Aktuality
Kľúčové momenty sezóny 2014/2015: Veľký prehľad udalostí, ktoré hýbali televíznym trhom!
Obe hlavné časti ročníka 2014/2015 máme pomaly za sebou, podrobne sme sa pozreli na to najdôležitejšie, čo sa v nich odohralo a čo ovplyvnilo a bude ovplyvňovať dianie na televíznom trhu. Pozrite si veľký prehľad sezóny, na ktorý nadväzuje zhodnotenie najúspešnejších projektov a najväčších prepadákov.
HITY vs. PREPADÁKY: Exkluzívny prehľad úspešnosti projektov a noviniek sezóny!
Priebeh sezóny
RTVS pokračovala v budovaní značky a čo bolo pre ňu najdôležitejšie, udržala zelené čísla a nastolený trend rastu. Reprízy Milujem Slovensko prekonali na začiatku tohto roka aj premiérové časti šou z predchádzajúcich sezón, medziročne sa dvihol kvíz Čo ja viem, Tajné životy dosiahli väčší úspech ako Kolonáda. To sú pri tom len tie najvýraznejšie merateľné úspechy popri zvyšovaniu celkovej priemernej sledovanosti no najmä zlepšujúcej sa reputácii u divákov. Verejnoprávnej televízii k tomu pre začiatok stačilo jednoducho začal plniť svoju úlohu. Zaplnila dieru po zábavných reláciách, viac sa venuje menším formátom, deťom, histórii, osobnostiam či vede. Po Novom začiatku v roku 2004 zažíva televízia svoje druhé obrodenie a zatiaľ sa zdá, že nie krátkodobé.
Rozpoltenú sezónu má za sebou Markíza. Trhový líder prešiel veľmi sebavedomo jeseňou, kde jeho jediným neúspechom boli Doktori. Búrlivé víno síce mierne kleslo, no stále dosahovalo vysoké podiely okolo 30-tky, jednu z najlepších sérií zaznamenala Farma. Na jar sa však situácia obrátila. Markíza svoj prime-time vyskladala takmer rovnako ako pred rokom, čo na skonsolidovanejšiu Joj už v tak vysokom pomere nestačilo. Veľkú časť sezóny bolo v podpriemere stanice Búrlivé víno, vôbec sa nedarilo Rodinným prípadom, nechytili sa ani nové formáty. Svetlou výnimkou bol na jeseň zavedený Kredenc, ktorý si vybudoval mimoriadne silnú značku a taktiež Chart Show, ktorá Markíze pomáhala zlepšovať celotýždenné prime-time výsledky. Najväčším úspechom sa stala jednoznačne Horná Dolná, ktorá však bežala mimo hlavnú sezónu.
Doznievajúce turbulencie zažívala v prvej polovici sezóny 2014/2015 Joj, ktorej trvalo celý rok, kým sa pozviechala z nového nastavenia po zmene vedenia. Televízia nemala na jeseň pripravené takmer žiadne výrazné produkty, reputáciu jej zachraňovala relácia V siedmom nebi. Počas roka však Joj dokázala pripraviť prvý ucelenejší koncept pre jar a s ťažiskovými Divokými koňmi dosiahla to, čo bolo pre ňu dva roky nemožné – oslabila Búrlivé víno a dokonca ho viackrát porazila. Kľúčové tiež bolo pozdvihnutie výkonov po 21:40, kde Panelák zväčša dosahoval na priemery či nadpriemery stanice. Aj keď jeho posledná séria sledovanosťou celkovo neoslnila, v porovnaní s výkonmi projektov v tomto čase z jesene šlo pre televíziu o vykúpenie.
