Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Televízia

Markíze v prime-time hrozí prepadák! Jojku poriadne zaskočilo finále Nemocnice

Riskantný krok sa Markíze nemusí vyplatiť.

Nástup do nového týždňa by si slovenské televízie vedeli predstaviť vydarenejší.

Kým na Jojke pre túto chvíľu skončilo finálovou časťou 12. série vysielanie Nemocnice, ktorej diváci si na nové časti budú musieť počkať v ďalších sezónach, Markíza, naopak, odštartovala 6-týždňový seriálový maratón so svojím niekdajším hitom.

Ako sme už informovali, Markíza sa tieto prázdniny rozhodla pre odvážny a riskantný krok, keď po dvoch rokoch znovu nasadila do prime-time dramatický seriál Klamstvo.

Jeho premiérové vysielanie na jar 2023 dopadlo pre televíziu pozitívne, po viacerých neúspechoch v predošlom roku jej prinieslo nadpriemernú sledovanosť. Tešiť sa mohla najmä z veľkej angažovanosti divákov, ktorí každý týždeň čakali, ako príbeh dopadne a aké tajomstvo skrýva.

Návrat hitu nevyšiel

Tento koncept je ale pri reprízovaní seriálu kameňom úrazu.

Kým pri často reprízovaných žánroch, akými sú kriminálka či komediálnych seriál, je takéto recyklovanie bežný a často úspešný ťah, nakoľko si ich diváci radi pozrú opakovane, pri uzavretých dramatických sériách je už opakovanie v hlavnom vysielacom čase na veľkej stanici komplikovanejšie.

Pri seriáloch ako Klamstvo alebo Zrada či Vina je totiž základom tajomstvo, ktoré sa odhaľuje postupne v priebehu sledovania. Dnes už je ich zápletka aj rozuzlenie známe. Kriminálne či komediálne seriály súčasne prinášajú zväčša uzavretý koncept epizód a diváci si ich tak môžu pozrieť samostatne, v dramatických sériách na seba jednotlivé diely nadväzujú.

Práve na toto môže Markíza opäť doplatiť.

Klamstvo sa po dvoch rokoch vrátilo na obrazovky tento pondelok, kedy televízny líder v hlavnom vysielacom čase po 20:30 odvysielal jeho prvé dve epizódy.

Markíze sa sledovanosťou nedarilo – Klamstvo sa malo hýbať sa na podieloch na trhu iba okolo 12 % v obchodnej skupine a ďaleko zaostať aj za letnými priemermi Markízy.

Pre porovnanie, dva filmy Dospeláci sa minulé dva pondelky mali na Markíze hýbať na podieloch na trhu okolo 16 %.

Raz už vybuchla

Kľúčové pre seriálovú reprízu bude, koľko divákov sa k nej vráti budúci týždeň.

V priebehu večera totižto niektorí diváci od seriálu postupne odchádzali, sčasti to mohlo spôsobiť aj jeho potiahnutie až do 23. hodiny.

O tom, ako môže dopadnúť reprízovanie dramatického seriálu na pokračovanie, sa už Markíza presvedčila pred dvomi rokmi.

V roku 2023 sa podobne počas leta rozhodla zreprízovať prvé dve série dramatického seriálu Druhá šanca – pri prvých častiach dosiahla priemerné podiely na trhu okolo 15 %. Viacerí diváci ale očakávali premiéry a od seriálu húfne odchádzali.

Od druhého týždňa sa už Druhá šanca prepadla k podielom na trhu okolo 10 – 13 % vo vtedajšej obchodnej skupine. Klamstvo sa na tejto úrovni rovno uviedlo.

Pre porovnanie, na Jojke aktuálne vysielaný český seriál Horký svet dokázal ustáť aj jednorazový výkyv.

Napriek premiérovému vysielaniu sa jeho podiely na trhu hýbu na podobnej úrovni okolo 12 – 14 % v obchodnej skupine, hneď po štarte pritom novinka stratila štvrtinu zo svojho ratingu. Minulý týždeň sa ale Horký svet vrátil na úroveň zo štartu, divákov strácal až kvôli zdvojeniu, keď končil dokonca po 23. hodine.

Finále 12. série Nemocnice

Klamstvo mohlo mať pri svojom nástupe ťažšieho súpera.

Jojka totiž ešte v pondelok odvysielala premiérovú časť svojho pôvodného seriálu Nemocnica, a to rovno finále z jej 12. série. V stredy od tohto týždňa nasadzuje premiéry poslednej série českej kriminálky Polda a na pondelky nové epizódy komediálneho seriálu Tomáš a Diana.

Nemocnica len pred pár dňami zažila najlepší týždeň za niekoľko sezón, keď si v sledovanosti polepšila nad priemery minulého roka.

Vyplatilo sa jej nielen nasadenie mimo niekdajšieho konkurenta Dunaja, k vašim službám, ale tiež v období, kedy bola osamoteným premiérovým programom zo slovenskej tvorby vo večernom vysielaní televízií.

O to väčšiu pozornosť tak mohla očakávať v samotnom finále série.

Nemocnica ale ostala v závere svojej aktuálnej sezóny zaskočená, keď zaznamenala jeden z najslabších výkonov 12. série. Oproti minulému týždňu klesla o štvrtinu s necelým 15-percentným trhovým podielom v obchodnej skupine. Celkovo jej ubudlo približne 50-tisíc divákov a rozlúčila sa s takmer 300-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor