Sledovanosť
Markíze sa šachovanie vyplatilo: Ranč konkurenciu Dunaja ustál, veľkú novinku však skrotila!
Markíza po prvýkrát využila svoj dobový hit na útok proti konkurencii, Joj sa ho chystá v utorok využiť vo svoj prospech.
Jeden z najzaujímavejších televíznych súbojov roka 2025 sa odohral už na jeho začiatku.
Jojka venovala celé vianočné sviatky kampani na štart ďalšieho rodinného seriálového highlightu, ktorý prichádza po úspešných projektoch ako Divoké kone, Zoo, Nový život alebo Nemocnica. Po desiatich rokoch sa rozhodla vrátiť do prostredia koní a uviesť novú rodinnú ságu Ranč, ktorej štart naplánovala už na pondelok 6. januára 2025.
Aj keď v pôvodných plánoch naznačovala, že s novinkou vyrukuje do priamej konkurencie Dunaja, k vašim službám, napokon Ranč ohlásila na pondelňajšie a stredajšie večery.
Markíza už medzitým na jej prvé plány zareagovala a o niekoľko týždňov skrátila prestávku Dunaja.
S novou 9. sériou totižto počítala pôvodne až od konca januára, napokon sa ňou rozhodla Ranč pokryť a zmeniť svoje plány.
S Dunajom sa navyše na Ranč rozhodla zaútočiť aj po tom, čo ho Jojka presunula mimo utorkov a štvrtkov.
Markíza vytiahla zo zálohy ešte jednu epizódu navyše a návrat dobového seriálu po zimnej prestávke ohlásila zmenou programu mimo jeho tradičných vysielacích dní práve na pondelok 6. januára. Divákom to prezentovala ako špeciálny novoročný darček.
Súboj štartu Ranča s Dunajom
Joj už na tieto zmeny nereagovala a štart Ranča ponechala v ohlásenom termíne.
Oba seriály sa proti sebe stretli v identickom čase a prekrývali sa v celej dĺžke až do 22. hodiny. Kým Jojka však odvysielala mimoriadne dlhú úvodnú epizódu, ktorú neprerušila jediným brejkom, Markíza išla v klasickom režime dvoch reklamných prestávok.
Markíze sa šachovanie so svojím seriálovým klenotom vyplatilo a dokázala k nemu aj v netradičný deň pritiahnuť jeho divákov.
Dunaj, k vašim službám dosiahol vo sviatočný pondelok pri štarte 9. série výkon, na aký je zvyknutý vo svojich najlepších časoch, keď vystrelil na rating 8,6 % pri podiele na trhu 24,8 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.
Oproti emotívnemu finále 8. série takto stratil seriál iba štyri desatiny ratingu.
V celkovom publiku rozbeh novej sezóny Dunaja pritiahol priemerne 515-tisíc divákov, seriál sa tak udržal nad kľúčovou polmiliónovou diváckou hranicou.
V podiele na trhu zaostal za svojimi najlepšími výkonmi výrazne viac, dôvodom však bol väčší počet divákov pri obrazovke počas sviatočného večera.
Jojka tento valec dokázala ustáť, Markíze sa však jej novinku podarilo pri rozbehu skrotiť.
Nová rodinná sága Ranč sa v úvodnej epizóde taktiež blížila polmiliónovej hranici, priemerne si ju však pozrelo celkovo 463-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. U mladšieho publika už zaostala viac ratingom 6,6 % pri podiele na trhu 19,4 % vo vynovenej obchodnej skupine.
Pri štarte takto nestačila na svojich predchodcov, ktorí sa rozbiehali na ratingoch okolo 7 – 9 %.
Štart Ranča zopakuje po Dunaji
Ranč však Jojke v jedinom súboji s Dunajom priniesol výrazne vyššiu sledovanosť ako všetky programy uplynulého roka, ktoré sa markizáckemu hitu postavili.
Dlhodobo sa v konkurencii dobového seriálu vysielala Nemocnica, ktorá sa už uplynulý rok pohybovala len v okolí 4 ratingov a postupne sa prepadávala aj k výkonom iba okolo 3 %. Na jeseň voči Dunaju stála tiež Kriminálka Kraj 2, ktorá dosahovala ratingy v širšom okolí 4 %.
Zaujímavosťou je, že Joj v priebehu utorka 7. januára odvysiela úvodný diel Ranča ešte dvakrát.
Nástup novej ságy zopakuje v priebehu prázdninového dňa popoludní o 15:30, zároveň však podľa aktuálneho programu ešte jednu reprízu nasadí aj do večerného programu.
Obráti sa pritom garde, keď Jojka tentoraz využije konkurenčný Dunaj, k vašim službám vo svoj prospech a prvú epizódu Ranča odvysiela tento utorok po jeho skončení od 21:50.
Zachytiť sa tak bude snažiť prepínajúcich divákov, ktorých býva v prípade večerných seriálov mimoriadne veľa.
Markíza už v minulosti práve pre efekt prepínania naťahovala napríklad seriály Sestričky alebo Horná Dolná, keď ich diváci húfne odchádzali na vtedajší hit Nemocnica. Nakoľko epizódy oboch jej seriálov boli kratšie, svojich divákov takto posielala rovno ku konkurencii, ktorej sa ich podarilo zaujať.
Dominanciu v rovnaké večery takto postupne prevzal práve Dunaj, ktorý dlhšími epizódami získaval v závere divákov Nemocnice. Tí už časom pri ňom rovno ostali.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.