Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Originálne foto: RTVS (koláž MB)

Televízia

Na podvečernú novinku RTVS sa to sype: Vo vysielaní sa prepadáva, Bičanova ostrá reakcia!

Nová denná šou RTVS má za sebou prvý mesiac vo vysielaní, oproti vyčerpanému 5 proti 5 divákov nenabrala. Naopak, prepadla sa hneď po štarte a o divákov ďalej prichádza.

Nový manažment telerozhlasu, na čele s riaditeľom Ľubošom Machajom, predstavil po štyroch mesiacoch od nástupu do funkcie prvé programové zmeny a novinky v televíznom vysielaní, ktoré už pripravil vo vlastnej réžii.

Na Jednotke sa kľúčovou novinkou tohto roka stala nová denná podvečerná súťažná šou Traf to!.

Nové vedenie RTVS sa po vyše 15 rokoch rozhodlo urobiť radikálnu zmenu v dennom vysielaní Jednotky a po 18. hodine vymeniť rodinno-súťažnú šou Andreja Bičana 5 proti 5 za vlastnú novinku s Jurajom „Šokom“ Tabačekom.

RTVS argumentovalo vyčerpanosťou 5 proti 5, ktoré sa po prvýkrát na obrazovke objavilo už v roku 2007, no rovnako výmenou licencovanej šou za formát z čisto vlastnej dielne, čo malo prispieť k šetreniu nákladov.

Cena za výrobu samotnej relácie sa však pohybuje na rovnakej úrovni, napísal Nový čas.

Traf to! to trafilo iba pri štarte

Denná novinka RTVS štartovala 9. januára po 18:10 za výrazného proma v bulvári, ktorý sa venoval koncu Andreja Bičana na RTVS.

Traf to! ako novinka po zrušenom 5 proti 5 s prvým vydaním prilákala nadpriemerných 254-tisic divákov s podielom na trhu 14 % v univerzálnej cieľovke. V obchodnej skupine dosiahla podiel 8,8 %.

S prvým vydaním aj samotná RTVS oslavovala lepšiu sledovanosť, než akú ostatné sezóny dosahovalo 5 proti 5.

Bičanova šou nadpriemerné úspechy zaznamenávala ešte v roku 2017, kedy dokonca dokázala rovno v obchodnej cieľovke aj poraziť programy súkromných televízií Markíza a Joj.

Markíza však od roku 2018 prišla s podvečerným denným valcom Oteckovia, ktorý odčerpával divákov ako Jojke tak Jednotke. Kým Joj sa pozviechala v roku 2021 odštartovaním vlastnej verzie kuchárskej šou Bez servítky, 5 proti 5 začalo o divákov prichádzať po prepuknutí pandémie, ktorá skomplikovala a neraz zastavila nakrúcanie.

Ako končilo 5 proti 5

Od roku 2020 sa v programe RTVS neraz 5 proti 5 uvádzalo iba v reprízach.

V posledných dvoch rokoch sa sledovanosť Bičanovej dennej šou najčastejšie hýbala na podieloch na trhu okolo 10 až 13 % v univerzálnej cieľovej skupine. Relácia sa tak udržiavala na priemeroch Jednotky.

Bolo tomu tak aj v uplynulej sezóne, kde už ale častejšie dosahovala výkony okolo 9 – 11 %.

V obchodnej cieľovej skupine sa 5 proti 5 v posledných dvoch rokoch hýbalo spočiatku okolo 7 %, čo by ešte doťahovalo priemerné výkony Jednotky v tejto cieľovke.

Minulý rok sa však už častejšie prepadávalo k úrovni okolo 5 %, k čomu mohla dopomôcť aj rastúca popularita Bez servítky u mladších divákov.

Traf to! sa prepadáva do podpriemerov

Novinke Traf to! nadpriemerný úspech vydržal s jediným vydaním. 

Relácia sa výrazne prepadla už po štarte, keď s úvodným vydaním nepresvedčila nových divákov, ktorí boli na novinku zvedaví a prišli k RTVS v nadpriemernom počte.

Hneď s druhým vydaním Traf to! kleslo v univerzálnej cieľovke na úroveň okolo 190-tisíc divákov s podielmi na trhu v širšom okolí 11 %. Túto sledovanosť dosahovalo v prvých dvoch týždňoch najčastejšie, udržalo tým priemernú výkonnosť 5 proti 5 z posledného obdobia.

Od tretieho týždňa sa už sledovanosť Traf to! prepadáva pod priemery Jednotky.

Denná novinka RTVS v uplynulých dvoch týždňoch klesla k priemernej sledovanosti okolo 170-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, ale aj pod ňu. Podiely na trhu klesli k 9 – 10 %.

Vôbec najmenej divákov mala šou tento piatok, kedy ich prilákala 152-tisíc a v podiele na trhu klesla na podpriemerných 8,7 %.

V obchodnej cieľovke Traf to! ešte prvé dva týždne dokázalo vyskakovať od 5 do 8 %, najčastejšie však už vtedy uhrávalo priemery v širšom okolí 6 %.

Od tretieho týždňa sa relácia usádza okolo 5 – 6 %, pričom viackrát už padla aj pod 5-percentnú hranicu.

Aj v obchodnej skupine sa tak prepadáva do podpriemerov Jednotky, vôbec najhorší výkon v tejto cieľovke dosiahla v treťom týždni vysielania vo štvrtok, kedy uhrala rating 1,2 % s podielom 4,6 %.

Mama na prenájom sa od štartu do dnešných dní hýbe v širšom okolí ratingových 7 % a na podieloch okolo 24 – 28 %, Bez servítky dosahuje ratingy okolo 5 či 6 % s podielmi nad 20 – 24 %.

Ostrá reakcia Bičana

Výmena licencovanej šou 5 proti 5 za vlastnú novinku Traf to! sa odrazila aj na výsledku.

Televízie spravidla siahajú po licencovaných formátoch, nakoľko po uvedení na mnohých trhoch už majú vychytané viaceré muchy.

Do rúk dostávajú pripravenú tzv. „bibliu“ k formátu a kompletne hotový formát s celou grafickou výbavou, podobou štúdia, ale najmä samotnou dramaturgiou programu. Práve preto čisto domáce formáty často pôsobia chudobnejšie, improvizovane či nedotiahnuté.

Práve to sa stalo aj dennej novinke Traf to!, s ktorou sa doteraz nezžila ani časť divákov.

Otvorene novú šou najnovšie skritizoval aj moderátor Andrej Bičan, pre ktorú musel na obrazovke RTVS po dlhých rokoch skončiť.

„Troška horší je ten program,“ povedal pre Topky.sk.

Programu vyčíta práve nedotiahnutú dramaturgiu. „Ja som si to pozrel a stráca to tempo-rytmus, skrátka chýbajú tam tie kolá. Sú tam tri kolá, malo by tam byť päť kôl, aby to zostalo v nejakom tempe,“ uviedol.

Poľutoval aj svojho moderátorského nástupcu, ktorého pred štartom novinky vyzdvihol.

„Chudák Šoko sa v tom topí kvôli tomu, lebo je to natiahnuté. Chyba je v tom formáte a podľa mňa sa to šije nejakou horúcou ihlou. Treba tam urobiť zmeny,“ dodal Bičan.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor