Pikošky
Markíza už pracuje na náhrade za Dunaj! Rozhodnuté, či sa dožije ďalšej sezóny
Televízia sa pripravuje na obdobie, keď dobový seriál uzavrie.
Najsledovanejší seriál minuloročnej jesene sa po dvojmesačnej prestávke vracia na obrazovky.
Markíza odštartovala v poradí už 5. sériu dobového Dunaja, k vašim službám, ktorý sa na slovenskom televíznom trhu radí medzi raritné seriálové projekty.
Predviedol nevídaný obrat
Už aj viacerí predstavitelia televízie či herci priznávajú, že sa Dunaj začiatkom roka 2023 nerozbiehal na najdominantnejších číslach.
O to viac všetkých potešil postupný nárast jeho sledovanosti.
Dunaj pritom nových divákov masívne nenaberal na začiatku vysielania, ale až po úvodných dvoch mesiacoch, kedy boli dejové linky naplno rozbehnuté.
Rozpačitý nástup i tak dokázal zvrátiť.
V 1. sérii sa najčastejšie pohyboval na podieloch na trhu okolo 22 – 24 % v pôvodnej obchodnej cieľovke, pričom v januári padal aj k úrovni iba 20 %. V pokročilej jesennej 4. sérii už pokoril aj 30-percentný podiel na trhu v obchodnej skupine a zastabilizoval sa okolo 26 – 29 %.
V celkovom univerzálnom publiku seriál oproti 1. sérii nabral do jesene až 100-tisíc divákov. Kým v úvodných mesiacoch sa častejšie pohyboval bližšie 400-tisícovej hranice divákov, vo 4. sérii viackrát celkovo prekročil hranicu 500-tisíc divákov.
Na pomery slovenských televíznych seriálov ide o nevídaný vzostup.
Minuloročnú jar sa podobný nárast popularity podaril aj vtedajšiemu novému dennému seriálu Mama na prenájom, ktorý taktiež zažil vlažnejšie sledované úvodné diely. Divákov si však získal ešte v priebehu prvého mesiaca vo vysielaní a držal ich do konca jari. Na jeseň sledovanosť Mamy na prenájom poklesla, v aktuálnej 3. sérii sa však približuje svojej pôvodnej sile vysokými podielmi na trhu aj okolo 27 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.
Oveľa bežnejší je však postupný pokles sledovanosti po prvej časti, ktorá zvykne prilákať divákov kampaňou.
Práve v prípade Dunaja práve kampaň či jej načasovanie nezabralo a dobový námet začal nových divákov lákať až vďaka nadšeným reakciám tých, ktorí seriál rozpozerali od začiatku.
Markíza pracuje na novinke
Dunaj je náročným projektom Markízy, na ktorom len vo vývoji pracuje viac ako desiatka ľudí.
Scenáristka seriálu a šéfka vývoja hranej tvorby Markízy Evita Twardzik potvrdila, že v tíme scenáristov či editorov je spoločne s kreatívnym producentom 14 ľudí.
Súčasťou tímu sú aj dve historičky, s ktorými scenáristi každý diel konzultujú.
„Veľmi sa snažíme kopírovať dobu,“ povedala Evita pre Markízu. „Konzultujeme úplne všetko, čo potrebujeme, aby sme neustrelili spôsobom, že niečo neexistovalo alebo bolo trochu inak. A aby sme ukázali, ako to naozaj bolo.“
Markíza pritom už v čase prípravy nových častí Dunaja pracuje aj na úplne novom seriáli.
Podobne ako Joj, ktorá v ostatných rokoch prinášala v pravidelných vysielacích slotoch seriály Divoké kone, Zoo, Vlci, Nový život a Nemocnica, vyvíja televízny líder novinku, ktorá má v budúcnosti vo vysielaní nahradiť súčasný dobový hit.
Robí tak rovno v období, kedy je Dunaj na vrchole svojej popularity a očakáva sa, že ňou nič ani túto jar nezatrasie.
Dunaj pôjde celý rok
Markíza sa k tomu môže spoliehať, že životnosť Dunaja bude ešte dlhšia.
S novinkou by podľa prvých informácií nemala počítať skôr ako v roku 2025.
Počkať by pritom mohla až do momentu, kým Dunaj nezačne prichádzať o divákov a nedôjde k zrušeniu seriálu.
Televízia s takýmto variantom nateraz neráta, keď scenáristi Dunaja už v týchto dňoch podľa potvrdených informácií pracujú na dejových linkách pre jeseň 2024.
„Píšeme už scenáre, ktoré ľudia uvidia na jeseň,“ uviedla Evita Twardzik.
Markíza tak chce dobový seriál vysielať rovnako ako vlani v jarnej aj jesennej vysielacej sezóne.
Opäť sa očakáva, že na jar ho potiahne do Majstrovstiev sveta v hokeji alebo do začiatku júna, jesenné časti chcela minulý rok rozbiehať od septembra – k skoršiemu augustovému štartu ju donútila až konkurencia. Ťahala ho následne do konca novembra.
Volať sa mohol ako telenovela
O postupnom úspechu Dunaja napokon mohol rozhodnúť aj pútavý názov seriálu, ktorý mohol vyzerať úplne inak.
Šéfka vývoja hranej tvorby televízneho lídra potvrdila, že sa seriálový názov nerodil ľahko.
„Tvorenie názvu seriálu je jedna samostatná kapitola. Veľmi precízne sa k tomu pristupuje, pracuje na tom veľa ľudí a je to dlhý proces, kým sa na niečom zhodneme.“
Namiesto povznášajúceho názvu Dunaj, k vašim službám pritom mohol seriál otvorene odkryť karty a divákom naznačiť, že ide o vopred neuzavretú telenovelu.
Okrem známeho pracovného názvu Obchodný dom totiž televízia pracovala aj s návrhmi vystrihnutými ako pre telenovelu ako napríklad Láska vo výklade.
Padol tiež návrh Podpultové šťastie, ktorý by zas mohol pripomínať český seriál Poisťovňa šťastia. Ten sa radil medzi jednoduchšie vzťahové produkcie, dožil sa piatich sérií.