Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Téma mesiaca

Majiteľ RegioJetu zverejnil číslo na Andreja Danka, prečítajte si celú verziu listu rozposlaného cestujúcim

RegioJet končí s IC vlakmi na trase Bratislava – Košice, majiteľ súkromného prepravcu, Radim Jančura, poslal cestujúcim rozlúčkový list. Pripojil v ňom príklad, na ktorom chce ilustrovať, že dotované IC vlaky by nestáli štát ani euro naviac, zároveň zverejnil svoje súkromné číslo a rovnako číslo na jeho najväčšieho oponenta, Andreja Danka. „Pána Danka si platíte zo svojich daní, je to de facto váš zamestnanec, je morálnou povinnosťou vami plateného politika na vašu slušnú SMS odpovedať,“ napísal Jančura. Za kompletnú verziu listu ďakujeme nášmu čitateľovi.

Celý list, ktorý rozposlal RegioJet klientom

BOLO NÁM S VAMI DOBRE – ĎAKUJEME ZA VAŠU PRIAZEŇ
Milí cestujúci,

dovoľte mi, aby som vám predovšetkým poďakoval za to, že ste na trase Bratislava – Košice a späť využívali služby vlakov RegioJet. Verím, že ste s nami boli spokojní a ostanete nám verní aj naďalej pri cestách vlakom i autobusom.

Dlžím vám vysvetlenie, prečo sme nútení odísť zo zmienenej trasy Bratislava–Košice.

Prapôvodnú príčinu je treba hľadať v tzv. „Ficových“ zľavách pre sociálne skupiny. Tieto zľavy rozdelili Slovákov na tých šťastných, ktorý bývajú pri železnici a tých, ktorí majú smolu, pretože musia chodiť do školy autobusom a cestovné si platiť zo svojho. Áno, väčšina stredoškolských študentov chodí do školy autobusom, nie vlakom. Vlak prevažuje len na dlhších tratiach, napríklad pri cestách na vysokú školu. Politik, ktorému ide o skutočnú pomoc a nie populizmus, by to urobil inak: Navýšil by dôchodky pre tých, ktorí to potrebujú najviac, a zvýšil by rodičovský príspevok, aby sa mohol každý slobodne rozhodnúť, či si kúpi lístok na vlak, alebo chleba.

„Ficove“ zľavy sú teda geograficky diskriminačné. Na najdôležitejšej trati z Košíc do Bratislavy tieto zľavy rozdelili vlaky na spoje „pre chudobných a pre bohatých“. Prečo by študent alebo senior nemal mať právo ísť z Košíc do Bratislavy expresným vlakom IC RegioJet alebo IC ZSSK? Táto vláda klame, keď hovorí, že štát musel navýšiť dotácie. Právo cestovať aj rýchlymi vlakmi IC by nestálo ani euro navyše!

Pamätáte si slovné úlohy zo základnej školy? Tu je jedna jednoduchá, ktorá jasne ukazuje, že nediskriminačné zľavy by naozaj neznamenali vyššie náklady pre štát. Naopak.

Test: Ste múdrejší než slovenskí politici?

Predstavme si, že v rýchliku R 602 Marlenka (ide o 6.08 z Košíc) cestuje plný vagón študentov, detí a seniorov, ktorí idú úplne zadarmo. Tržby sú tu teda 0 eur, celkové náklady na tento vozeň na jednu jazdu z Košíc do Bratislavy sú napr. 400 eur.

ZSSK na tomto vagóne je teda v strate 400 eur a podľa zmluvy so štátom dostane stratu 400 eur zaplatenú formou dotácie.

Teraz si predstavte, že tento vozeň odpojíme od rýchlika Marlenka a pripojíme k novému vlaku IC ZSSK 510 (ide o niečo neskôr – o 7.31 z Košíc). Týmto vagónom pôjdu zadarmo tí istí cestujúci, t. j. študenti, deti a seniori.

Otázky:
1) Aké náklady má tento vagón pripojený k vlaku IC ZSSK na rovnakej trase Košice – Bratislava? Zanedbajme cenu vody, ktorá je max. 15 centov.
2) Aké by mal mať tento vagón dotácie od štátu, ak cestovné všetkých cestujúcich bolo 0 eur?
3) Aký je vplyv na štátny rozpočet, ak bolo umožnené cestovať seniorom, študentom a deťom aj v rýchlych vlakoch IC?
4) Aký by to malo vplyv na študentov a seniorov?

