Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Nečakaná správa: Joj robí radikálne zmeny, Za sklom a Take Me Out tento týždeň končia! Vrátiť sa majú budúci rok

Televízia robí razantné rozhodnutie, druhú sériu Za sklom sťahuje po prvej odvysielanej epizóde. Aktualizácia.

Joj poriadne prekvapila. Televízia v priebehu posledných hodín uverejnila niekoľko programových zmien, na základe ktorých v programe hneď od tohto týždňa skončia dva výrazné jesenné projekty. Podarilo sa nám zistiť viac.

Okamžite po prvej časti sa televízia rozhodla zastaviť vysielanie druhej série kriminálky Za sklom. Miesto nej vracia v dvojporcii komediálny seriál Naši, ktorý dosahoval aj po pol desiatej lepšie výkony ako kriminálka. Joj podľa prvých informácií prehodnotila vysielanie Za sklom až v druhom večernom okne o 21:25, ktoré na sociálnych sieťach kritizovali aj diváci. Vlaňajšia prvá séria bežala v rovnaký deň o 20:35. Odrazilo sa to tiež na sledovanosti, keď si štart druhej sezóny malo pozrieť 4,7 % divákov s podielom 16,7 %. Prvá séria končila na výkone 6,8 % s podielom 18,6 %. Na tomto ratingu sa seriál v predošlej sezóne aj zastabilizoval, čím ukázal svoj potenciál pre pokračovanie.

DOPLNENÉ: Joj svoje rozhodnutie spája s vysielacím časom aj v oficiálnom vyjadrení. „Druhá séria kriminálky Za sklom je kvalitným počinom TV JOJ a spoločnosti D.N.A., preto sme sa rozhodli, že seriál odvysielame v prime-time okne, ktorý je však momentálne plný našich úspešných projektov. Diváci sa pokračovania kriminálky dočkajú v roku 2018,“ uviedla pre Mediaboom.sk hovorkyňa Joj, Lucia Kulihová.

Televízia však k tomuto rozhodnutiu mohla dospieť aj z iných dôvodov. Za sklom patrí k vôbec jej najdrahším pôvodným projektom a dá sa očakávať, že s pomerom ceny k výkonu, aký úvodná časť druhej série dosiahla, nemohla byť spokojná. Joj má pritom za sebou podľa vlastných vyjadrení jeden z najlepších rokov, keď sa jej v prvých siedmich mesiacoch podarilo byť lídrom v prime-time. Investícia do nákladného seriálu by tak pri takýchto výkonoch mohla jej doterajšie výsledky stiahnuť nadol. Z hľadiska nákladov jednotlivých projektov je pre televízie kľúčové práve obdobie, v ktorom sa vysielajú, nie nakrúcajú.

Televízie aktuálne uzatvárajú hospodársky rok a práve to tak môže byť jedným z dôvodov zmien Joj. Vysielatelia sa práve pred koncom roka, rovnako ako iné firmy, snažia maximalizovať svoje výkony a znižovať investície, aby vykázali čo najlepšie celoročné výsledky a zmestili sa do stanovených rozpočtov. Markíza takto vlani škrtala oproti plánom pred koncom roka premiéry Chart Show či Kredenca, ktoré nahradila reprízami. Joj zas podobný krok, ako so Za sklom, urobila aj v minulosti, keď hneď začiatkom septembra stiahla z vysielania po prvých častiach neúspešný seriál Klan a presunula ho na ďalší rok, kde ho skúsila znovu rozbehnúť.

