Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Martin Lachkovič, Markíza

Sledovanosť

Finálová debata na Markíze prevalcovala obrazovky! S Jojkou jediné zasiahli milión divákov

Markíze sa podarilo z črtajúceho sa debakla vyťažiť očakávanú ostro sledovanú diskusiu. Konfrontáciu Matoviča so Sulíkom však nepriniesla.

Séria diskusných relácií pred parlamentnými voľbami 2023 skončila po Jojke aj na Markíze.

Kým televízna dvojka odvysielala tri debaty s výraznými tvárami z kandidátnych listín na JOJ 24 a dve veľké večerné debaty na hlavnej JOJ a spravodajskej 24-ke, Markíza na svojej obrazovke ponúkla tri predvolebné diskusie po sebe o 13. hodine a skončila napokon jedinou spojenou veľkou debatou v prime-time.

Aj keď vplyvom sociálnych sietí vplyv televíznych diskusií na rozhodovanie voličov klesá, Joj s Markízou potvrdili, že naďalej patria k sledovaným momentom predvolebnej kampane.

Večerné debaty na súkromných televíziách boli do tohto momentu najsledovanejšími z predvolebného vysielania všetkých staníc.

Tvrdý stret sa nekonal, Hlas poslal náhradu

Na čelo sa pondelňajšou finálovou debatou dostala Markíza, ktorá dokázala doslova v posledných hodinách zvrátiť fiasko a ponúknuť očakávanú debatu.

Ešte koncom minulého týždňa televíznemu lídrovi hrozilo, že do jej debaty neprídu zástupcovia štyroch až piatich preferenčne najsilnejších strán na základe jej kľúča. Napokon chýbal iba zástupca Smeru-SSD.

Líder Progresívneho Slovenska Michal Šimečka si rozhodnutie rozmyslel v priebehu víkendu, pravdepodobne aj po kritike niektorých novinárov.

Nechýbal napokon ani predseda Republiky Milan Uhrík, ktorý slová o bojkote Markízy využil skôr na kampaň, nakoľko prijal všetok priestor, ktorý mu najsledovanejšia televízia pred voľbami ponúkla.

Hlas-SD naďalej odmietol poslať do Markízy predsedu Petra Pellegriniho a ako náhradu v deň konania debaty ponúkol podpredsedu Erika Tomáša.

Ten však televíziou nebol pozvaný, jeho účasť podliehala niekoľkohodinovej právnickej analýze. Ako uviedol moderátor Michal Kovačič, podľa právnikov nemohol byť pozvaný subjekt pred voľbami odmietnutý a televízia s Tomášovou účasťou súhlasila. Ten Markíze vyčítal, že termín debaty niekoľkokrát menila a preto Pellegrini neprišiel.

Program si, naopak, narýchlo zmenil líder OĽaNO Igor Matovič, ktorý mediálny priestor zaplnil obvineniami voči bývalému koaličnému partnerovi Richardovi Sulíkovi z SaS. Pôvodne mal debatovať na RTVS.

Po tom, čo Matovič aj Sulík potvrdili v Markíze účasť, sa stala debata o to očakávanejšou, nakoľko šlo o prvý stret týchto dvoch politikov v jednej debate.

Dôjsť pritom k nemu malo už o tri hodiny skôr.

V rovnaký deň v pondelok o 18. hodine sa konala diskusia Denníka N, v ktorej mali debatovať štyria predsedovia strán KDH, OĽaNO, SaS a PS. Richard Sulík však po druhej tlačovej besede Igora Matoviča namierenej proti jeho osobe v priebehu pondelka účasť odvolal. Ešte minulý týždeň sa ospravedlnil aj Milan Majerský. V ostrom slovnom súboji sa tak nakoniec stretli len Matovič s Michalom Šimečkom.

Zaujímavosťou je, že ešte koncom minulého týždňa hrozilo, že finálová debata Markízy bude iba s účasťou týchto dvoch politikov.

Televízny líder totižto pôvodne počítal s dvomi večernými diskusiami, pričom záverečná sa mala konať až v utorok s lídrami Smeru, PS, Hlasu a OĽaNO. Robert Fico však diskusie v Markíze odmietol už v auguste, Peter Pellegrini sa následne pridal. Televízia utorňajšiu diskusiu zrušila a spojila ju s pondelňajšou po tom, čo účasť odmietlo aj PS.

Najsledovanejšia debata pred voľbami

O predvolebnej debate Markízy sa práve vďaka problémom televízie popísalo v posledných dňoch pred jej konaním mimoriadne veľa.

O to viac nakoniec lákala divákov.

Veľká finálová predvolebná diskusia Markízy prevalcovala pondelňajší večer, keď vystrelila na priemerný rating 9,7 % s podielom na trhu až 40,8 % v obchodnej cieľovke.

Podiel na trhu jej ťahala výrazná dĺžka, keď televízia debatu potiahla až do 23. hodiny.

Ešte dôležitejší bol jej výkon v celkovom publiku, pričom priemerne si ju pozrelo 568-tisíc divákov s podielom na trhu 36,9 % v univerzálnej cieľovke.

Finálová diskusia Markízy suverénnym spôsobom ovládla rebríček sledovanosti predvolebného vysielania v obchodnej cieľovke na ktorú predávajú reklamu Markíza s Jojkou, a teda u mladších divákov vo veku 12 až 54 rokov.

Rovnako sa však stala najsledovanejším predvolebným programom v univerzálnej cieľovke, čiže u všetkých divákov starších ako 12 rokov. Táto cieľovka je relevantná pri porovnávaní všeobecnej úspešnosti programov, cieli na ňu RTVS alebo TA3.

Posledné večerné debaty na Markíze a Jojke sú zároveň jediným predvolebným vysielaním, ktorý dosiahol na zásah 1 milióna divákov.

Ide o všetkých divákov starších ako 12 rokov, ktorí na dané diskusie prepli aspoň po dobu 3 či viac minút. Joj sa na miliónový zásah dostala s minulotýždňovou štvrtkovou poslednou debatou na hlavnej stanici a JOJ 24, Markíza ju nasledovala tento pondelok.

Atraktivita televíznych debát rástla posledné dni pred voľbami.

Kým bežne nedeľné diskusie zasahovali okolo 500 či 600-tisíc divákov, posledné O 5 minút 12 aj volebná diskusia v nedeľnom slote Na telo už šli k úrovni pod 900 či pod 800-tisíc divákov. Nad 800-tisícovú hranicu sa v zásahu dostala aj prvá večerná predvolebná debata Joj a JOJ 24 vysielaná minulú stredu.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor