Na také fiasko si RTVS nepamätá: Polmiliónový projekt Mareka Ťapáka vybuchol, osmičkou na trhu v prime-time
13. novembra 2019  //  Aktuálne, Showbiz  //  Bez komentárov

Verejnoprávna televízia dopriala na svojich obrazovkách veľké promo predraženému projektu jej programového riaditeľa, priniesol prepadák, na aký si televízia len sťažka spomenie.

Jedným z highlightov jesene RTVS, ktorý veľkosťou proma a reportážami vo vysielaní či vyzdvihovaním v rámci PR aktivít predčil i najsledovanejšie formáty Jednotky, bol netradičný projekt divadelného filmu Nero a Seneca. Projekt, ktorý svojím zacielením a univerzálnosťou patril na menšiu Dvojku, zaradilo programové oddelenie RTVS do najlukratívnejšieho času na nedele 20:30 do okna, kde vysiela hlavné česko-slovenské filmové tituly tejto jesene.

Rozhodlo tak programové oddelenie, ktoré má pod palcom Marek Ťapák, ktorý je zároveň aj režisérom projektu. Okrem toho, že zaň jeho firma zinkasovala 12-tisíc eur, si Ťapák na tomto projekte robil aj promo, keď sa programový riaditeľ objavoval dokonca v upútavkách na divadelný film. Celkovo inscenácia Nero a Seneca dostala v porovnaní s inými projektami neštandardnú podporu telerozhlasu. Telerozhlas konflikt záujmov nevidel.

Príkladom projektu, ktorému televízia nedopriala takú bohatú podporu, bol napríklad nový letný prime-time formát Cassovia Café, okolo ktorého urobila RTVS viacero neštandardných krokov, ktoré dodnes nevysvetlila. Okrem toho, že žánrovo špecifický formát nasadila do najkomerčnejšieho piatkového večerného okna, hneď po dvoch častiach novinku stiahla z večerného času, a to napriek tomu, že mala pripravených iba päť epizód na skúšku. Zvyšné časti presunula do nestabilného času v sobotnom off-time. Už len radikálne hýbanie s vysielacím časom programov je pre RTVS neraz neprípustné.

Program, ktorému venovala len nevýrazné promo a ktorý potichu z večera stiahla, sledovalo priemerne 134-tisíc divákov s podielom 8 %, čo bola úroveň blízka aj iným programom z prime-time Jednotky. Pre porovnanie, finále tohtosezónneho výrazne promovaného komerčnejšieho projektu S úsmevom po Slovensku sledovalo v polovici októbra 187-tisíc divákov s podielom 8,4 %, štartoval na výkone 169-tisíc divákov s podielom 8,1 %.

Veľkú blamáž, naopak, zaznamenal Ťapákov projekt Nero a Seneca, ktorý v nedeľnom prime-time vybuchol s iba 37-tisíc divákmi a podielom 1,7 %. Jednotka tak bola v tom čase až osmičkou na trhu aj za menšou Dvojkou a o pozíciu musela bojovať i s TA3, ktorá bola na jej úrovni. Nedeľu pred tým, kedy Jednotke skončil v hlbokom podpriemere film Zlatý podraz, mala i tak pri obrazovke 123-tisíc divákov s podielom 5,5 %. Prime-time priemer Jednotky bol minulý týždeň na úrovni podielu cez 11 %, v prípade Dvojky, kam inscenácia patrila, to bolo cez 2 %.

RTVS pritom fiasko, na aké si v prime-time Jednotka nepamätá, nepriznáva. Naopak. Kým v lete program, ktorý mal v období výrazne nižších ratingov o 100-tisíc divákov viac, považovala za prepadák a operatívne ho z večera sťahovala, v tomto prípade si výsledok pochvaľuje. “Nero a Seneca považujeme za úspešný televízny film, pretože sme ním priniesli novú formu adaptácie divadelných hier filmovou technológiou pri istej dávke štylizácie, ktorá je tematicky zaujímavá, kontroverzná a pre dnešné dni aktuálna,” uviedla pre Denník N hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Projekt Nero a Seneca vzbudzuje o to väčšiu pozornosť, že RTVS doň investovala na pomery televíznej tvorby závratnú sumu pol milióna eur. Aj najdrahšie komerčné seriálové projekty stoja v rámci jednej epizódy okolo 100 až 130-tisíc eur, seriál 1890, označovaný za dosiaľ najvýpravnejší zo slovenských televízií, stál Joj za jednu epizódu okolo 155-tisíc eur, pričom nakrúcala v mnohých lokáciách. Pol milióna napríklad RTVS čisto v rámci jej vkladu stojí jedna časť veľkovýpravnej koprodukčnej minisérie Mária Terézia. Tú si pozrelo pred dvomi rokmi na Jednotke 772-tisíc, resp. 789-tisíc divákov. Celkový rozpočet jednej časti je pri účasti viacerých krajín v koprodukcii výrazne vyšší, cez 3 milióny eur.

Aj samotná RTVS mala podľa našich informácií od projektu Nero a Seneca značne vyššie očakávania. Kým inscenáciu reálne sledovalo 0,8 % divákov, podľa našich informácií rátala Jednotka so sledovanosťou minimálne nad úrovňou 2 ratingov, čo by jej prinieslo aspoň 100-tisícové publikum a teda minimálne takmer trojnásobný výkon.