Televízia
Môžete čoskoro prísť o Markízu a jej stanice? Líder opäť nemá dohody s veľkými operátormi!
Markíze skončila zmluva s viacerými operátormi, podpísanie nových kontraktov naťahuje tlak televízie na zvýšenie poplatkov.
V rokoch 2016 a 2017 bolo na televíznom trhu rušno po tom, čo sa Markíza rozhodla odísť z bezplatnej antény DVB-T a zmeniť svoj model, v ktorom začala viac tlačiť na poplatky u operátorov za svoje programy a dodatočné služby, s ohľadom na popularitu jej staníc a podiel v koláči sledovanosti.
V tomto čase sa debata rozbehla okolo oboch veľkých televízií Markízy a Joj, ktoré vyjednávali o navýšení cien, aj s ohľadom na rozširujúce sa doplnkové služby u operátorov, ktoré využívali ich obsah.
Problematickými boli dlhodobo napríklad služby televízneho archívu, ktoré v niektorých prípadoch pribudli do ponúk operátorov bez dohody s televíziami, čo v minulosti vyústilo aj do náhleho vypnutia archívu tiež na najväčších slovenských staniciach. V súčasnosti do popredia popri archíve vystupujú aj mobilné služby a televízia v mobile.
Už pred piatimi rokmi vyjednávania o nových podmienkach medzi televíziami a operátormi, či ich zastupujúcimi asociáciami, prinášali iskrivé mediálny odkazy, ktoré sa nevyhli ani hrozbe vyradenia najsledovanejších staníc na Slovensku z ponúk operátorov. Nakoniec k ich naplneniu nedošlo a dohody sa podarilo uzavrieť, aj keď časť operátorov stále viac pripúšťala možnosť, či aj realizovala zaradenie staníc Markízy a Joj do samostatného balíka, za ktorý si divák pripláca.
Podobné debaty aktuálne ožívajú nanovo.
Ako informoval portál Živé.sk, Markíza momentálne nemá platné zmluvy s viacerými veľkými operátormi na trhu po tom, čo ich platnosť vypršala po výpovedi zo strany Markízy.
Ide o operátorov združených do Slovenskej asociácie pre káblové telekomunikácie (SAKT), do ktorej patria Orange, Satro, Swan Antik, Towercom, DSi Data alebo Lepšia TV.
Rokovania sa naťahujú v dôsledku vyjednávania o cene.
Markíza dlhodobo podľa vlastných slov avizuje, že si za svoj obsah bude v ďalších rokoch pýtať viac. Aktuálne poplatky sú podľa jej názoru s ohľadom na hodnotu jej obsahu neadekvátne.
„Operátori si boli plne vedomí, že tento stav chceme dosiahnuť krok za krokom do siedmich až desiatich rokov, počnúc odchodom z bezplatnej nekódovanej terestriálnej distribúcie v roku 2017. Skupina Markíza prináša do sveta káblových a satelitných operátorov približne 30% divákov, kompenzácia je však dosť nízko pod európskym štandardom, ktorý je podstatne vyšší ako v prípade našej súčasnej dohody. Požadované zmeny preto považujeme za viac ako spravodlivé,“ uviedol pre Živé.sk riaditeľ marketingu Markízy, Michal Borec.
Operátori oponujú, že Markíza chce zdražovať dramatickým spôsobom, v najbližších rokoch by mal podľa ich slov poplatok za šírenie jej obsahu narásť až 2,5-násobne. Samotná televízia to odmietla.
„Pre operátora to bude znamenať brutálne navyšovanie cenových nákladov, ktoré sa prejaví najmä v horizonte 2-3 rokov. Markíza však od posledného vyjednávania svoju pozíciu ani neposilnila, ani nestratila, nepridala do vyjednávania žiaden svoj nový produkt (aj keď mohla) a napriek tomu požaduje už spomínané navyšovanie,“ uviedol pre Živé.sk zástupca SAKT-u, Vlastimil Lakatoš.
Operátori momentálne potvrdzujú, že o nových zmluvách s televíziou rokujú už samostatne, nie v zastúpení asociácie.
Časť z nich otvorene kriticky naznačuje snahu o viacnásobné zvýšenie cien, pričom nie všetci nahlas odmietli úvahy o vyradení televízie z jej ponuky.
Dohodu s Markízou na ďalšie roky, naopak, už uzavrela Asociácia prevádzkovateľov káblových televízií (APKT), do ktorej patrí UPC, Martico, Progres, SledovanieTV či Slovanet.
Z veľkých operátorov zároveň dlhodobú zmluvu s televíznym lídrom potvrdili Skylink, Telekom aj Digi TV.