Koniec preskakovania reklám: Markíza môže už tento rok zakázať pretáčanie v archíve!
Dlho diskutovaná téma sa môže stať realitou.
Od príchodu televízneho archívu do ponuky operátorov sa stal tŕňom v oku televíznych staníc. Počiatočným problémom bol najmä spôsob, akým niektorí operátori archív zaviedli, keď tak urobili bez dohody s televíziami a ich obsah poskytovali na novej službe bez ich súhlasu. Navyše s tým, že za ňu svojich zákazníkov inkasovali a zarábali tak na cudzom obsahu. V niektorých prípadoch boli povinní operátori službu archívu vypnúť a vyrokovať s televíziami dohodu.
Dnes už operátori bežne platenú službu archívu poskytujú legálne, no téma neutícha. Postupný prechod časti divákov od lineárneho sledovania televízie k zväčša sedemdňovému archívu, či iným službám spätného sledovania vysielania, ovplyvňuje televízie a napriek tomu, že od tohto roka pribudol do merania sledovanosti nový parameter trojdňového time shiftu, teda oneskorenej sledovanosti programu v nasledujúcich troch dňoch od jeho vysielania, prichádzajú neraz týmto spôsobom sledovania televízie o časť príjmov z reklamy pri pretáčaní reklamných brejkov.
Už tento rok pritom môže dôjsť k zásadnej zmene. Pristúpiť k nej môže najsledovanejšia televízia na Slovensku Markíza, ktorá, rovnako aj pre jej menšie stanice, môže zaviesť zákaz pretáčania reklám v jej vysielaní či dokonca pretáčania v rámci celého vysielania.
Markíza už dlhodobo rokuje s poskytovateľmi signálu, pričom k dispozícii majú byť dve riešenia. V jednom prípade by v prvé tri dni od vysielania programu bolo jeho pretáčanie v archíve zakázané úplne, v druhom prípade iba počas reklamných prestávok. „Jednoduché blokovanie pretáčania počas prvých troch dní alebo pokročilejšie riešenie, ktoré blokuje iba pretáčanie reklamných brejkov,“ uviedol riešenia, ktoré chce televízia zaviesť pre celý trh, PR manažér Markízy Lukáš Kočišek pre portál Živé.sk. Samotní operátori by mali mať možnosť si z dvoch riešení vybrať.
Rozhodnutie Markízy zakázať na tri dni pretáčanie v programoch vychádza zo samotného diváckeho správania. Z celej odloženej sledovanosti totiž viac ako 93 % tvorí oneskorená sledovanosť práve prvých troch dní od odvysielania programu. Vlani to uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti PMT Vladimír Fatika pre portál Stratégie.sk.
K zásadnej zmene z pohľadu divákov môže dôjsť pri kanáloch Markízy už v druhej polovici tohto roka. Potvrdili to aj viacerí operátori, ktorí rokujú o nových podmienkach s Markízou. Práve po lete by mohla najskôr začať uplatňovať svoju snahu stopnúť pretáčanie jej programov či brejkov.