Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Televízia

Markíza odhalila karty: V hre majú byť tieto nové stanice! Vydať sa môže cestou svojej sestry

Markíza sa môže so sesterskou českou Novou začať zbližovať aj na poli tematických staníc.

Kým spustenie ohláseného nového kanála Markízy je v nedohľadne, po prvýkrát poznáme viac z jeho možného zamerania.

Ešte v apríli plánoval slovenský líder predstaviť v poradí piatu televíznu stanicu, ktorá mohla uzrieť svetlo sveta budúci mesiac. V poslednej chvíli však zmenil svoje zámery a nový kanál si necháva, a to podľa vlastných slov až do ďalšieho roka.

Markíza doposiaľ neprezradila nič z možného zamerania stanice.

Naznačila však, že sa podoba novej stanice bude odvíjať od dopytu, čo môže ovplyvniť aj jej podobu.

Poistila si tri nové názvy

Televízny líder pritom môže počítať až s tromi rôznymi zameraniami nového kanála.

Markíza si totiž na Úrade priemyselného vlastníctva zaregistrovala viaceré ochranné známky, ktoré pripomínajú pomenovania pre možnú televíznu službu.

Vo všetkých prípadoch pritom výber pripomína zloženie staničného portfólia sesterskej českej televízie Nova.

Televízia sa tak môže v budúcnosti vydať cestou profilovania tematických staníc po vzore českej sestry. Markíza a Nova sa na seba podobajú stále viac, zdieľajú rovnakého majiteľa, majú už rovnaké webové sídla hlavnej televíznej aj spravodajskej stránky, zdieľajú projekty na Voyo aj viacero televíznych formátov a seriálových námetov, ktoré však adaptujú pre každý trh samostatne.

K ďalšiu zblíženiu môže dôjsť aj na poli televíznych staníc.

Archívna stanica

Prvým novo zaregistrovaným názvom je Markíza Klasik.

Ako sme už prednedávnom ako prví informovali, Markíza môže zvažovať spustenie akejsi archívnej stanice, ktorá by kombinovala jej staršiu pôvodnú tvorbu a akvizície.

Televízia už v minulosti zvažovala spustenie archívnej stanice Markíza Gold, bolo tomu pár mesiacov po tom, čo archívnu stanicu Telka odštartovala Nova. Tá tento kanál preformátovala pod názov Nova Gold zložený z repríz pôvodnej tvorby a kriminálok, ktoré bežia na Wau či Markíza Krimi.

Popri stále platnom názve Markíza Gold si tak poisťuje aj značku Markíza Klasik, ktorá by sa mohla stať miestom pre staršiu produktívnu skupinu divákov.

Televízia sa podľa našich informácií začala obzerať po archívnych televíznych tituloch, ktoré by mohli byť náplňou práve stanice zameranej na staršieho diváka. O to viac, keď vysielanie skončil archívny kanál Trojka verejnoprávnej televízie.

Uprace Dajto po vzore Novy?

Druhým názvom, ktorý si slovenská jednotka poistila, je Markíza Fun.

V tomto prípade česká sestra Nova ponúka stanicu s úplne totožným pomenovaním Nova Fun a vysiela na nej prakticky totožný program ako slovenské Dajto. Primárne je tak zložená zo sitkomov, vysiela ich však kompletne celý deň od rána do noci.

Dajto pásmo zábavných relácií a sitkomov končí o 20:30, kedy ho striedajú filmy. Sitkomy v hlavnom vysielacom čase začala od tohto roka netradične uvádzať ženská Doma, ktorá po desaťročí opustila v prime-time vysielanie premiérových telenoviel.

Takouto cestou sa Markíza snaží nekonkurovať na Doma so ženským programom na hlavnej stanici ako Dunaj, k vašim službám, zároveň vypĺňa možný dopyt po sitkomoch vo večernom čase.

Markíza Fun môže byť riešením pre zlúčenie všetkých sitkomových pásiem pod jednu stanicu.

Dajto by sa v takom prípade mohlo zmeniť po vzore mužskej českej stanice Nova Action – zložená je z doku reality programov ako Strážcovia hraníc či Vojna skladov, doplnená o akčné seriály ako Kobra 11. Večer o 20:30 vysiela filmy.

