Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Kino

Medzinárodný film so slovenskou účasťou prichádza do kín: Videá a zaujímavosti o Sklenenej izbe s hviezdou Hier o tróny!

Ambiciózny film nakrúcaný aj s účasťou slovenských hercov pri koprodukcii Joj a Českej televízie príde do kín v marci.

Už 14. marca príde do slovenských kín očakávaný česko-slovenský film režiséra Juliusa Ševčíka a producenta Rudolfa Biermanna Sklenená izba. Bol natočený podľa svetového bestselleru britského spisovateľa Simona Mawera, inšpirovaný príbehom výnimočnej Vily Tugendhat. Film sa za prísnych opatrení nakrúcal priamo v slávnej brnianskej vile so zvučným obsadením.

Hlavné postavy

Hana a Liesel
Hlavné postavy Hana (Carice van Houten) a Liesel (Hanna Alström) prechádzajú celým filmom. Opakujú sa situácie, v ktorých sú obe priateľky spolu, preto som musela vždy uvažovať o ich vzájomnom pôsobení. Pre introvertnú Liesel som na začiatku používala jemné tóny béžovej, ružovej a zelenej, s jej pribúdajúcou zrelosťou majú kostýmy sýtejšie a výraznejšie farby, dominantná je jasne modrá. V neskoršom veku sa potom znova vraciam k farebnej jemnosti pomocou pieskovej a béžovej. Liesel odráža minimalizmus domu. Kostýmy extrovertnej energickej Hany sú o dosť extravagantnejšie. Majú výraznejšie farby a kontrastnejšie farebné kombinácie. Zelenú, oranžovú, v 40. rokoch až expresívne červenú, v 60. rokoch zas fialovú farbu. Farby pomáhajú vyjadriť silu, s akou čelila všetkým príkoriam.

von Abt
Architekt von Abt (Karel Roden) je „duchom“ domu. Rozhodla som sa jeho kostým nemeniť. V jednom praktickom tvídovom obleku elegantnej antracitovej farby hrá v celom filme. Mení sa len v detailoch, strieda košele a rôzne motýliky. Je spojený s nadčasovosťou domu.

Kata
Okolo roku 1938 do príbehu vstupuje Kata (Alexandra Borbély) a s ňou zmyselnosť a telesnosť. Jej farby sú žltá, oranžová, strihy dajú vyznieť ženským tvarom.

Stahl
Stahl (Roland Møller), nemecký konštruktér, ktorý počas 2. sv. vojny býva a pracuje v dome, v tmavo-modrom obleku s dokonale bielou košeľou prináša atmosféru chladu a strachu.

Laník
Laník (Karel Dobrý) je správca domu, muž v pozadí, ktorý sa prispôsobí všetkým režimom a obyvateľom domu. Typický chameleón. Jeho farby sú rôzne odtiene šedej a hnedej.

Rozhovor s Carice van Houten a ďalšími

Zaujímavosti z nakrúcania vo vile Tugendhat

Pri nakrúcaní vo vile Tugendhat sa museli dodržiavať všetky opatrenia, aby nebola pamiatka UNESCO poškodená. Filmári museli na podlahu Sklenenej izby vily položiť nové, farebne identické linoleum, aby sa pôvodné nepoškodilo. Boli tiež postavené falošné priečky. Počas celého obdobia nakrúcania filmu vo vile musel každý člen štábu nosiť na nohách návleky. Každý člen štábu bol označený páskou, celý objekt strážila ochranka. A strážila naozaj spoľahlivo, pretože raz dokonca nechceli do objektu vpustiť ani riaditeľku vily Tugendhat, keďže nebola označená páskou. Externé stráženie ju nepoznalo a nevedeli, že ide o pani riaditeľku. Vo vile sa, samozrejme, nesmelo jesť ani piť a pohybovať sa muselo s najväčšou opatrnosťou, nikto sa napríklad nesmel opierať o steny, aby sa nepoškodili.

Hoci panovalo horúce leto, štáb mal na počasie šťastie. V období najväčších horúčav by asi nakrúcanie, pri ktorom osvetlenie vydáva ohromné množstvo tepla, bolo neznesiteľné. Vo vile sa však natáčalo v čase, keď horúčavy ešte nevrcholili. Medzi najnáročnejšie scény patrilo zasnežovanie záhrady a okolie vily, na ktoré bola použitá drvená celulóza. Tú filmári použili tiež na zasnežovanie ďalších exteriérov – napríklad v centre Prahy. Celkovo sa spotrebovalo 250 kilogramov tejto suroviny. Pre nakrúcanie scén z 30. rokov bol sčasti použitý pôvodný nábytok vily Tugendhat. Pre scény z vojny a 60. rokov bol navezený nábytok zodpovedajúcemu obdobiu deja.

V jednej z kľúčových scén je rozbité vo vile Tugendhat okno. Scéna sa nakrúcala tak, že pôvodné okno bolo vďaka dômyselnému mechanizmu zasunuté a na jeho miesto bol inštalovaný falošný okenný rám, ktorého sklo sa rozbilo. Samozrejme, dokonalému efektu ešte pomohlo štúdio Magic Lab, kde vznikali triky a efekty k filmu.

Oficiálny trailer

O filme Sklenená izba

Na kopci nad Brnom vyrástol na začiatku tridsiatych rokov minulého storočia mimoriadny dom – majstrovské dielo modernistickej architektúry z betónu a ocele z dielne slávneho architekta von Abta. Stredobodom domu je Sklenená izba, nad ktorou sa tají dych. Von Abt túto jedinečnú stavbu navrhol pre bohatého podnikateľa Viktora Landauera, jeho ženu Liesel a ich rodinu. Sklenená izba sa stáva nielen architektonickým skvostom, ale aj synonymom krásy, modernosti, otvorenosti, rovnako tiež symbolom nádeje mladého československého národa, symbolom budúcnosti.
Rodinný život, aký si Liesel vysnívala, prestúpený svetlom a pokojom priezračného priestoru, naplnený láskou a umocnený vzťahom s nerozlučnou priateľkou Hanou, však nemá dlhé trvanie.

Viktor je Žid a Európu čím ďalej tým viac zahaľuje tieň nacizmu. Rodina sa pripravuje na odchod do exilu. Ďalšou ranou je pre Liesel bolestné zistenie, že Viktor má pomer s mladou ženou Katou, ktorej ako vojnovej utečenkyni, poskytli vo svojom dome azyl. Liesel sa čoraz silnejšie upína k Hane. Kým ona je však vo svojich citoch rezervovaná, Hana je voľnomyšlienkárka, ktorá si rada užíva všetko šťavnaté, čo život prináša. A hoci Liesel cíti, že za ich priateľstvom klíči niečo viac, bráni sa tomu dať priechod. V panike a zmätku, ktoré sprevádzajú nemeckú inváziu, Landauerovci za dramatických okolností utekajú z Československa. Vila však zostáva a jej príbeh pokračuje.

Hana a jej manžel Oskar, právnik Landauerových, sa rozhodli v Brne zostať. Vďaka pomeru s nemeckým leteckým konštruktérom Stahlom sa pred Hanou otvorí možnosť návratu do magickej Sklenenej izby a ona oživuje spomienky na Liesel a predvojnovú dobu plnú nádeje. Nútené odlúčenie akoby posilňovalo ich vzájomné city. Obe ženy si píšu bez toho, aby sa dočkali odpovedí a dozvedeli sa, aký je osud tej druhej.

Po vojne je vila zničená, okná rozmetala bomba. Nádej, ktorú Sklenená izba symbolizuje, však zostáva.

Čítať viac...
Nahor