Aktuality
Historický úspech Primy: Po 15 rokoch prekonala nezničiteľnú Ordináciu, Nova bojuje o diváka!
V Česku sa odohráva podobne tuhý televízny súboj, aký zažili slovenskí diváci už pred 12 rokmi, kedy neohroziteľnú Ordináciu v ružovej záhrade začal pokúšať Panelák.
U našich susedov sa aktuálne deje v televíznom svete historická chvíľa. V roku 2005 začala púť na českých obrazovkách nakoniec nekonečná Ordinácia v ružovej záhrade, ktorá sa do dnešných dní usadila na utorňajšie a štvrtkové večery, pričom pravidelne bola neprekonateľným orieškom najmä komerčnej Primy. Tá v jej konkurencii márne hľadala programy, ktoré by v jej konkurencii uspeli, či neraz dosahovali aspoň priemery, pokým Ordinácia stabilne dominovala s publikom vysoko nad miliónom.
Aj pozícia Ordinácie sa však s pribúdajúcim vekom začala, prirodzene, oslabovať. Na obrazovke vydržala, rovnako ako podvečerný denný seriál Novy, už úctyhodných 15 rokov, pričom za tie roky si už televízia na svoje istoty zvykla. V ostatných sezónach sa Ordinácia zastabilizovala na úrovni okolo 1,1 milióna divákov a aj keď u mladého publika (15-54), na ktoré Nova cieli, dosahovala už len priemerné výkony stanice okolo 22 – 24 % a láka tak skôr staršieho diváka, stále bol seriál pre Novu kľúčový v konkurenčnom boji ako programová istota.
Tento rok však priniesol veľkú zmenu. Kým dosiaľ sa Prima Ordinácii so svojimi hlavnými seriálmi skôr vyhýbala a nasadzovala ich v pondelky a stredy, od januára nasadila veľkú seriálovú novinku Slunečná, ktorú cielene posadila do konkurencie Ordinácie na utorky a štvrtky. Televízia dokonca sama pre portál Mediaguru.cz priznala, že seriál Slunečná pripravovala tri roky ako program, ktorým chcela zosadiť Ordináciu v ružovej záhrade z trónu, čo sa jej nateraz nakoniec aj podarilo.
Prima totiž vôbec po prvýkrát voči Ordinácii nielen výrazne uspela, ale nekonečný seriál Novy aj porazila. Slunečná už pri štarte zaznamenala víťazstvo, keď si ju pozrelo 1,05 milióna divákov, kým Ordinácia oproti prvým dvom častiach tohto roka, kedy bežala ešte vo voľnejšej konkurencii, stratila vyše 100-tisíc svojich divákov. V ďalších týždňoch novinka Primy, miesto poklesu, začala ešte rásť. Aktuálne sa už hýbe pravidelne nad hranicou 1,1 milióna divákov, kde bežne bývala Ordinácia, zároveň vykazuje lepšie výkony v mladej cieľovke, kde sa dokáže hýbať okolo 25 %. V samotnej cieľovke Primy (15-69 rokov) je pre televíziu Slunečná jasným hitom, keď vykazuje podiely okolo 28 %.
Úvodná pieseň seriálu Slunečná, ktorá bežala ako promo pred štartom
Nova, naopak, zažíva jedno zo svojich najhorších období v histórii. Ordinácia v ružovej záhrade jej už aktuálne pravidelne na Slunečnú stráca aj viac ako 200-tisíc divákov a hýbe sa okolo 900-tisícovej úrovne. Padla už dokonca aj pod ňu. Čo je pre Novu absolútnym fiaskom, že v priebehu pár týždňov sa z nezničiteľného hitu stala dokonca aj trojka na trhu, keď v mladej cieľovke Novy (15-54) Ordináciu už dokázal predbehnúť aj reprízový seriál Českej televízie Vyprávěj. Navyše v tejto cieľovke už Ordinácia dosahuje podielové podpriemery svojej stanice. V celkovom publiku 15+ ostáva nekonečný seriál trhovou dvojkou.
Nova sa aktuálne márne snaží o záchranu svojho seriálu, ktorý tento rok oslavuje 15. rok na obrazovke. Vyskúšala už skrátiť Televízne noviny a začať Ordináciu skôr, než Prima svoj aktuálny hit, no nepomohlo jej to, najnovšie vyskúšala presný opak a pred Ordináciu zaradiť špeciál Televíznych novín o koronavíruse, ktorým prekryla úvod Slunečnej, jej pozíciu však neohrozila.
Ordináciu v ružovej záhrade na Markíze o úspech pripravil Panelák
Pre Primu ide o jeden z najväčších úspechov v jej histórii, pričom pripomína situáciu, k akej na našom trhu došlo už pred 12 rokmi. Aj Markíza mala svoju valcujúcu Ordináciu v ružovej záhrade, ktorú vysielala od roku 2007, pričom celkovo Markíza v prime-time dominovala. Pokojné vody začala konkurenčná Joj výrazne víriť v roku 2008, kedy spustila okrem iných úspešných projektov najprv denný seriál Panelák, ktorý sa spočiatku musel Ordinácii vysielanej taktiež v utorky a štvrtky vyhýbať, no od jesene 2009 to Joj riskla a išla do priameho súboja s Ordináciou, ktorú začala postupne oslabovať, až v ďalších sezónach padala do stále väčších podpriemerov. Aj vtedy televízie skúšali rôzne triky a posuny s cieľom pomôcť svojim programom.
Nepomohla jej ani mimoriadne úspešná telenovela Tisíc a jedna noc, ktorá jej v roku 2011 predchádzala a Ordinácia sa prepadla do stále väčších podpriemerov. V prvých štyroch mesiacoch jari 2012 už dosahovala priemerne podiel len okolo 22,5 % a nakoniec sa práve táto jar stala aj jej poslednou sezónou. Aj keď Markíza oficiálne koniec seriálu priznať nechcela a hovorila len o prestávke, svoj najdlhšie vysielaný seriál, ktorý sa postupne prepadol na polovičné výkony, už nevrátila.