Odpovede:
1) Ten istý vagón má stále rovnaké náklady. Je jedno, či ho z Košíc do Bratislavy vezie rýchlik, alebo vlak IC ZSSK, náklady sú teda 400 eur.
2) Dotácie = náklady mínus tržby = 400 € – 0 € = 400 €
3) Vplyv na štátny rozpočet – žiadny. Ak by sa skrátili 10 – 13-vozňové rýchliky a o rovnaký počet vagónov by sa predĺžili 5-vozňové vlaky IC ZSSK, vplyv na štátny rozpočet by bol nulový.
4) Študenti a seniori ušetria viac ako hodinu cesty. Aj ich čas je cenný. Už by neexistovali vlaky pre chudobných a bohatých, ale len pomalé a expresné vlaky.

Samozrejme, táto slovná úloha platí aj pre prípad, keď by vagón so študentmi a seniormi viezol IC RegioJet, ktorý ma navyše nižšie náklady (!!!).

Rozumeli ste tomuto testu? Ak áno, potom ste múdrejší než politici, ktorí riadia Slovensko a mali by ste ísť do politiky :-). Slováci by sa mali určite lepšie.

Základná úloha štátu je zaistiť spravodlivé podmienky nielen pre podnikateľov, ale aj pre svojich občanov. A to je dôvod, prečo sme sa rozhodli odísť z tejto trate. Nie je možné ekonomicky dlhodobo koexistovať pri štátnom dopravcovi, ktorý má politickú úlohu prevádzkovať niečo, čo bude navždy stratové. Vlaky IC ZSSK boli v strate 22 rokov, a to aj v čase, keď neexistoval ani RegioJet, ani „Ficove“ zľavy.

Bolo nám s vami dobre. Slovenská vláda sa zubami-nechtami bráni súťažiť prevádzkovanie dotovaných vlakov na ostatných tratiach. Európska únia trvá na súťažiach, ktoré sú povinné, pretože sú prospešné hlavne pre zákazníkov a daňových poplatníkov. Vďaka súťažiam sa znížia potreby financovania zo strany štátu o 20 – 30 % a zvýši sa kvalita. Táto vláda ako jeden muž chce chrániť monopol ZSSK, pretože je to ideálna firma, v ktorej si politici môžu robiť svoje kšefty. Pre štát nevýhodná zmluva garantuje ZSSK, že jej bude zo štátnych peňazí zaplatená akákoľvek strata, ktorú ZSSK a politici, ktorí ju úkolujú, vygenerujú. Je to viac ako 250 miliónov eur a každým rokom táto suma rastie.

Milí cestujúci, ďakujem vám za vašu priazeň. RegioJet bude aj naďalej prevádzkovať vlaky z Košíc do Prahy (už čoskoro pridáme aj tretí pár spojov) a z Bratislavy do Prahy. Nezabudnite aj na autobusy na vnútroštátnych linkách, ale aj do Viedne a celej Európy.

Nedostali sme od štátu jediné euro, naopak, každý rok sme odviedli do štátnej pokladnice 7 miliónov eur na poplatkoch a daniach. Zamestnávame stovky Slovákov a v roku 2016 s nami na Slovensku cestovalo viac ako 4 milióny cestujúcich. Boli sme pre Slovensko prínosom. Neboli sme vždy ideálnym dopravcom, ale verím, že naše služby boli lepšie, a že vám čas na našej palube utekal rýchlejšie a príjemnejšie.

Ak budete mať čokoľvek na srdci, neváhajte a pošlite mi SMS na môj mobilný telefón: (+420) 603 *** ***.

Ak sa vám nepáči predvolebná veta Andreja Danka: „Žlté vlaky a autobusy musia preč“, neváhajte, napíšte mu tiež, čo si o tom myslíte. Pána Danka si platíte zo svojich daní, je to de facto váš zamestnanec, je morálnou povinnosťou vami plateného politika na vašu slušnú SMS odpovedať. Jeho mobilný telefón je: 0903 *** ***. V parlamente má na odpovede času dosť.

Ďakujem vám ešte raz a ostávam s pozdravom

Radim Jančura, majiteľ RegioJet a STUDENT AGENCY

 

Čítať viac...
Nahor