Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Exkluzívne

Na nože mohlo vyzerať úplne inak: O reality šou prebehol medzi televíziami boj!

O známy reality formát nemala záujem iba Markíza.

Na konci apríla roku 2004 mala svoju vôbec prvú televíznu premiéru reality šou Ramsay’s Kitchen Nightmares, ktorá vystrelila hviezdu šéfkuchára Gordona Ramsayho a jeho kuchárskeho formátu.

Ten sa v roku 2007 dočkal spracovania v Spojených štátoch amerických, kde Ramsay nakrútil aj vôbec najviac epizód tejto šou a stal sa spolu s ňou známy po celom svete.

Kitchen Nightmares je dnes jednou z najznámejších kuchárskych reality šou na planéte.

Za takmer dvadsať rokov vzniklo približne 30 rôznych verzií tohto formátu, pričom svoju silnú tradíciu má aj v našom regióne.

Je to najmä vďaka českej verzii so šéfkuchárom Zdeňkom Pohlreichom pod názvom Ano, šéfe!, ktorá na televízii Prima odštartovala ešte v roku 2009. Vysielala sa napokon desať rokov a ponúkla takmer sto premiérových dielov.

Úspech českej verzie časom presiakol aj na Slovensko.

Formátu sa chytila od začiatku Joj, ktorá v minulosti odvysielala české, britské aj americké časti. Po úspechu u susedov napokon v roku 2011 priniesla aj vlastnú verziu Áno, šéfe! s Jaroslavom Žídekom, z ktorej napriek výraznému diváckemu úspechu vznikli iba dve série.

Program ešte koncom rovnakého roka skončil.

Dôvodom bola nespokojnosť šéfkuchára Jaroslava Žídeka so samotným formátom, ktorý sa v ňom necítil dobre. Preferoval skôr umiernenejší žáner a po ani nie dvadsiatich nakrútených epizódach z relácie odišiel. Zakrátko sa presunul do verejnoprávnej televízie, kde dostal vlastnú láskavú šou Nebíčko v papuľke.

Po rokoch v centre záujmu

Viac ako desať rokov po formáte Kitchen Nightmares na Slovensku nikto nesiahol.

Na Joj sa naďalej nepravidelne objavovali ešte prevzaté diely či reprízy, posledne vysielala televízia na menšej stanici JOJ Plus pôvodné a najslávnejšie americké epizódy, ktoré sa nakrúcali do roku 2014.

Zmena nastala po prepuknutí pandémie koronavírusu.

Jedným z najťažšie zasiahnutých odvetví bol gastropriemysel, ktorý bol spoločne s kultúrou či školami zatvorený najdlhšie.

Televízie práve v tomto období vycítili príležitosť pomôcť reštauračnému sektoru a priblížiť príbehy z rôznych kútov Slovenska, ktoré zažívali majitelia prevádzok v priebehu lockdownu.

Mohol vyzerať inak

Do centra pozornosti sa tak dostal aj overený formát Kitchen Nightmares.

Na Slovensku mal úspešnú históriu, keď na Jojke nadpriemerne fungovali v roku 2011 vlastné premiérové časti, v prvej sérii priemerný podiel na trhu Áno, šéfe! dosiahol vyše 23 % v obchodnej cieľovke. Dlhodobo sa na jej obrazovkách darilo aj reprízam či epizódam prevzatých verzií.

Záujem o formát tentoraz prejavila Markíza, ktorá sa napokon po prvýkrát v histórii k nemu aj dostala.

Predstavila napokon vlastnú úplne novú verziu so zmeneným názvom Na nože a odklonila sa tak od roky budovaného a poznateľného brandu pod názvom Áno, šéfe!. Napokon sa jej tento krok vyplatil, keď sa už po prvých odvysielaných častiach vo februári 2023 stalo Na nože hitom obrazoviek.

Šou sa pritom mohla na Slovensko vrátiť v inej podobe.

Nechýbalo veľa a pokračovať mohla s pôvodným názvom Áno, šéfe! a bez šéfkuchára Martina Nováka, ktorý sa širokej verejnosti zviditeľnil práve účinkovaním vo verzii na Markíze.

Boj o formát

O formát totižto podľa zákulisných informácií neprejavila záujem iba Markíza, ale aj konkurenčná Jojka.

Joj tak mala podľa našich informácií záujem po 12 rokoch pokračovať vo vlastnej známej relácii, pre ktorú by však, podľa všetkého, predstavila úplne inú tvár.

Televízia dokonca už v priebehu jesene 2011 oznámila prípravy 3. série Áno, šéfe!, do ktorej hľadala nového šéfkuchára. Nakoniec k realizácii nikdy nepristúpila a licenčné práva na vysielanie či nakrúcanie vlastnej verzie neskôr nepredĺžila.

Po rokoch sa Joj k šou chcela vrátiť, no tentoraz už záujem nemala iba ona.

Najväčší televízni konkurenti mali zviesť súboj o práva na lokálnu adaptáciu, ktorý napokon vyhrala Markíza.

Odplata za Bez servítky

Tá si tak aspoň čiastočne vynahradila prenechanie formátu Bez servítky konkurenčnej Jojke, kam sa šou presunula v roku 2021.

Denná kuchárska reality šou bola dlhé roky súčasťou podvečerov na Markíze, novinkou bola od jesene 2009, vysielala sa do jari 2013. Naposledy ju televízna jednotka skúšala vzkriesiť na prelome rokov 2015 a 2016.

Úspechu sa však nedočkala a o pár mesiacov neskôr Markíza stratila o šou záujem a licenciu nepredĺžila.

Voľný priestor využila konkurenčná Joj, ktorá zakúpila práva na formát Come Dine With Me a najprv si otestovala českú verziu Prostřeno a od jari 2021 začala uvádzať už vlastné slovenské časti.

Bývalý formát z obrazovky Markízy sa stal pokladom Jojky.

V úplne novej podobe pod režisérom Tomášom Eibnerom sa stal jedným z najsledovanejších formátov televízie, pričom jej dodnes prináša nadpriemerné výkony sledovanosti.

Postaral sa dokonca o zostrelenie seriálového hitu Oteckovia, túto jeseň už viackrát dotiahol či porazil aj Mamu na prenájom.

Vracia sa aj pôvodná šou

Záujem o formát Áno, šéfe! v tomto období neožil iba na Slovensku.

Na televízne obrazovky sa po 10 rokoch vracia aj originálna americká verzia Kitchen Nightmares, a to s pôvodným šéfkuchárom Gordonom Ramsayom. Ten sa ani po skončení tejto šou v roku 2014 z obrazoviek nevytratil a dodnes je tvárou viacerých televíznych formátov.

Túto jeseň však nové časti ponúkne originálne Kitchen Nightmares, ktoré odštartuje novú 8. sériu na stanici Fox od pondelka 25. septembra 2023.

Dosiaľ posledný diel americkej reality šou bol odvysielaný ešte v septembri 2014.

 

Čítať viac...
Nahor