Televízia
Markíza si takúto kritiku Dunaja nepamätá! Nechala priestor pre návrat Petra Kučeru?
Ukončenie dejovej linky ďalšej z postáv Dunaja sa tvorcom tentoraz nemuselo vydariť podľa predstáv. V minulosti odchody najpopulárnejších tvárí viedli aj k zásadnej strate diváckej priazne.
Dunaj, k vašim službám štartuje svoju v poradí štvrtú televíznu sezónu nebývalou kritikou.
Dobový seriál, odohrávajúci sa na pozadí udalostí 2. svetovej vojny, sa napriek romantickému žánru nebojí radikálne zasiahnuť do osudu seriálových hrdinov a v duchu nebezpečenstva, ktoré v 20. storočí číhalo na každom kroku, tragicky ukončili linku už niekoľkým postavám.
Tragédie dosiaľ zabrali
Doteraz sa tvorcom smrť jednotlivých postáv podarilo do deja zakomponovať vhodným spôsobom.
Scenáristom tragické okamihy poslúžili ako katalyzátor deja a divákov dosiaľ zakaždým dokázali strhnúť, čo sa prejavilo aj na televíznej sledovanosti. Tá už od jesene 2023 kontinuálne rástla a na strop narazila v priebehu tohtoročnej jari.
Diváci si totiž doposiaľ dramatické zvraty a neraz nepredvídateľnosť deja pochvaľovali.
Vyzdvihovali aj spomínaný fakt, že sa tvorcovia takto snažia zreálniť príbeh zrkadlením náročnej doby plnej utrpenia a smrti spôsobovanej nacistickou ideológiou či vojnou.
Výpravnou seriálovou popravou skončil príbeh mladej Anežky (Sára Suchovská), ktorá pomáhala v odboji jej bratovi Lacovi s Dávidom. Rukami sériového vraha bola zabitá predavačka obchodného domu Pavlína aj výrazná postava Malvína (Anna Jakab Rakovská), po ktorej v deji ostal zakomponovaný synček Viliama a Anny.
Nečakaným zastrelením sa tvorcovia rozlúčili s obľúbenou Johankou (Mária Schumerová), ktorá bola nevestou Petra Kučeru. Smrť ukončila tiež linku bývalého Klárinho priateľa, zlodeja Mareka (Peter Oszlík).
Smrť Kučeru spustila vlnu kritiky
Tvorcovia po prvýkrát ostro narazili až po šiestich odvysielaných sériách.
Smrť Petra Kučeru diváci neprijali s nadšením, naopak, seriálový Dunaj momentálne čelí dosiaľ najväčšej dejovej vlne kritiky od štartu v januári 2023.
Dôvodom ostrej kritiky môže byť aj načasovanie a spracovanie konca Petra Kučeru v seriáli.
Tvorcom sa mohlo vypomstiť, že k smrti seriálového hrdinu po prvý raz nedošlo v plynulom priebehu deja, ktorý prirodzene graduje a stupňuje emócie, televízie namiesto toho do emócií zasiahla dvojmesačnou letnou prestávkou. Po nej navyše diváci dostali prakticky len telegrafickú správu o tom, čo sa s Petrom Kučerom stalo. V očiach viacerých divákov zverejnením tak tragickej správy v samotnom deji chýbala dostatočná emócia.
„Odchod Petra bol prekvapením, ale inak strašne nudná časť. Na prvú časť v ďalšej sérií a po tak dlhom čase to malo fičať. Pristihla som sa, že ma to ani nebavilo pozerať a dokonca som odbiehala od televízora. To nie je dobré znamenie,“ napísala jedna z diváčok, ku ktorej sa pridali ďalší.
Markíze sa tak nemusela vyplatiť snaha držať divákov celé leto v napätí s cieľom preniesť ich aj ku štartu jesenných častí.
Scenáristi si k tomu na seba mohli vziať aj priveľké sústo.
Za obeť im totižto padla nielen jedna z najpopulárnejších postáv, ale aj predstaviteľ ústredného romantického páru, ktorý Kučera tvoril s hlavnou hrdinkou Klárou (Kristína Svarinská). Navyše k jeho koncu pristúpili v mimoriadne citlivom období, keď sa Peter s Klárou po nekonečnom schádzaní a rozchádzaní konečne usadili a splodili aj spoločného potomka.
Pripraví sa o divákov?
Už najbližšie týždne ukážu, nakoľko je vlna diváckej kritiky len momentálnou emóciou a či Markíza čelí budúcemu problému.
Televízna história pozná mnoho príkladov, kedy ukončenie dejovej línie mimoriadne obľúbenej postavy negatívne ovplyvnil budúcnosť aj najväčších seriálových fenoménov. Svoje o tom vedia aj také seriály ako Panelák alebo Oteckovia. Viac na konci článku.
