreb legendárnej červenej „rapidečky“, ktorá sa stala symbolom seriálu. Jej majiteľom bol Ďuro Brmbalík, najznámejší seriálový obyvateľ obce, ktorého stvárnil práve Dano Heriban.
Ten nad hrobom svojho milovaného auta, ktoré sa po posledných pretekoch medzi Hornou a Dolnou rozpadlo, predniesol pohrebnú reč.
V kontexte tragickej udalosti nabrala celá scéna mimoriadne emotívny rozmer.
„Ďakujem ti za všetko, čo sme spolu prežili. Za všetky šťastné spoločné kilometre, za predpisy, ktoré sme spolu tak radi porušili. Neviem čo mám povedať. Budeš tu mať krásny výhľad. Budem za tebou chodiť. Česť tvojej pamiatke.“
Petra Polnišová v postave Eriky Bednárikovej dodala.
„Nechcela by, aby si sa takto trápil. Musíme ísť ďalej…“
Lúčili sa státisíce divákov
Markíza pristúpila k operatívnej zmene stredajšieho programu veľmi citlivo.
Ani jeden z dvojice dielov neprerušila žiadnou prestávkou a reklamné vysielanie nechala medzi epizódy. Objednané kampane vo svojom stredajšom vysielaní preskupila a z večera vyškrtla dva reklamné brejky.
Epizódy seriálu zároveň začala a končila obrazovou spomienkou na Dana Heribana.
Mimoriadne zaradené finále seriálu patrilo k najsledovanejším programom večera.
Prvá premiérová časť Hornej Dolnej, ktorej súčasťou bol aj pohreb, dosiahla v obchodnej cieľovke rating 7,9 % s podielom na trhu 27 %. Celkovo si epizódu pozrelo priemerne 404-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Ide o sledovanosť, na ktorú už seriál nedosahoval ani v roku 2021.
Druhý a zároveň posledný diel Hornej Dolnej dosiahol v neskoršom čase po 21:45 priemerný rating 7 % a prevalcoval obrazovky s podielom na trhu 33,6 % v obchodnej cieľovke. Celkovo ho sledovalo 317-tisíc divákov.
V tomto čase bol seriál suverénnym lídrom na trhu s vyše trojnásobnou sledovanosťou oproti konkurencii.
Na úmrtie Dana Heribana v stredu zareagovala aj RTVS zaradením filmu Únos, na Jednotke po 22. hodine si ho priemerne pozrelo 97-tisíc divákov s podielom takmer 11 % v univerzálnej cieľovke.
Štart novinky Tomáš a Diana
Víťazom stredajšieho večera sa stal štart nového komediálneho seriálu Joj.
Novinka Tomáš a Diana sa uviedla prvou časťou ako líder na trhu s ratingom 8,1 % a podielom 26,8 % v obchodnej cieľovke, celkovo si úvodný diel pozrelo priemerne 435-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Nakoľko však má seriál sitkomovú stopáž – takmer tretinovú oproti viacerým hlavným večerným seriálom Markízy a Joj, s prvým dielom Hornej Dolnej sa pilotná časť Tomáš a Diana prekrývala iba v prvej tretine.
Následne už viedla Horná Dolná.
Netradičný formát novinky Tomáš a Diana, ktorý je miesto sitkomového deja zložený zo série krátkych skečov, nemuseli očakávať všetci diváci.
Seriál štartoval dvomi časťami po sebe, jeho druhý diel už klesol s výkonom 6,6 % a podielom 22,7 % v obchodnej skupine. Celkovo ho sledovalo priemerne 320-tisíc divákov.
Prvá časť nového seriálu Tomáš a Diana nebola prerušený reklamou, tú zaradila Joj až do druhého dielu, kedy najviac divákov prešlo k mimoriadne zaradenej Hornej Dolnej na Markíze. V tom čase sa ešte stále vysielala iba prvá z dvojice posledných epizód.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“