Dajto sa dlhodobo profiluje ako mladá a akčná stanica pre mužov, čo nie vždy zodpovedá jej obsahu. Viaceré sitkomy ako M*A*S*H* sú atraktívne aj pre ženskú cieľovku a vo vyššom veku.

Zároveň je Dajto najsledovanejšou menšou stanicou na trhu, zmenou programu by mohla Markíza stanici výrazne uškodiť. Ak by sa jej však podarilo sitkomových divákov úspešne presunúť na Markíza Fun, vďaka návyku na vysielanie Dajto by mohla aj výrazne zabrať ďalší podiel na trhu.

V hre aj filmový kanál

Do tretice si líder zaregistroval názov Markíza Film.

Markíza tak predsa môže uvažovať aj o spustení filmovej stanice, ktorá bola podľa našich informácií menej pravdepodobná. V Česku už dlhoročne vysiela Nova Cinema, ktorá bola vôbec prvou menšou stanicou Novy.

Filmový kanál by mohol byť pre Markízu stávkou na istotu.

Asi najistejšie by jej vedel garantovať potrebný podiel na trhu, a to bez toho, aby ohrozila súčasné stanice vo svojom portfóliu. V slovenskom jazyku pritom žiadna obdobná stanica nevysiela, o to viac sa jej časť divákov pravidelne dožaduje.

V neprospech filmovej stanice hovorila dlhodobo slabšia filmová knižnica Markízy.

Tá sa už pred rokmi začala vzdávať niekoľkých atraktívnych balíkov a zamerala svoje investície do pôvodnej tvorby. Minuloročnú jeseň dokonca Markíza vo väčšine sezóny úplne vyškrtla z večerného programu o 20:30 filmové okno. Naopak, vlani popri odkúpení kriminálky Kosti prebrala Markíza Jojke aj viaceré značkové filmy z jej vysielania v balíku od štúdií Disney a Fox.

K dispozícii je už teraz  množstvo filmových televíznych okruhov, kde má svoje zastúpenie aj Joj so svojimi dvomi stanicami Joj Cinema a CS Film. Dostupné sú nielen v Česku ale aj na Slovensku. Na našom trhu pôsobia viaceré kanály Filmboxu, Cinemaxu, HBO, stanice Film+, Film Europe alebo AMC. Diváci si naladia aj českú Prima Max. Večer filmy ponúkajú tiež Joj Plus a Dajto.

Pre Markízu by mohlo byť zaujímavé vytvoriť platenú filmovú stanicu akou je napríklad Joj Cinema.

Jednoduchším spôsobom by sa dostala k televíznym právam, namiesto reklamy by však boli hlavným zdrojom príjmov distribučné poplatky od operátorov.

Voľné stanice, akými sú aj Markíza, Joj, Dajto, Joj Plus a ďalšie, nakupujú na trhu exkluzívne práva vo svojom segmente „free tv“ staníc. Práva sú drahšie a obmedzený je tiež počet repríz v jednom licenčnom období. V prípade platených kanálov si rovnaký obsah môžu kúpiť aj viacerí vysielatelia a obtáčať ho častejšie. O to viac majú voľné stanice obmedzený prístup k obsahu.

Markíza nad platenou stanicou uvažovala už v roku 2015, kedy chcela spustiť službu Markíza Passion. Pripomínala kanál nemeckej RTL s identickým názvom Passion, pričom práve pre RTL v minulosti pracoval Matthias Settele, súčasný riaditeľ Markízy. Napriek tomu, že pre stanicu získala licenciu na vysielanie, nikdy ju nespustila.

Televízii by filmová stanica mohla priniesť atraktívnejšiu pozíciu pri vyjednávaní o televíznych právach.

Už teraz nakupuje „free tv“ licencie pre svoje hlavné stanice, zároveň licencie zabezpečuje pre platenú platformu Voyo. V prípade platenej televíznej služby by mohla skombinovať nákup viacerých práv súčasne.

 

Čítať viac...
Nahor