Tieto dôvody môžu naznačovať aj ďalšie programové zmeny televízie. V sobotu sťahuje z podvečera magazín Postavíme, opravíme, zveľadíme, ktorý pravidelne dosahuje hlboko podpriemerné výkony, neraz pod úrovňou desiatich percent. Nábeh pritom potápa aj podvečerných Našich. Joj magazín presúva na obed, čím môže chcieť pozdvihnúť výkon v podvečernom čase. V rovnaký deň navyše pristupuje k zmene aj v prime-time. Rovno od najbližšej soboty 18. novembra končí s vysielaním zoznamky Take Me Out, ktorú nahrádza filmami. Najbližšie uvedie komédiu Drsniačky. Hlavná šou Joj tejto jesene televízii od začiatku neprinášala uspokojivé výkony. V októbri sa ešte dokázala vyšvihnúť aspoň k 6 ratingom, tento mesiac opäť potvrdila pokles k okoliu 5 %.

Joj podľa našich informácií vyrobila v priebehu leta viac epizód Take Me Out, ako pôvodne rátala. Po nakrútení prvej série sa totiž mala rovno pustiť do druhej, s ktorou mala plynule nadviazať práve v priebehu novembra. Nakoniec s druhou sériou už do tejto jesene investovať nebude a taktiež si ju odkladá. V prípade Take Me Out však bude musieť v budúcnosti zvoliť, podľa všetkého, opačnú taktiku ako pri Za sklom a zoznamku skôr zosunúť do neskoršieho času.

Take Me Out aj Za sklom 2 sa majú na obrazovky vrátiť budúci rok. V prípade kriminálky padlo rozhodnutie na poslednú chvíľu, ak by Joj stihla odvysielať aj druhú epizódu série, s návratom seriálu by už mohla mať pre rozbehnutý dej veľké problémy. Už teraz je nejasné, ako kriminálku vráti, nakoľko zreprízovanie prvého dielu, ktorý videlo necelých 5 % divákov, nemusí reštartu pomôcť.

Radikálne rozhodnutia ohľadom vysielacieho času či budúcnosti programov boli špecifikom slovenských staníc najmä v nedávnej minulosti. Joj musela vlani sťahovať z prime-time české seriály Vinári či V.I.P vraždy, bližšie k noci odsúvala reality šou Návštevníci, tento rok aj Panelák. V januári zas sťahovala z 20:35 doku reality šou Moja prvá dovolenka, po zmene programu ju vymenila za seriál Čert nikdy nespí, ktorý však po ešte väčšom neúspechu zrušila už po prvej časti. Divoké časy zažila Markíza v prime-time minulý rok, keď sa zo svojich časov k noci zosúvali Ostrov, Atletiko Cvernofka, palicu zlomila nad šou MasterChef, ktorú po neúspešných výkonoch stiahla z utorka. Ponechala ju len vo štvrtky o pol deviatej. Horúce obdobie zažilo Búrlivé víno, ktoré najprv skončilo o 20:30 a neskôr aj o 21:40.

Zmena prístupu Markízy v prípade neúspešných formátov prišla tento rok. Z programu stiahla iba mimoriadne podpriemernú skeč šou Kávomat, napriek veľkému neúspechu držala v štruktúre prepadáky Divoký Zapadákov a Baby Boom, a to dokonca v ich pôvodnom čase. Doku reality šou zo slovenskej pôrodnice do neskoršieho času odsunula až v úplnom závere. V programe na jar ponechala aj hlboko podpriemernú šou O 10 rokov mladší, ktorej sa po presune na 20:30 nedarilo. Z hlavného času, naopak, stiahla Búrlivé víno, ktoré ale napriek nízkym ratingom dovysielala zdvojené od desiatej do polnoci.

Markíza od tohto roka posilnila investície do programu, čo si mohla dovoliť najmä pre odchod z DVB-T. Ušetriť sa jej tak podarilo minimálne päť miliónov eur a kým v prípade dostupnosti a pokrytia oproti Joj stratila, čo sa najmä v prvých mesiacoch tohto roka odrazilo aj na sledovanosti, z hľadiska rozpočtu získala konkurenčnú výhodu. Aj vďaka tomu sa jej podľa štvrťročných správ podarilo zvýšiť medziročne za druhý aj tretí kvartál zisk, a to napriek poklesu výkonnosti v prime-time.

Čítať viac...
Nahor