Televízia
Futbalový valec vo finále zmietol všetky letné programy! Prekvapivo dotiahol aj sledovanosť hokeja
Prvú polovicu júla ovládol futbalový šampionát, finálový zápas dokonca sledovanosťou dotiahol aj finále nedávnych Majstrovstiev sveta v hokeji.
Športový maratón prenosov, ktorý v máji odštartoval po ročnej pauze svetový hokejový šampionát, sa dostal v očakávaní letnej olympiády do svojho polčasu uzavrením európskeho šampionátu vo futbale.
Z pohľadu letnej sledovanosti futbal jasne dominoval diváckemu záujmu, pričom sledovanosť najatraktívnejších vyraďovacích zápasov bola o to silnejšia, že sa väčšina z nich, vrátane samotného finále, nerozhodla v riadnom hracom čase, naopak, o víťazoch rozhodovali nielen predĺženia ale aj penalty.
Napínavé finále Eura až do posledného kopu z bieleho bodu suverénne ovládlo druhý prázdninový týždeň aj doterajšiu júlovú sledovanosť.
Duel medzi víťazným Talianskom a Anglickom, ktorý vrcholil penaltami až o polnoci, sledovalo v prvom polčase celkovo až 647-tisíc divákov, čím sa zaradil vôbec medzi najsledovanejšie programy roka. V druhom polčase s následným predĺžením a penaltami dosiahol priemerne úroveň 589-tisíc divákov, kde ho stláčala dĺžka a postupný odchod starších divákov.
V komerčnej cieľovke totiž, naopak, zápas udržal sledovanosť od začiatku do konca s ratingami 11,1 a 11 % pri podieloch 30,2 a až 41,4 %. Podielom na trhu, prirodzene, nočné vyvrcholenie prialo.
Futbalovému finále Eura sa tak podarilo v sledovanosti dotiahnuť aj finále MS v hokeji, ktoré spravidla bývajú sledovanejšie. Začiatkom júna zápas medzi Kanadou a Fínskom po tretinách sledovalo 583, 684 a 546-tisíc divákov.
Zo stabilných letných programov sa pravidelne v okolí podielových 16 – 18 % drží štvrtková akvizičná séria 911 na Joj, premiéroví Susedia na Markíze sa ani v uhorkovej sezóne nerozpamätali na svoje ešte nedávne výkony, hýbu sa naďalej okolo 15 % v komerčnej cieľovke. Ďalší z pravidelných programov, Zámena manželiek, ostala podpriemerná aj mimo futbalových prenosov, vo štvrtok sa hýbala iba na úrovni okolo 14 a 12 %.
Ratingy a počty divákov tradične počas leta zatláča počasie, všetky spomínané programy sa hýbali na ratingovej úrovni okolo 4 – 4,5 %.
Naopak, výrazne vyššie sa okrem finále dostali aj semifinálové futbalové zápasy, utorňajší duel Talianska so Španielskom v prvom polčase sledovalo celkovo 415-tisíc divákov, v komerčnej cieľovke šiel rating pod 7 % s podielom 22,5 %, druhý polčas aj s následným predĺžením a penaltami už narástol na priemerne 432-tisíc divákov pri ratingu v komerčnej cieľovke 7,8 % a podieli až 33,1 %.
Stredajšie druhé semifinále Anglicka proti Dánsku uhralo o čosi menej s celkovo 373 a 418-tisíc divákmi druhého polčasu s predĺžením, ten v komerčnej cieľovke rástol rating 7,4 % s podielom 32,9 %, kým prvý polčas mal rating ešte len 5,6 %.
Mimo futbalu najviac divákov sledovalo nedeľné Noviny Joj, ktoré prekročili hranicu pol milióna divákov, väčšinu týždňa sa spravodajstvá Markízy a Joj hýbali na úrovni 300 až 350-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“