Markíza už teraz dostáva komentáre divákov, ako po smrti Petra Kučeru prestávajú Dunaj sledovať – zatiaľ však ide o jednotlivcov a na televíznej sledovanosti sa to napokon vôbec prejaviť nemusí. Viac ukážu najbližšie týždne.
Odchod výraznej postavy bude pre Dunaj novou skúškou.
Seriál dosiaľ o takto významnú postavu neprišiel – z pozície hlavného hrdinu odišiel dosiaľ Tomáš Maštalír, brat seriálového Petra Kučeru Leopold. Tu sa museli tvorcovia prispôsobiť vôli herca, ktorý v nakrúcaní nechcel pokračovať.
Kým bežne sú veľké herecké odchody zo seriálov spôsobené vôľou hercov, pre koniec Mareka Rozkoša v Dunaji sa rozhodli priamo scenáristi.
Herec s vyškrtnutím svojej postavy nerátal, o zámeroch tvorcov sa dozvedel polroka pred ukončením jeho pôsobenia v seriáli.
Vzkriesili aj mŕtvych
Diváci momentálne špekulujú, či by tvorcovia nemohli v budúcnosti postavu Petra Kučeru vzkriesiť.
„No ja si myslím, že Peter žije a ukrýva ho a stará sa o neho Klárin otec. V poslednej sérii vyhral veľa peňazí v lotérii, a keď videli so starým Kučerom, že je postrelený, vedeli, že je zle a treba ho odpratať. Klára sa vyjadrila – keď som videla jeho pohreb. Nepovedala, že videla jeho mŕtve telo. Takže je s postavou Petra ešte všetko otvorené,“ myslí si jedna z diváčok. Jej teóriu ale mnohí nezdieľajú.
Aj Markíza už oficiálne vyhlásila, že Marek Rozkoš skončil v seriáli definitívne a Kučerovu smrť myslia vážne.
Skúsenosti z minulosti však pripomínajú, že v prípade, ak scenáristi urobili v seriáli fatálnu chybu, prakticky žiadny scenár nie je vylúčený.
Stačí si spomenúť na zázračné oživenie Bobbyho Ewinga v Dallase či vrátenie manžela Melindy Gordonovej do deja v Stratených dušiach.
Markíza v prípade smrti Petra Kučeru jeho mŕtve telo neukázala. Klára síce hovorí o pohrebe, ktorý je dôvodom, pre ktorý vie, že sa už nikdy nevráti, scenáristi ale nepriniesli žiadny retrospektívny záber a neprišli ani so žiadnym ďalším detailom.
Spomenuté neboli ani okolnosti, ako Peter zomrel – či sa tak udialo pred zrakmi rodiny priamo v dome Kučerovcov alebo v nemocnici.
Po odchodoch koniec seriálu
História slovenských seriálov je plná príkladov, kedy koniec populárnej postavy spustil prepad úspešnosti celého projektu.
Markíza má v čerstvej pamäti príklad v podobe denného seriálu Oteckovia, ktorému posledný úder nezasadila konkurencia, ale odchod jedného zo štvorice pôvodných oteckov Braňa Deáka do Jojky. Náhrada v podobe nových postáv nezabrala a Oteckovia sa následne dočkali jedinej série, po ktorej boli zrušení.
Nekonečné problémy spôsobil pred rokmi odchod Alexandra Bártu z denného seriálu Joj Panelák ku konkurenčnej Markíze.
Jeho postava Milana Kordiaka bola pre jojkársky hit natoľko kľúčová, že scenáristi roky vymýšľali spôsoby, ako ho do deja zakomponovať – či už prostredníctvom jeho hlasu, na ktorý Markíza nemala exkluzivitu, zakomponovaním starých záberov Kordiaka do kampane či dokonca nahradením Bártu iným hercom, čo dopadlo fatálne. Bárta sa napokon síce do seriálu vrátil, bolo to však už v čase, kedy bola popularita Paneláku na dne.
Príkladov by sme však našli viacero – Vladimíra Kobielskeho taktiež z Paneláku, Nelu Pociskovú z Búrlivého vína či jej a ďalšie odchody pôvodných tvárí z Nemocnice.
Po spomínaných odchodoch z minulosti sa už seriály k svojej niekdajšej sláve nevrátili a čelili poklesu sledovanosti. V mnohých prípadoch na ne čakal postupný koniec.
Ten bol ale spôsobený kombináciou viacerých faktorov – seriály boli na obrazovke už niekoľko rokov a postupne ich obsahová kvalita padala, zároveň ich opúšťali pôvodné tváre, ktoré nahrádzali nové. S tými však už diváci nemali vybudovaný vzťah a málokedy si ho vytvorili.