Dvojka ako nočný líder aj pred Markízou a bez športu? RTVS opäť ukázala, že nevie programovať
31. decembra 2019  //  Aktuálne, Televízia  //  Bez komentárov

Kinofilm Loli paradička nasadila RTVS do noci, u mladých aj v neskorom čase dorovnal na diaľku výkon miliónovej Márie Terézie.

RTVS sa napriek veľkým očakávaniam tieto sviatky nedarí tak, ako nabitý program pripravila. Najväčším sklamaním dosiaľ ostala skôr priemerná sledovanosť na Štedrý deň mimo novej rozprávky, kedy neuspela najmä klasika Pyšná princezná, veľký prepad medzi sériami zaznamenala Mária Terézia, ktorá napriek opätovnej miliónovej investícii RTVS oproti prvej sérii nezaznamenala ani polovičné čísla. Mnohí jej vytýkajú najmä nasadenie, faktom však je, že k sérii divákov viditeľne neprilákala.

Kde však RTVS mohla skutočne zabodovať, tam svoj skrytý ťahák umiestnila do neskorého času. Telerozhlas na tieto sviatky naplánoval aj premiéru kinohitu Loli paradička, ktorý ale miesto hlavného večerného času nasadil na menšiu Dvojku do noci na 22. hodinu.

Aj keď ide o rozpočtovo lacnú a svojskú produkciu, filmu sa darilo zaujať v kinách a patril medzi najočakávnejšie premiéry RTVS. Tá ho napriek tomu nenasadila do prime-time, aj keď nesie označenie piktogramom 15, čo jej to umožňuje. Navyše ovetový film o láske hendikepovaného predavača na jarmoku a rómskeho dievčaťa si tak v pracovný neskorý večer nemohli pozrieť všetci potenciálni diváci.

Film si tento pondelok o desiatej večer napriek tomu pozrelo celkovo 272-tisíc divákov s vysoko nadpriemerným podielom 15,6 %. Ako sa sama RTVS pochválila, Loli paradička sa stala najsledovanejším nešportovým programom Dvojky od roku 2011. Prime-time priemer Dvojky bol v jej ostatný silnejší vianočný týždeň okolo 4 %, bežne býva na polovičnom čísle. Je tak zrejmé, že film v lepšom čase mohlo sledovať o minimálne 100-tisíc divákov viac.

Film bol suverénnym lídrom na trhu, v neskorom čase tak dorovnal aj sledovanosť hlavného večerného filmu Jednotky Čo sme komu urobili?, ktorý sledovalo 286-tisíc divákov a predbehol dokonca hlavný večerný film Markízy Gunman: Muž na odstrel.

Ešte zaujímavejšie čísla dosiahol film v komerčnej cieľovke 12-54, kde dosiahol rating 5,3 % s podielom 16,1 %. Aj v mladej cieľovke komerčných staníc bol jasným lídrom na trhu a predbehol dokonca večerný film Markízy, ktorý prepadol ratingom len cez štvorku, poradil si aj s večerným filmom Jednotky či celou podvečernou ponukou všetkých staníc. Sledovanejšie boli už len správy a jednoznačne deň ovládol český film na Joj Špindl ratingom 10 % a podielom 25,5 %.

Navyše, Loli paradička ratingom 5,3 % u mladých divákov dorovnala výkonnosť druhej série Márie Terézie vysielanej v hlavnom vysielacom čase o 20:30 na Jednotke 27. a 28. decembra. V oba dni pritom večerná konkurencia Markízy aj Joj bola vlažná. Mária Terézia pritom stála RTVS milión eur.

Nie je to zďaleka prvý nedotiahnutý až zvláštny krok pod programovým vedením umelca Mareka Ťapáka. Ten sa postaral tento rok o jeden z najväčších programových trapasov v histórii verejnoprávnej televízie, keď vlastný žánrový projekt divadelného filmu Nero a Seneca nasadil, práve miesto neskoršieho času na Dvojku, do prime-time hneď Jednotky. Tam vybuchol nevídaným spôsobom ako osmička na trhu s podielom iba 1,7 %, keď ho sledovalo 37-tisíc divákov. Priemer Jednotky v prime-time bol v tom čase 11 %. Navyše, film spôsobil škandál, keď produkčne výrazne chudobný projekt stál platiteľov koncesií pol milióna eur. Škandál napriek svojmu rozmeru prehrmel a už pred uvedením filmu sa hovorilo aj o príprave ďalších podobných projektov.

V porovnaní s práve úspešnou Loli paradičkou je tento škandál o to absurdnejší. Podľa Audiovizuálneho informačného centra sa náklady na výrobu večerného filmu premietaného v kinách hýbali na úrovni 175-tisíc eur, televízny divadelný film Nero a Seneca stál spomínaných 500-tisíc eur. Loli paradička na porovnanie dosiahla aj v neskoršom vysielacom čase o 735% vyššiu sledovanosť.