Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Sledovanosť

Mama na prenájom si pri štarte poradila s Jojkou, za nástupom Oteckov ďaleko zaostala!

Nový denný seriál skúša nadviazať na úspech Oteckov opakovaním žánru aj skladbou ústredných postáv, pri rozbehu za nimi zaostal. 

Kľúčový týždeň pre celý zvyšok jarnej sezóny zažíva Markíza, ktorá na jeho začiatku štartuje nosné novinky, s ktorými by najradšej vyplnila program pre zvyšok tohto roka.

Stávka na nových oteckov

Po takmer piatich rokoch vysielania denného seriálového hitu Oteckovia odštartovala v pondelok ich náhradu v podobe dennej novinky Mama na prenájom, ktorá si dala za cieľ zachytiť niekdajšiu úspešnú vlnu Oteckov a priniesť podobný seriál s novými dejovými linkami, ktoré by Markíza mohla rozvíjať niekoľko ďalších sezón.

Oteckovia pôvodný úspech postavili na množstve detských postáv, plejáde známych tvárí a vzťahu medzi nosnými postavami, ktoré oslovili široké masy a zo seriálu sa v priebehu pár dní po štarte stal celoslovenský televízny hit.

Pri novinke Mama na prenájom Markíza priamo zacielila na vyberané tváre, keď chcela využiť potenciál Adama Bardyho aj Martiny Zábranskej, ktorú si uplynulý rok vybrala ako svoju novú televíznu hviezdu. Obsadila ju do seriálu Svätý Max, miesto Adely Vinczeovej rovno do pozície moderátorky Let´s Dance a teraz ako hlavnú hviezdu dôležitej podvečernej novinky.

Televízia si zo zahraničia vybrala príbeh, ktorý by mohol najbližšie oslovovať divákov Oteckov.

Ústrednou postavou je opäť otecko a jeho malá dcéra, z ukončeného denného seriálu si navyše zobrala aj jedného z najpopulárnejších hercov, Vladimíra Kobielskeho, pričom z obľúbeného televízneho otecka sa v priebehu pol roka stal seriálový dedko.

Späť lídrom

Mama na prenájom pri štarte splnila základnú úlohu vrátiť Markízu do pozície podvečerného lídra.

O tú prišla v priebehu roka 2022, kedy od vyčerpaných Oteckov začali odchádzať diváci, ktorých zbierala konkurenčná Jojka s kontroverznými vydaniami dennej reality šou Bez servítky.

Kým Oteckovia už o sledovanosť prišli nadobro, Bez servítky sa čoraz častejšie usádzalo v pozícii lídra na trhu, ktorá ešte predošlé štyri roky bezpečne patrila Markíze. Tá tak ešte na jar 2022 Oteckov zrušila a začala s prípravou nového denného seriálu.

Novinka Mama na prenájom odštartovala ako jednotka na trhu ratingom 7,1 % a podielom 26,1 % v komerčnej cieľovke. V celkovom publiku si prvý predĺžený diel seriálu pozrelo 417-tisíc divákov.

Mama na prenájom štartovala úvodnú časť bez prerušenia reklamou prestávkou a s predĺženou minutážou. Prvá časť začínala už o 17:45 a pri vysielaní bez brejkov tak dosiahla viac ako 70-minútovú stopáž.

Bez servítky v konkurencii štartu nového denného seriálu uhralo priemerný výkon s ratingom 5 % a podielom 18,1 % v komerčnej cieľovke. Na jeseň sa kuchárska šou zvykla hýbať okolo 18 – 26 %, práve rozbeh nového týždňa zvykne mávať najslabší.

Ďaleko za Oteckami

Denná seriálová novinka dosiahla pre Markízu nadpriemerný výkon, ktorý však v porovnaní s Oteckami ďaleko zaostal za ich výkonmi.

Oteckovia odštartovali svoje vysielanie rovno na Nový rok v pondelok 1. januára 2018, kedy podvečer vystrelili ratingom 12,9 % s podielom 30,5 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si ich úvodný diel pozrelo až 637-tisíc divákov.

Úspech prvej časti sa im podarilo v nasledovných týždňoch udržať a valcovať s podobne rekordnými výkonmi sledovanosti.

Pri porovnaní s bežnými výkonmi Oteckov dosiahla Mama na prenájom pri rozbehu výkon z ich slabšieho obdobia už po niekoľkých sezónach vysielania.

Kým v najsilnejších časoch dosahovali podiely na trhu okolo 40 %, k úrovni 23 – 27 % padli v priebehu ich štvrtého roku na obrazovke v roku 2021.

Ako sa rozbiehali denné seriály Markízy

V historickom rebríčku denných podvečerných seriálov Markízy sa Mama na prenájom umiestnila pri štarte na treťom mieste.

Najlepší rozbeh zažili spomínaní Oteckovia 1. januára 2018 s celkovo 637-tisíc divákmi, za ich nástupom je v historickom rebríčku Búrlivé víno, ktorého prvý diel 1. januára 2013 sledovalo celkovo priemerne 590-tisí divákov.

Nasleduje Mama na prenájom, ktorej nástup 9. januára 2022 sledovalo spomínaných 417-tisíc divákov.

Novinka sa uviedla na úrovni niekdajšej podvečernej série Markízy Chlapi neplačú, ktorá sa však rozbiehala na konci leta, kedy pri obrazovkách trávi čas rádovo menej divákov. Chlapi neplačú štartovali 26. augusta 2013, kedy si ich priemerne pozrelo celkovo 408-tisíc divákov.

Najhorší štart a najmú následný osud zažila denná séria Kukučka, ktorej sa nedarilo najmä u mladších divákov. Tých starších prilákala aj pri štarte 7. septembra 2015, kedy ešte Kukučku sledovalo priemerne 354-tisíc divákov. Jej sledovanosť však padala a z Markízy na menšiu stanicu Doma sa presúvala už v priebehu októbra.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor