Aktuality
Rebelanti z Markízy zakladajú jej konkurenciu: Kovačič potvrdzuje nový televízny projekt!
Kovačič prezradil svoje plány po konci v Markíze.
Michal Kovačič oficiálne v Markíze skončil a začína novú etapu svojej kariéry.
Aktuálne najznámejší moderátor politických diskusií sa 31. augusta definitívne po 16 rokoch rozlúčil so svojou domovskou televíziou, keď mu uplynula dvojmesačná výpovedná lehota.
Kovačič dostal výpoveď na konci júna po tom, čo v živom vysielaní Na telo prehovoril o „orbanizácii médií“, ktorou podľa jeho slov mala prechádzať aj Markíza.
„Konanie Michala Kovačiča ako nášho zamestnanca považujeme za hrubé porušenie pracovnej disciplíny a nepočítame s ním ako s tvárou televízie Markíza,“ povedal v rozhovore pre Postoj generálny riaditeľ Markízy Peter Gažík.
Situácia bola vyústením mesiacov tichých sporov vnútri televízie, keď malo vedenie zasahovať do práce redakcie. Tá sa im vzoprela založením odborov, na ktorých čele stáli Michal Kovačič, Adel Ghannam a Viktor Vincze.
Práve táto trojica sa stala tŕňom v oku vedenia.
Kovačič, Ghannam a Vincze sa stali najhlasnejšími predstaviteľmi odporu, ktorý mohol vyústiť aj do ostrého štrajku, ako dovnútra tak navonok. Najvýraznejšie situáciu komentovali smerom k verejnosti, zároveň práve oni viedli vyjednávania s vysokým manažmentom a zastupovali redakciu.
Vedenie sa ich postupne snažilo vytlačiť.
Oznámilo, že sa s touto trojicou viac nebude stretávať a založí novú pracovnú skupinu. Kovačič po právnických analýzach dostal napriek tomu, že bol odborovým predákom, výpoveď, a s Markízou ho od septembra nič nespája.
Zakladajú spoločný projekt
Náhle na konci leta sa k nemu pridal aj druhý rebelant Adel Ghannam, ktorý oznámil odchod na vlastnú žiadosť. Jeho posledná reportáž v Televíznych novinách bola odvysielaná v sobotu.
Otvorená ostáva budúcnosť Viktora Vinczeho, ktorý je pre televíziu z týchto troch televíznych tvárí najcennejší. Či už pre jeho presah do televíznej zábavy alebo manželstvo s najžiadanejšou moderátorkou na trhu Adelou Vinczeovou.
Koniec Adela Ghannama v Markíze ku koncu letných prázdnin nie je náhodou.
„My v týchto minútach spúšťame crowdfundingovú kampaň, začíname nový novinársky projekt,“ potvrdil Michal Kovačič v debate Denníka N.
Moderátor tak deň po odchode od televízneho lídra oficiálne potvrdil svoje ďalšie novinárske kroky, keď oznámil založenie nového televízneho projektu 360°.
Participovať na ňom bude aj Adel Ghannam.
„Za ten čas ako odborári, čo sme absolvovali všetky tie rokovania s vedením, aj pred tým, sme sa veľmi s Adelom spoznali. Rovnako aj s Viktorom Vinczem,“ povedal Kovačič s tým, že Ghannam je preňho najlepší redaktor v televíziách, ktorý sa venuje kauzám.
Ďalšou redaktorkou v projekte bude napríklad Barbora Šišoláková, ktorá tento týždeň oznámila odchod zo Slovenskej televízie. Aj ona má silné investigatívne pozadie, keď v minulosti pracovala napríklad na relácii Reportéri.
Výber názvu aj logo
Kovačič uviedol, že sa nechystá zakladať nové noviny, venovať sa naďalej chce televíznej žurnalistike.
„Ideme založiť nové médium – bude sa volať 360-tka. Ideme nahradiť to, čo v televízii mizne – kritická žurnalistika, investigatíva, vysvetľovanie káuz, toto chceme robiť a toto chceme priniesť. (…) Chceme to robiť tak, ako som to robil roky v Na telo,“ potvrdil.
Názov 360° má vyjadriť celú šírku tém, ale aj názorov, ktoré v novom televíznom projekte dostanú priestor. Zároveň má vyvracať naratív, že sú médiá nepriatelia štátu, zaangažované v politickom zápase.
„Úlohou nás všetkých je kontrolovať vládnu moc bez ohľadu na to, či je pri moci Dzurinda, Fico, Šimečka alebo Matovič.“
Nebude len o rozhovoroch
Nová televízia bude vysielať na internete, prostredníctvom webovej stránky. Na rozdiel od vznikajúcej slovenskej DVTV však nebude postavená len na rozhovoroch.
Nový projekt ponúkne plnohodnotné webové sídlo, ktoré namiesto článkov prinesie videá.
Obsahom budú klasické reportáže na rôzne témy, redaktori novej televízie budú chodiť napríklad do parlamentu a dopytovať sa otázky politikov. Priestor by mali dostať tiež veľké hodinové diskusie, aké poznáme z televízneho vysielania – či už vo forme duelu alebo širšieho panela hostí.
„Tých, ktorí nebudú chcieť prísť do debaty, sa prídeme opýtať na tlačovku, aby odpovedali na otázku,“ dodal Kovačič pre Denník N.
Nový projekt chce zároveň oživiť televíznu investigatívu a venovať sa kauzám do hĺbky. Témy budú vznikať aj v spolupráci s mimovládnymi organizáciami.
„Je toho veľmi veľa, čo sa objaví a odkryje, ale na druhej strane sa o tom bežní ľudia nedozvedia, pretože to nikto neodprezentuje v zrozumiteľnej forme. A o to nám ide.“
Kedy odštartuje
Cieľom nového média je prinášať tak atraktívne témy, aby sa stalo vysoko citované a dostávalo informácie do povedomia širokého okruhu ľudí – aj mimo jeho predplatiteľov.
Práve tí budú základom financovania projektu, ktorého založenie bude závislé od vyzbierania cieľovej sumy prostredníctvom crowdfundingu.
Nepôjde pritom o malú sumu – na prvý rok prevádzky sú odhadované náklady na úrovni pol milióna eur, vrátane vybudovania kompletného zázemia či štúdia.
Zbierke sa však už za 2 hodiny od spustenia kampane podarilo splniť hlavný míľnik potrebný na kompletný rozbeh, keď od darcov získala prvých 100-tisíc eur.
Vysielanie novej televízie 360° tak odštartuje v plánovanom termíne – symbolicky 17. novembra 2024.
Autori projektu chcú jeho spustením v deň, kedy si pripomíname Nežnú revolúciu a boj za slobodu a demokraciu, podčiarknuť svoje poslanie prinášať slobodnú a odvážnu žurnalistiku.