Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Po návrate na Markízu zanikla: Pred 20 rokmi skončila legendárna Maxihra!

Každý deň popoludní tisíce detí zasadali pred televízne obrazovky, aby pre plyšového papagája, no ideálne Playstation, vyzvŕtali prostredníctvom telefónu Crasha Bandicoota.

Raz, dva, tri, poď do hry!

Nech sa už na televíznej obrazovke objavila akákoľvek telefonická súťaž, jedna ostane nesmrteľná.

Koľkokrát ste si vy pri rozhovore s priateľmi spomenuli na Maxihru, ktorá bola súčasťou detstva nejedného z nás? Crash Bandicoot, Cicuš Micuš, Umbakarna, bláznivé pípanie telefónnych tlačidiel a, samozrejme, nezabudnuteľní moderátori Didiana, Lucia Siposová a najmä Andrej Bičan.

crash gif

Maxihra bavila svojou bezprostrednosťou.

Štart hier heslami ako „Eins, zwei, drei, Bendi hraj“ či „Bendy Micuš, štartuj cicuš!“ sí mnohí pamätajú i dnes.

Napriek tomu, že v súčasnosti by už detskí diváci o vtedajšie výhry nejavili veľký záujem, tá najväčšia – Playstation, by lákala dodnes. K tej sa však museli súťažiaci prebojovať úspešným zvládnutím základného aj finálového levelu.

V tom základnom boli obľúbenými prostrediami Čínsky múr, skúter či zimný level s jazdou na polárnom medveďovi.

Cicuš „Coco“ Micuš
Coco Bandicoot

Ako prebiehala hra

Diváci, ktorí sa dovolali do relácie, ovládali hru pomocou tlačidiel na telefóne.

Na to, aby mohli hrať, bolo potrebné mať telefón s tónovou voľbou (DTMF), kde každá číslica vydávala odlišný zvukový tón. Tvorcovia televíznej hry priradili jednotlivým číslam konkrétne funkcie, čo umožňovalo ústredni rozpoznať, aký pohyb chce hráč vykonať. Napríklad stlačením čísla 1 sa otáčalo doľava, 2 doprava a 9 slúžilo na skákanie.

Ak sa do hry zapojili maloletí hráči, ktorí nevedeli postavičku ovládať, pomáhal im technik. Ten zasahoval v prípadoch, keď videl, že hráč sa nevie pohnúť alebo reagovať na situáciu v hre.

Niekedy boli do hry zapojení aj rodičia, ktorí mali možnosť prevziať ovládanie telefónu a zahrať si namiesto detí.

V analógovej dobe hra fungovala prakticky bez oneskorenia, hoci sa občas vyskytli výpadky spôsobené samotným telefónom.

Reakčný čas zariadenia nebol vždy okamžitý, pretože signál a tón nemuseli byť odoslané ihneď po stlačení tlačidla. V dnešnej dobe digitálneho prenosu by však mohla nastať oneskorená odozva aj o niekoľko sekúnd.

Po návrate na Markízu zanikla

Predchodcom Maxihry na Slovensku bol Level majstrov z roku 1996, ktorý sa vysielal na televíznej stanici VTV.

Po jej zániku televízie sa tvorcovia rozhodli vo formáte pokračovať a získali priestor na Markíze. Režisérom bol Ivan Holub, ktorý stál pri začiatkoch Maxihry.

Relácia sa prvýkrát objavila na obrazovkách v roku 1997 práve na Markíze.

V roku 1999 ju prevzala Slovenská televízia, kde sa vysielala štyri roky – až do roku 2003. Po nástupe nového riaditeľa došlo k zásadným zmenám v programe televízie a Maxihra sa v upravenom formáte vrátila na obrazovku Markízy.

Tak, ako niektoré úspešné projekty STV ako Superstar alebo Uragán, aj tento sa nakoniec presunul na obrazovku televízneho lídra. A skončil tam aj definitívne.

Na Markíze bola relácia súčasťou vysielania od septembra 2003 ďalšie dva roky. Na jar 2005 ju televízia stiahla z programu.

Relácia počas tohto obdobia zmenila moderátorov, prostredie aj hry, čo spôsobilo, že súťaž stratila svoju jedinečnosť a diváci postupne stratili záujem.

Maxihra sa vysielala denne o 14:25 a jej posledná epizóda bola odvysielaná 7. apríla 2005.

Čítať viac...
Nahor