Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: Markíza/JOJ

Sledovanosť

Markíza zvrátila sériu prepadákov: Nemocnicu prvýkrát pokorila, obetovala divákov Pána profesora!

Markíze sa premiérovo podarilo úspešne oslabiť a poraziť dve sezóny nezdolateľnú Nemocnicu, zatlačila ju dokonca na jej dno. Pri štarte novej série Pána profesora ju to však stálo jeho divákov, keď klesol na najslabšie čísla od rozbehu prvej série.

Dve sezóny po sebe sa Markíza neúspešne pokúšala zaútočiť na konkurenčný seriálový hit Nemocnica.

Kým tá si v utorňajšie a štvrtkové večery udržiavala jasné líderstvo na trhu, Markíze sa popri nej do podpriemerov prepadli aj kedysi najväčšie istoty ako Sestričky, Horná Dolná, 2 na 1 aj Svadba na prvý pohľad. Niektoré programy dokonca po neúspechu v konkurencii Nemocnice skončili.

Túto jeseň, v ktorej Nemocnica otvára tretiu sezónu na televíznej obrazovke, sa rozhodla Markíza proti nej vytiahnuť svoj najsilnejší kaliber.

Po sezónnej prestávke vrátila na obrazovky úspešný rodinno-komediálny seriál Pán profesor, ktorý pri svojom vysielaní v rokoch 2020 a 2021 dosiahol ešte väčší úspech, ako túto jar Druhá šanca.

Vo svojej najúspešnejšej 2. sérii sa Pán profesor vyšvihol na pravidelné ratingy na úrovni 12 – 13 % v komerčnej cieľovke (diváci vo veku 12 – 54 rokov), kým Druhá šanca túto jar spravidla oscilovala na úrovni 9 – 11 %. Úspešnejšia však bola rádovo o stotisíc divákov v celkovom publiku (diváci starší ako 12 rokov).

Pán profesor sa v prvých troch sériách vysielal stabilne v pondelňajšie večery, ktoré však tento rok obsadil práve dramatický seriál Druhá šanca. Markíza tak komediálnemu seriálu s Tomášom Maštalírom musela hľadať nový vysielací deň.

Pôvodne počítala so stredajšími večermi, na ktoré od tohto roka presunula kedysi v pondelky vysielané komediálne seriály.

Na jar v nich odvysielala novinky Šťastní vs. Šťastní a Svätý Max, z pondelkov na stredy presunula aj Susedov, ktorých však po prepadáku sťahovala z vysielania už po prvých častiach novej série.

Nakoniec sa Markíza rozhodla vytasiť svoj najsilnejší seriál v utorky do priamej konkurencie Nemocnice.

Prvý úspešný útok na Nemocnicu

Markíze sa takto prvýkrát podarilo úspešne oslabiť seriál Jojky a jasne poraziť dve sezóny nezdolateľnú Nemocnicu.

Pán profesor však odštartoval novú 4. sériu na najslabších číslach od rozbehu seriálu ešte na jar 2020. V komerčnej cieľovke (12-54) uhral pri návrate po sezónnej prestávke rating 7,8 % s podielom 24,2 %, čo mu ale stačilo na jasné večerné líderstvo.

Celkovo (12+) si prvý diel štvrtej série Pána profesora pozrelo 326-tisíc divákov, kde bol dvojkou na trhu.

Nemocnicu so štartom tretej sezóny zatlačil Pán profesor na jej najhoršie čísla s ratingom len 5,3 % a podielom 16,4 %. Celkovo bola lídrom na trhu, no s 376-tisíc divákmi, kým ešte na jar pravidelne dosahovala polmiliónovú hranicu.

Markíze sa takto podarilo presne zrkadlovo otočiť napríklad vývoj utorňajšej sledovanosti v tohtoročnú jar, kde výkony na úrovni 7 – 8 ratingov dosahovala Nemocnica a Svadba na prvý pohľad sa prepadla k priemerom okolo 5 %. Ešte v predchádzajúcej sérii minulý rok dosahovala reality šou aj dvojnásobné ratingy.

Obetovala tretinu divákov Pána profesora

Markíze sa podarilo premiérovo zosadiť Nemocnicu z trónu za cenu prepadu sledovanosti svojho seriálového hitu.

Pre Pána profesora ide o tretí najslabší výkon od štartu a najhorší výkon od druhej časti 1. série odvysielanej ešte v marci 2020. 

Prvé dva diely Pána profesora, vysielané vtedy ešte v druhom večernom pásme o 21:40 po Susedoch, uhrali ratingy 7,6 a 6,7 %, od tretej časti Markíza seriál presunula na 20:30, kde vystrelil nad 11 ratingov.

Oproti rozbehu predošlej 3. série, vysielanej takto pred rokom, stratil Pán profesor približne tretinu publika.

V priemere sa tretia séria na jeseň 2021 hýbala na ratingoch okolo 9 až vyše 11 % s priemerným podielom na trhu okolo 29 %. V celkovom počte divákov to bolo pravidelne okolo 430 až 480-tisícovej úrovne.

Štart prechádzajúcej 3. série odvysielanej 6. septembra 2021 dosiahol najlepší výkon série s ratingom 11,5 % a podielom až 34,7 % v komerčnej cieľovke. Celkovo ho videlo 496-tisíc divákov. Finále 3. série dosiahlo rating 10,5 % s podielom 29,2 % pri celkovo 470-tisíc divákoch.

Nemocnica sa dokonca prepadla na vôbec svoje najslabšie čísla.

Rating 5,3 % dosiahla dosiaľ iba pri rozbehu 1. série začiatkom septembra 2021, kedy však čelila silnej futbalovej konkurencii. Aj vtedy pritom celkovo dosiahla ešte úroveň 400-tisíc divákov.

Od začiatku seriálu sa inak Nemocnica v priemere hýbala celkovo nad hranicou pol milióna divákov a v komerčnej cieľovke spravidla na 7 – 9 ratingoch. Jarné vysielanie uzatvárala finálovou časťou 9. júna 2022 ratingom 7,5 % a podielom 23,4 % v komerčnej cieľovke pri celkovo 508-tisíc divákov.

Nová konkurencia Farmy kampaňou nepritiahla

Jojke sa zároveň pri rozbehu novej sezóny nepodarilo divákov pritiahnuť k novinke v druhom večernom pásme Láska na chate.

Nová reality šou, ktorú chce v ďalších týždňoch pravidelne vysielať v pondelky až stredy po 21:40, nezaujala kampaňou, keď odštartovala na podpriemerom výkone s ratingom 3 % a podielom len 12 %. Celkovo ju sledovalo 193-tisíc divákov.

Výkon hlavnej Joj v utorok doháňala menšia JOJ Plus, ktorá s filmom Cesta okolo sveta za 80 dní dosiahla nadpriemerný podiel na trhu 7 % pri dvojpercentnom ratingu v komerčnej cieľovke.

Naopak, nedarí sa Doma s jej jesennými telenovelami.

Zachránené životy pokračujú naďalej v podpriemerných výkonoch s podielmi na trhu len okolo 2 – 3 %, Doma však nezabrala ani nová telenovela Láska, rozum, pomsta vysielaná v dvoch častiach od 21:30 do 23:30. Jej podiely na trhu taktiež oscilujú len okolo trojpercentnej úrovne.

Doma tak po mimoriadne silnej jari s Láskou na prenájom zažíva pád na jedny z najhorších výkonov.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor