Sledovanosť
Markíza našla nové Klamstvo: Zrada pri štarte valcovala, prekonala všetky rekordy Dunaja!
Zrada s úvodnou časťou trojnásobne predbehla večernú konkurenciu.
Pokračovanie v sérii dramatických seriálov sa Markíze vypláca.
Televízny líder sa čoraz vo svojich produkciách opiera o zahraničné námety, ktoré adaptuje vo vlastnej slovenskej verzii. Popri komediálnejšie ladených projektoch ako Pán profesor, Výnimočná Nikol alebo Chatári stavia tiež na dramatické série akými boli už ukončené Sestričky alebo najbližšiu jeseň pokračujúca Druhá šanca.
Markíza sa však začala obzerať aj po moderných krátkych námetoch.
Pozornosť zacielila na uzavreté dramatické série s tajomným pozadím, ktoré udržujú divákov v napätí od prvej časti po poslednú. Ich nevýhodou je menší počet epizód, ich devízou je však v prípade úspechu udržovanie či nabaľovanie publika až do konca.
S prvou lastovičkou prišla Markíza na jar roku 2018, kedy však ešte masy nestrhla priemerne sledovaným seriálom Milenky. O päť rokov neskôr, na jar 2023, sa už zväčša nadpriemernej sledovanosti dočkal 12-dielny seriál Klamstvo, čo Markízu okamžite posmelilo k adaptovaniu ďalšieho námetu pod obdobným názvom Zrada.
Všetky tri seriály majú spoločné, že vychádzajú z britského originálu.
Zrada je adaptáciou britského seriálu Doctor Foster: A Woman Scorned, ktorý sa vysielal v rokoch 2015 a 2017 na stanici BBC One. Priniesol dve série a spolu desať dielov, pričom Markíza naraz spracovala všetky dostupné časti.
Ako sa darilo Klamstvu
Úspech Klamstva vychádzal aj z aktuálneho kontextu.
Markíza pri jeho štarte už viac ako mesiac vysielala oveľa výpravnejšiu a nákladnejšiu novinku Dunaj, k vašim službám, ktorá však na začiatku vysielania zaostávala za očakávaniami.
Štartovala ho navyše po slabom roku s prepadákmi v podobe Survivora, 7. série Tvoja tvár znie povedome, Chatárov či 3. série Svadby na prvý pohľad. Sledovanosť v tom roku navyše klesla aj dovtedajšiemu hitu Pán profesor.
Lídra v roku 2022 ťahala najmä vtedajšia novinka Druhá šanca, ktorú o rok v pondelňajšom prime-time nahrádzalo práve Klamstvo.
Jej miesto zastúpilo so cťou, ratingovo sa v pôvodnej obchodnej cieľovke pohybovalo v okolí 7 %. Rekordy zaznamenalo na ratingu 8,2 %, minimom bol výkon pod 7 %. Podielovo sa dostávalo do nadpriemerov okolo 24 – 26 %, rekordným bol výkon 28,4 %, minimom 22 %. V univerzálnom publiku spravidla lákalo 400 až 450-tisíc divákov.
V rovnakých mesiacoch vysielania bolo neraz úspešnejšie ako Dunaj, ktorý začal rásť až v druhej polovici jari a suverénne dominoval na jeseň.
Úspech Klamstva klesal v druhej polovici vysielania, čo bolo spôsobené originálnym rozdelením seriálu na dve série. Hlavná dejová linka bola uzavretá na konci prvej po šiestich častiach.
Zrada predbehla všetky seriály na trhu
Práve Klamstvo mohlo položiť základy budúceho úspechu.
Markíza tento pondelok odštartovala jeho nasledovníka Zradu, pri ktorej už diváci vedeli, aký seriálový koncept na nich čaká. Samotné Klamstvo sa navyše tešilo širokej poznateľnosti a popularite.
Zrada pri štarte suverénne všetky epizódy Klamstva prekonala, keď sa uviedla vysokým ratingom 9,8 % a podielom na trhu až 30,3 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.
Celkovo si prvý diel Zrady pozrelo priemerne 589-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Pre porovnanie, štart Klamstva v podobnom období vo februári 2023 sledovalo priemerne 506-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, následne sa usadil hlbšie pod ňou. V pôvodnej obchodnej skupine uhral rating 8,2 % s podielom na trhu 25,9 %.
Markíza pri nástupe Zrady taktizovala a pomohla si vynechaním jedného reklamného brejku.
Novinku v úvodnej časti prerušila iba jednou reklamnou prestávkou, aj to krátko pred koncom epizódy pred dramatickým rozuzlením. Druhú prestávku televízia presunula až po skončení seriálu.
Prekonala Dunaj aj Čas nádejí
Zrada pri svojom štarte suverénnym spôsobom porazila konkurenciu aj aktuálne najsledovanejšie seriály na trhu.
S prvým dielom bola sledovanejšia ako Dunaj, k vašim službám, ktorý sa v obchodnej skupine pohybuje v súčasnosti pod či okolo 9 ratingov, v univerzálnom publiku ho sledovalo tento rok dosiaľ najviac 533-tisíc divákov.
Zrada dokázala pri štarte prekonať rovno všetky rekordy Dunaja, vrátane minulého roka.
Jednoznačne predbehla aj nedeľný hit RTVS Čas nádejí, ktorý pravidelne prekračuje hranicu pol milióna divákov v univerzálnej cieľovke. V tej obchodnej dva diely po sebe uhral ratingy 7,5 %. Najvyššie prekročil 8 %.
Zrada sa navyše uviedla rovno trojnásobným náskokom oproti konkurencii.
Jojke nepomohlo presunutie Inkognita do hlavného vysielacieho času na 20:40, keď si oproti stiahnutému Heslu polepšila iba minimálne podielom na trhu 10 % v obchodnej skupine. Priamy prenos Športovec roka 2023 na Jednotke uhral v rovnakej cieľovke podiel 6,5 %. Inkognito celkovo sledovalo priemerne cez 230-tisíc divákov, Športovca roka vyše 170-tisíc.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.