Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Po kinopremiére s hanbou, stala sa však hitom: Je či nie je Láska na vlásku dobrou rozprávkou?

Okolo Lásky na vlásku panujú dodnes zmiešané reakcie.

Premiérová rozprávka RTVS týchto Vianoc, Láska na vlásku, splnila účel. Verejnoprávna televízia priniesla divákom novinku, ktorá ich zaujala a venovali jej veľkú pozornosť ako v premiére tak v repríze. Pre pripomenutie, televízna premiéra na Štedrý deň získala podiel 29,6 %, poobedná repríza na 2. sviatok vianočný to bolo 19,6 %. V oboch prípadoch dokonca v komerčnej cieľovke 12 – 54.

Úspešnú premiéru zažila po mohutnej kampani Láska na vlásku aj v kinách. Ako sa pochválila aj sama RTVS, za úvodný premietací víkend si ju prišlo pozrieť takmer 15-tisíc platiacich divákov. Ako v kinách, tak v televízii ide o veľký úspech.

Otázkou však ostáva, prečo dosiahla Láska na vlásku takého úspechu? Na túto otázku, pravdepodobne, nikdy nenájdeme jednoznačnú odpoveď. Kým flegmatici by riešenie problému zhrnuli do známej pravdy „sto ľudí, sto chutí“, v tomto prípade by to nemuselo stačiť.

Už po kinopremiére sa v nemalej miere začali ozývať hlasy, že rozprávka stojí predovšetkým na silnom marketingu. Najväčším problémom sa stala hlavná hviezda rozprávky, speváčka Celeste Buckingham, ktorá nielenže predviedla poslabší výkon, no najmä ho nemusela predvádzať veľa. Zopár pekných úsmevov, nejaká tá slza, nepekné príčesky a menší počet filmových replík, ako mala Maggie vo všetkých 22 sériách Simpsonovcov dokopy! Jeden by čakal, že neapolská princeznička dostane na pľaci viac priestoru, no jazyková bariéra bola asi priveľké sústo. Možno keby mohla počas filmu svoje texty spievať, vyzeralo by to lepšie,“ napísal po premiére Refresher.

Viacerí kritici tak hovorili dokonca o zavádzaní či lživom marketingu. Keď sa totiž o niekom, ako hlavnej hviezde novej rozprávky, hovorilo, bola to práve Buckingham, ktorá Lásku na vlásku prezentovala. Rozhovory, plagáty, k tomu titulná pieseň práve od mladej speváčky speváčky. Divák tak právom očakával viac. V očakávanom hereckom debute speváčky Celeste Buckingham (mimochodom, veľmi topornom a nevierohodnom s minimálnym množstvom replík) v žiadnom prípade nevidno vychádzajúcu hviezdu, skôr hlúpy marketingový ťah, ako všemožne nalákať mladé ročníky do kín a vidieť svoju „celebritu“ na veľkom plátne,“ napísal portál Kinema.sk.

Ani samotné spracovanie rozprávky kritikov neohúrilo. Ako písala kritika portálu Kinema, riedky dej, ktorému uberajú ako nezaujímavo spracované postavy, tak nedotiahnuté detaily a častokrát aj vláčne dialógy, ktorým chýba ľahký humor, aký od rozprávky divák očakáva. Ani tejto snímke sa nepodarilo vyhnúť dobovým či dejovým nezmyslom. Samotný námet diváka tiež neprekvapí. „Rozprávka nadväzuje na motívy z Twainovho Princa a bedára, Rapošovho Falošného princa (založeného na rozprávke Wilhelma Hauffa O nepravom princovi) a niektoré detaily prezrádzajú inšpiráciu ďalšími predlohami (matka a dcéra bažiace po prepychu akoby vyskočili z Perinbaby),“ píše recenzia portálu Cinemaview.sk.

laska na vlasku spisak hanak

Pôvodné cielenie na detského diváka malo ostať vo výsledku rovnako nenaplnené. Pre koho je však rozprávka Mariany Čengelovej-Solčanskej teda určená? „Dlho som rozmýšľal, pre koho je film určený primárne. Pôvodne som si myslel, že pôjde o mladšie ročníky a rodiny s deťmi. Keď sa však skupinka nežnejšieho pohlavia začala v polovici filmu rozprávať a neprestala až do záverečných titulkov a deťúrence sediace predo mnou mali väčšiu záľubu v pravidelnom navštevovaní verejných záchodov, ako v sledovaní príbehu o netradičnej zmene identít, uvedomil som si, že žánrovo je film strašne chaotický, akoby nevedel, čo chce predať a o pár mesiacov skončí prilepený na skle v stánkoch za akciovú cenu,“ píše recenzent Refresheru.

Pozitívne ohlasy, vďaka ktorým film získava percentá, reagujú na využívanie krás slovenskej prírody a spracovanie filmu po vizuálnej stránke. V kritikách veľmi pozitívne vyznieva počínanie si Sama Spišáka, ktorý náročnú dvojrolu zvláda s jeho vlastnou ležérnosťou. Aj tu však film naráža na nemalý problém. „Medzi Matejom a Tomášom nie je takmer žiadny charakterový rozdiel. Obaja sú kladní, aj keď spočiatku trošku zmätení hrdinovia,“ zhŕňa problém Cinemaview. Pozitívne hodnotenia si vyslúžila za svoj výkon aj Judit Bárdos, ktorá mohla v rozprávke dostať viac priestoru. Koho však diváci skutočne postrádali, je, ako sme už spomínali, hlavná hviezda filmu.

Laska_na_vlasku1

____________

Výrobu Lásky na vlásku si na starosť zobrala ako koproducent spoločnosť JMB Film & TV Production Bratislava, s ktorou ešte koncom minulého roka podpísala RTVS zmluvu. Rozpočet novej rozprávky bol podľa verejnej zmluvy pôvodne 1 130 538 eur vrátane dane, v priebehu nakrúcania sa však navýšil na približne 1 450 000 eur bez DPH, píše Medialne.sk. Zvýšil sa aj koprodukčný finančný vklad RTVS do rozprávky z 330 000 na 430 000 eur.

Poslednou rozprávkou z dielne verejnoprávnej televízie je Orest z rodu čarodejníkov z roku 2010, kedy mala aj premiéru. V univerzálnej skupine 12+ si rozprávku na Štedrý večer v jej premiére pozrelo 376 tis. divákov (16,4 %).

Čítať viac...
Nahor