Sabotovala RTVS vlastnú šou? Večernú novinku Jednotky štartovala bez kampane, z prime-time ju expresne stiahla!
10. júla 2019  //  Aktuálne, Showbiz  //  Bez komentárov

RTVS pristúpila ku kroku, ku ktorému sa prakticky neuchyľuje, spravila tak rovno s hlavnou večernou novinkou. Televízia na otázky neodpovedá.

Neštandardne koncom jarnej sezóny nasadila RTVS do vysielania avizovanú hudobno-zábavnú novinku Cassovia Café, ktorá sa mala stať jej novým prime-time formátom. Pripravený bol priamo pre hlavný televízny kanál, pričom telerozhlas ním potvrdzoval niekoľko svojich zámerov.

Hudobný program pripravila RTVS vo verejnoprávnom duchu, čo sa podpísalo na jeho dramaturgii. Práve nové vedenie akcentovalo zámer podporovať verejnoprávne ladené programy na úkor tých komerčnejších, aj keď prinášajú najvyššiu sledovanosť. Zároveň vedenie deklarovalo záujem podporovať regionálne štúdia RTVS, pričom novinku Cassovia Café nechala pripraviť košickému krídlu. Dosiaľ sa hlavné pôvodné večerné programy Jednotky vyrábali hlavne v Bratislave, pričom práve v týchto projektoch sa otáča najviac peňazí.

RTVS nasadila novú hudobnú šou Jednotky na konci mája, pričom mala v pláne pre začiatok odvysielať iba päť nakrútených epizód. Počas leta tak mala možnosť vyhodnocovať reakcie divákov a doladiť formát pre novú sezónu.

Cassovia Café však v prime-time vydržalo iba dva týždne. Televízia tak formátu dala iba dva piatky, po ktorých ho potichu zo dňa na deň presunula na sobotný off-time do nestabilného okna medzi 13. a 15. hodinou, kde dovysielala zvyšné tri časti. RTVS už pritom z povahy inštitúcie k takýmto náhlym programovým zmenám nepristupuje, bežné sú u komerčných staníc, ktoré nimi reagujú na nedostatočnú sledovanosť. Verejnoprávna televízia ju však v rámci napĺňania verejnoprávnej služby pre všetky skupiny divákov za nosné kritérium nepovažuje a preto nehýbe ani s menej výkonnými programami.

Prečo sa RTVS k tomuto neštandardnému zrušeniu nového hlavného formátu v prime-time uchýlila, televízia neodpovedala. Nereagovala ani na ďalšie otázky. Jediným argumentom, ktorý sa ponúka, je sledovanosť, Cassovia Café v prvom vydaní sledovalo okolo 150-tisíc divákov s podielom pod 9 %, druhá časť klesla pod úroveň 120-tisíc divákov s podielom okolo 7 % v univerzálnej cieľovke.

Faktom však je, že televízia formátu nepomohla, skôr naopak. Výrazne verejnoprávny program, aj keď s účasťou mnohých najpopulárnejších spevákov a hudobníkov, nasadila do roky komerčne ladeného okna na piatky o 20:30, kde sú diváci zvyknutí na zábavu ako Milujem Slovensko a Čo ja viem. Popri týchto programoch, či rovnako aj Záhadách tela alebo Zlatých časoch, s obdobnou úrovňou sledovanosti pri verejnoprávne pripravenej relácii ani nepočítať nemôže. RTVS zároveň nový prime-time program Jednotky nepodporila ani kampaňou, do vysielania nasadila iba obyčajnú upútavku. O zanedbaní marketingu však médiá písali už aj po štarte druhej série Zem spieva, ktorá oproti prvej sérii sledovanosťou značne zaostala.

Cassovia Café však i tak sledovanosťou za úroveň viacerých večerných programov Jednotky neprepadla. Dve časti dosiahli priemer 134-tisíc divákov s podielom 8 %, mimo večerov vyprofilovaných komerčnými programami tak dosiahla obdobnú výkonnosť ako väčšina večerných programov Jednotky. V porovnaní s utorňajším seriálom Četníci z Luhačovic či pondelňajšími alebo stredajšími filmami priemerne zaostala v daných dvoch týždňoch o 10 až 20-tisíc divákov, avšak pri rovnakom priemernom podiele na trhu, v niektorých prípadoch bola aj vyššie. Dosiahla k tomu obdobnú sledovanosť ako dokumenty a diskusie k ťažiskovému formátu Najväčší Slovák z tejto jari, ktoré sledovalo priemerne v stredy večer na Jednotke 131-tisíc divákov a ich výkonnosť si pochvaľovala televízia aj režisér Peter Núňez.

Náhle zrušenie Cassovia Café v prime-time tak ostalo nevysvetlené. RTVS nedala svojej hlavnej večernej novinke Jednotky šancu ani s piatimi pripravenými vydaniami, naopak, náhlym stiahnutím mohla dosiahnuť zámienku, aby formát viac nepokračoval, nakoľko ho “musela” z večera sťahovať už po druhom vydaní. Reálny potenciál relácie však pre rýchle stiahnutie z piatka ani nepozná.

Skôr ako sledovanosť, podľa ktorej sa RTVS ani primárne neorientuje, tak môžu podľa zákulisných špekulácií hrať úlohu skôr peniaze. Aj keď RTVS deklarovala záujem podporovať regionálne štúdiá, čo potvrdila aj nasadením novej večernej šou vyrábanej v Košiciach, skoncovala s ňou expresne tak, že s jej ďalším pokračovaním sa môže počítať iba ťažko. Práve investície do prime-time programov pritom bývajú najvyššie a tradične sú zverované do rúk tvorcom, ktorí majú zázemie v Bratislave, kde sedí aj celé vedenie telerozhlasu. RTVS navyše vyrába vlastné večerné šou len na štvrtky, piatky a soboty, a tak je priestor obmedzený a akýkoľvek výpadok vysielacieho okna inými štúdiami citeľný.

Zaujímavosťou je aj to, že Cassovia Café dosiahla prakticky totožný priemerný výkon ako iná prime-time novinka Jednotky súčasného vedenia RTVS – Remeslo má zlaté dno. Vysielaná bola na jeseň 2018, nasadená bola, paradoxne, od skončenia Nikto nie je dokonalý v roku 2017 mimo komerčného okna na utorky, kde dosiahla taktiež priemerný share 8 %. Pri výrazne vyššom počte divákov pri obrazovke v októbri až decembri videlo šou priemerne 162-tisíc divákov.