Úspechy a splnené ciele
Joj vztýčila novú plachtu. Na začiatku sezóny 2014/2015 sa televízna dvojka nachádzala v prakticky rovnakom bode, ako keď sa vo februári 2014 zmenilo po štyroch rokoch vedenie. Televízia musela v mnohom začínať odznova, čo sa odrazilo na jeseni, ktorej chýbal koncept. Nebyť Siedmeho neba, prežila by hotovú mizériu. Už pre nasledujúcu jar ale dokázala Joj vyskladať ucelenejšiu štruktúru a minimalizovať pokusy. S Divokými koňmi narušila nosný pilier Markízy, Búrlivé víno, čo je aj jej najväčší úspech v celej sezóne.
RTVS aj Markíza sa prezliekli úspešne. Počas jari 2015 zaujali zmeny staničných grafík televízií. Markíza prekvapila zmenou uprostred februára a rovnako prekvapila aj samotným identom, ktorý je dosiaľ najodvážnejší a najdynamickejší. Po tom, čo líder roky osciloval okolo zaužívaného mdlého priemeru je súčasná grafika nemalým osviežením. Príjemne a odvážne pôsobí aj sezónna letná grafika. Markíza Group redizajnom hlavnej stanice zároveň zavŕšila zmenu vizuálneho konceptu celej skupiny. Prvé sa ešte v roku 2014 prezlieklo Dajto, neskôr Doma. V máji sa s novou grafikou pridali aj Jednotka a Dvojka. I RTVS sa vo svojom novom koncepte posmelila a o tom, či redizajn vyšiel, jasne rozhodli samotní diváci, ktorí sú z nového vizuálu vo väčšine nadšení.
Imidž RTVS rastie. Telerozhlas na čele s Václavom Mikom dokázal v priebehu krátkeho času otočiť obraz verejnoprávnej televízie v očiach verejnosti o rekordný počet stupňov. V nastúpenom trende Mikov tím pokračoval aj vo vrcholiacej sezóne, čo sa prejavilo aj na neustálom zvyšovaní sledovanosti. Súčasný imidž je dokonca taký silný, že ak sa RTVS zameria na väčšinu, dokáže opäť trápiť komerčné stanice. Mika si získal dôveru ľudí aj odbornej verejnosti.
Markíza to stále má. Aj keď ani zďaleka nie je čokoľvek, čo trhový líder ponúkne, vopred zaručeným hitom, televízia v sebe stále nesie schopnosť vyrobiť „líderské produkty“. Projekty, ktoré sú niečím výnimočné, prídu v správny čas a dokážu osloviť najväčšie masy v sezóne. Programy sa stanú značkou a magnetom na divákov. Príkladom z posledného obdobia je skeč šou Kredenc, ktorá si v prvom rade vytvorila značku a aj vďaka tomu mohla s dosiaľ najslabším obsahom v závere druhej série dosiahnuť vôbec najlepšie výkony. Ešte výraznejším príkladom je fenomén Horná Dolná s miliónovou sledovanosťou, ktorú na raz tak veľkom trhu ako veľký úspech oslavovala Prima s Vinármi.
Zlyhania a pády
Kauza Plesník. Veľké zlyhanie sprevádzalo kauzu okolo Jána Plesníka. Aj keď sa v médiách horlivo rozoberal najmä samotný exces komentátora a s ním spojené reakcie a vyjadrenia, už len málokto sa pozastavil nad tým, ako sa vôbec opitý komentátor mohol do vysielania dostať. Či už profesionálne Plesník zlyhal alebo nie, potopili ho v prvom rade kolegovia, ktorí škandálu mohli a najmä mali zabrániť. Je ich povinnosťou chrániť značku RTVS a robiť všetko preto, aby prenosy prebehli na čo najvyššej úrovni.
Zlom Búrlivého vína, ďalší pokles Televíznych novín. Situácia, do ktorej sa túto jar dostalo Búrlivé víno, je dobre známa. Spoločne s ním o svoje nadštandardy prišla aj samotná Markíza, ktorá sa musela v priebehu tohto roka potýkať s nepriaznivými výsledkami, keď neraz narazila na svoje historické dno. Televízia stratila jednu z istôt a na jeseň bude musieť zabrať s novým seriálom Kukučka. Markíze sa celkovo túto jar nevyplatila viera, že takmer identická štruktúra ako na jar 2014 uhrá podobné výkony. Prepadli sa totiž aj Rodinné prípady a už minulý rok svoj štandard opäť znížili Televízne noviny. A padajú ďalej.
