Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

O EURO 2016 sa medzi televíziami strhol tvrdý boj, RTVS musela poriadne priplácať!

Veľmi pravdepodobná účasť slovenskej reprezentácie na najbližšom európskom futbalovom šampionáte výrazne zvýšil záujem slovenských televízií o turnaj a rovnako aj jeho cenu.

Práva na EURO 2016 vybojovala RTVS, no do rozpočtu musela načrieť hlbšie ako možno sama čakala. Stúpajúca sledovanosť veľkých športových podujatí a najmä možná účasť slovenského výberu na budúcoročnom európskom turnaji prebudila záujem u viacerých komerčných vysielateľov, ktorí sa rozhodli s RTVS o šampionát bojovať.

Nie je pri tom pravda, ako odznelo v niektorých médiách, že RTVS sa k právam na EURO 2016 dostala vďaka členstvu v Európskej vysielacej únii (EBU). Televízia súťažila podobne ako ostatní záujemcovia v samostatnom tendri, urobila tak však prostredníctvom EBU. „RTVS podala ponuku v tendri v rámci balíka EBU, pričom táto ponuka bola platná aj v samostatnom tendri,“ povedala Dominika Šulková z telerozhlasu.

RTVS tak nemala víťazstvo vôbec isté. Podľa našich informácií prebiehal medzi záujemcami doslova tvrdý cenový boj a ponuky sa výrazne navyšovali. RTVS sa rozhodla reagovať a nepustiť lukratívny šampionát komerčnému vysielateľovi. To, že bolo získanie práv neľahké, naznačila aj samotná televízia, keď v tlačovej správe hovorila o „neľahkom boji“.

RTVS nám k tomu potvrdila, že suma za EURO 2016 je vyššia ako za šampionát z roku 2012. Podľa našich informácií ide o výrazne vyššiu cifru. Aká je to presne suma, však nie je jasné, nemožné je aj približné porovnanie. Televízia nám totiž nakoniec neposkytla sumu, ktorú zaplatila za EURO 2012, v prípade šampionátu v roku 2016 komunikuje cenu práv spoločne s nákupom MS vo futbale v rokoch 2018 a 2022. Za trojicu veľkých futbalových šampionátov zaplatí spoločne 3,8 milióna eur.

Faktorov, prečo je cena za EURO 2016 vyššia ako za predchádzajúci šampionát, je viacero. Telerozhlas udáva hneď niekoľko objektívnych dôvodov. Okrem možnej účasti slovenskej reprezentácie je to aj rozšírenie počtu tímov zo 16 na 24, pričom celkový počet zápasov sa zvýši z 31 na 51. „Šampionát nepotrvá tri týždne, ale celý mesiac,“ pokračuje Šulková. „Podstatným faktom je aj to, že enormne stúpla šanca krajín, akou je Slovensko, prebojovať sa na EURO, čo automaticky navyšuje cenu produktu. Nehovoriac o tom, že rokovania prebiehali najmä na jeseň 2014 a v našom prípade už bolo zrejmé, že šanca po úspešnom vstupe do kvalifikácie rapídne narástla. Sú to faktory, ktoré vstupujú pri rokovaniach do hry,“ uzatvára. Nemalý podiel na výške výslednej ceny však má bez pochýb aj samotné súperenie o práva, keď RTVS reagovala na ponuky súperov.

Kým tento boj RTVS vyšiel, v minulosti sa už nechala preplatiť. Markíza jej vyfúkla kvalifikačné zápasy na MS vo futbale 2014, keď ju preplatila v tendri a verejnoprávna televízia už svoju ponuku nenavýšila. Kvalifikačné boje na futbalové MS 2018 a rovnako aj EURO 2016 získala RTVS v sume 700-tisíc eur. Markíza tiež získala olympijský hokej zo Soči, ku ktorému sa dostala vďaka novému modelu komerčného predaja vysielacích práv, vďaka čomu je možné niektoré disciplíny predať rôznym vysielateľom.

Čítať viac...
Nahor