Aktuality
Letné štruktúry vrcholia: Ako dopadli televízie medziročne a ktorý program bol najúspešnejší?
Prinášame prehľad úspešnosti hlavného letného programu Markízy a Joj v roku 2015.
Aj keď sa nachádzame ešte len v polovici augusta, letné programové štruktúry budú v najbližších dňoch ustupovať do úzadia a postupne ich vytlačia jesenné plány. Doma s Wau na ostrý hlavný jesenný program už nabehli, Markíza s Joj idú sezónu pomaly rozbiehať od najbližšieho pondelka 17. augusta. Z akej pozície vyrážajú hlavné komerčné stanice do jesenného boja a ako im vyšlo leto?
Markíza tieto letné prázdniny vyskladala inak ako pred rokom. V lete 2014 dominovali jej štruktúre filmy v spojení s akvizičnou reality šou Extrémne premeny. Kým filmy dosahovali bez prekvapení kolísavé výkony v závislosti od titulu, šou o chudnutí vysielaná v dvoch častiach za sebou sa najmä s prvými epizódami nevedela odlepiť od podpriemerov spod 20 %. V tomto kontexte si Markíza toto leto polepšila, avšak až po tom, čo nabehla na režim, ktorý pôvodne neplánovala.
Líder chcel toto leto filmom v pracovnom týždni venovať dva večery – stredy a piatky. Už po prvom letnom týždni však stredajšie plány zmenil. Po úspešnom štarte Vinárov proti nim Markíza povolala do služby premiérové časti Svokry, ktoré vysielala celý júl. Plánovane televízia zainvestovala v pondelky, kde nasadila druhú sériu šou Vo štvorici po Slovensku, utorky a štvrtky mal líder úmysel obsadiť trojicou premiérových akvizičných seriálov. Ich osud je v súčasnosti dobre známy, ťažisková akvizícia Mušketieri neuspela už od prvej časti, pričom po utrpení veľkej porážky, keď padla na pozíciu trhovej štvorky, ju Markíza odsunula za desiatu hodinu. Tam Mušketieri rovnako prepadli a skončili v sobotnom predpoludní. Neuspeli ani Lovci pokladov, podpriemerný je do dnešných dní Škorpión.
Mušketierov nahradila Markíza v programe Zámenou manželiek. Aj keď avizovala premiérové časti, v tomto prípade už nemíňala ďalšie peniaze v mimosezónnom období, ale poslovenčila české epizódy (nasadila do nich slovenské jingle a slovenský komentár). Práve Zámena manželiek sa nakoniec stala pre Markízu najefektívnejším programom leta. Za minimum peňazí totiž dosiahla obdobné výkony, aké prinášala v priemere Svokra a rovnako tak šou Vo štvorici po Slovensku, ktorá po silnom štarte postupne padla na hodnoty okolo 23 %. Od nástupu Zámeny manželiek je leto 2015 pre Markízu úspešnejšie než výkony hlavných programov v pracovnom týždni v lete 2014.
Joj identicky ako minulé leto vytiahla kampaň Seriálové leto, ktorá odrážala jej programové zámery. Zmenili sa však tituly, keď televízia vytiahla skôr overené klasiky, novým seriálom bola len séria Taxi. Ani tento raz akvizičná novinka neuspela a seriál sa postupne odsunul až za 23. hodinu. Joj však zastabilizovala hlavný čas, keď s druhou sériou Kuriéra stúpla postupne od 16 ku 18 %, podobné výkony dosahovala pred rokom s Knight Riderom či Rodinkou úžasných, ktorá ale padala aj pod spomínané rozmedzie. Kým minulý rok nevyšlo Joj hneď niekoľko letných seriálov, tento rok musela odsúvať jediný.
Vďaka čomu si televízna dvojka medziročne polepšila, je seriál Vinári. Tí jej ani raz nepadol do podpriemeru, pričom najnižšie spadol ku hranici 18 %, Často však uhrával podiely nad 20 % a vyššie. Aj keď bol až na úvodné dve časti pravidelne dvojkou na trhu popri programoch Markízy, pre stanicu uhrával pravidelné staničné nadpriemery. Rovnako ako Markízu českú Zámenu manželiek, aj Joj Vinárov mohla získať za minimálne náklady, čo robí zo seriálu z hľadiska efektívnosti aj výkonov víťaza nad Vo štvorici po Slovensku vlakom či Svokrou. Joj sa so svojím hlavným letným programom dostala od počiatku prázdnin na lepšie hodnoty ako pred rokom.
K posunom došlo aj v dianí na poli spravodajských relácií. Tento rok sa zopakoval letný efekt z vlaňajška, ktorý praje správam Joj. Tie sa opäť počas prázdnin priblížili spravodajstvu Markízy. Počiatkom jesene 2014 sa však rozdiel medzi televíziami opäť zväčšil.
Kým spravodajské relácie Joj ako Krimi a Noviny dosahujú obdobné výsledky ako minulé leto, posun nastáva vo výkonnosti Televíznych novín. Ako sme už aj v minulosti spomínali, tie sa príchodom leta 2014 zosunuli z podielov od 40 % k priemerom okolo 35 %, pričom tento prepad im zostal aj na jeseň. Najnižšie zvykli minulé leto padať k podielom okolo 31 – 33 %, no tento rok sa táto hranica posunula k hlbším hodnotám okolo 28 – 29 %. Priemer Televíznych novín sa tak začína stabilizovať okolo 30 %, čo je o ďalších päť bodov menej než pred rokom. Kľúčové tak pre správy lídra bude nezopakovať minuloročný trend a po lete dvihnúť výkonnosť. Pokles Televíznych novín výrazne negatívne ovplyvňuje aj výsledky Markízy celkovo v prime-time.