Neúspešné ataky na trvalky konkurencie. Markíza aj Joj sa pokúsili o oslabenie projektov, ktoré konkurencii dlhodobo fungujú. Televízna dvojka ešte na jar 2014 spustila veľkú rannú reláciu Dobré ráno, ktorá na obraze vydržala len pol roka (skončila v začiatkom októbra). Novinka však alternatívu k Teleránu nepriniesla, aj keď sa Markíza spočiatku konkurencie obávala a začala svoj ranný projekt výraznejšie podporovať. Neúspešný pokus má za sebou aj Markíza, ktorá sa na jar 2015 vydala do boja s Novým bývaním, v ktorého konkurencii dosahovala podpriemerné výsledky. Tento stav však platí dodnes, nakoľko jej novinka Reflex špeciál od úvodného vydania prepadla. Relácia sa dočkala presunu na piatok a celkovo len piatich častí. Magazín následne začala alternovať reprízami Kredencu, ktorý dosahuje podpriemery stanice, pripojila tiež ďalšiu novinku, tento raz čisto o bývaní, Domov na kľúč, ktorej sa rovnako nedarilo siahať ani na staničné priemery.
Pretrpená jeseň. Cesta za obrodením výkonov Joj trvala jeden a pol roka. Televízia sa začala prepadávať na jeseň 2013 a jej pokles vyústil do personálnych zmien. Nové vedenie nedokázalo v priebehu jari 2014 pripraviť dostatočne ucelenú a lákavú štruktúru, čo viedlo do ďalších poklesov. Panelák zažil svoj najslabší rok, televízia sa výrazne trápila v slote o 21:40. Ten dokázali pozdvihnúť až krátko vysielaní a operatívne vyrobení Bučkovci.
Rozprávky čara aj čísel zbavené. Veľkú hanbu zažila minulé Vianoce Markíza s tradičnými rozprávkami. Kedysi vysoko nadpriemerné sledované klasiky jej spadli na historicky najnižšie hodnoty a to až tak nízko, že mnohé zaostali za jej priemerom. Na ich každoročnom poklese sa podieľa množstvo faktorov, no jedným z nich je aj narábanie samotných televízií s týmito sviatočnými titulmi. Najviac v tejto sezóne trpel Mrázik.
Rok veľkých koncov
Uplynulý ročník bude známy aj ako pohrebisko dlhovekých programov. Jeseň 2014 bola posledná pre Poštu pre teba, ktorú na obrazovky vytiahol ešte Richard Rybníček. Relácia sa pravidelne vysielala od februára 2004 a do poslednej časti 20. decembra 2014 patrila celých jedenásť rokov medzi najúspešnejšie projekty verejnoprávnej televízie a častokrát bola vôbec najsilnejšia. Náhrada Nečakané stretnutia na výkony Pošty pre teba nedosahuje. O niečo kratšiu históriu no výrazne bohatšiu má za sebou Panelák, ktorý na obrazovke skončil po sedem a pol roku. Jeho ukončenie bolo ohlásené nečakane, rovnako ako uzavretie dvojročnej série Chlapi neplačú.
Ďalšie udalosti
- herecký prestup: odchod Vlada Kobielskeho z Paneláku do Búrlivého vína
- jasný trend: nárast výkonnosti športových prenosov, rekord MS v hokeji 2015
- nové stanice: Joj spustila nové kanály RiK, Joj Cinema a Ťuki
- návrat: návrat Mariky Gombitovej na obrazovky po 12 rokoch
- kuriózny moment: Joj pri upútavaní na hlavný projekt sezóny využila konkurenciu
- zomrel komentátor Ivan Niňaj
- Markíza mimoriadne presunula Televízne noviny do menšieho štúdia