Televízia
Farma sa zbaví ďalšieho súpera: Joj jej viac konkurovať nechce, Lásku na chate hodila do koša!
Jojka po jesennom výbuchu vlastnú reality šou proti Farme viac postaviť neplánuje.
Farmársky hegemón medzi televíznymi reality šou si pripísal ďalší úspech.
Slovenská verzia reality šou Farma, ktorá vlani ponúkla v poradí už 14. sériu, je celosvetovým suverénom, keď sa v žiadnej krajine nedočkala takej životnosti ako na Slovensku.
Pre Markízu je už viac ako dekádu zárukou potrebnej či nadpriemernej sledovanosti, pričom hravo sa jej darí voči konkurenčným programom, keď vo svojich pôvodných slotoch v druhom večernom pásme celé roky nemá súpera.
Farmu vyzvala po rokoch
Jojka sa minulý rok odhodlala voči Farme postaviť konkurenciu.
Televízie majú všeobecne dlhodobý problém s nájdením fungujúcich programov pre druhé večerné pásmo po skončení hlavných televíznych programov. Farma je jedným z mála stabilných formátov pre čas okolo 22. hodiny, pridala sa k nej už iba štvrtková politická diskusia Joj Na hrane a pondelkové Inkognito, ktoré sa od roku 2022 zosunulo z prime-time do neskoršieho času.
Joj sa v druhom pásme roky trápi najmä na jeseň, kde ju na kolená zráža dlhoročne nadpriemerne fungujúca Farma.
Na jeseň 2022 sa tak rozhodla proti nej vytiahnuť podobnú zbraň, keď predstavila novinku v podobne takmer dennej zoznamovacej reality šou Láska na chate.
Do vysielania ju nasadila trikrát do týždňa v pondelky, utorky a stredy po hlavnom programe. Výrazne chcela lákať mladých divákov pohľadom na zoznamovanie páru v súkromí luxusnej chaty, ktorej dianie monitorovali automatické kamery podobne ako je tomu na Farme.
Láske na chate sa však nedarilo od začiatku vysielania.
V prvý mesiac vysielania spravidla oscilovala na podielovej úrovni okolo 10 – 12 % s ratingami v okolí 2 % v komerčnej cieľovke. Od konca septembra padla ešte aj z týchto čísel hlbšie pod desať percent na úroveň sledovanosti malých staníc.
Nasledoval presun do tretieho pásma a dovysielanie reality šou na okraji pozornosti. Farma sa medzitým vôbec po prvý raz vysielala hneď dvakrát o 20:30 a z pôvodne primárne dennej šou pre druhé večerné pásmo začala výraznejšie obsadzovať rovno prime-time Markízy.
Farme viac konkurovať nebude
Po minuloročnom neúspechu Joj zo súboja s Farmou cúva.
Televízia už pred časom potvrdila, že proti farmárskej šou Markízy s podobným formátom nevyrukuje, neplánuje proti nej vytiahnuť ani inú reality šou.
Súčasne definitívne skončila s formátom Láska na chate, ktorý sa už po vlaňajšom prepadáku nevráti.
„Ide o jeden z projektov, ktorý sme pripravili v kombinácii s cieľovou skupinou platformy Joj Play, kde nám priniesla zaujímavé čísla. V televíznom vysielaní sme však mali vyššie očakávania a neplánujeme s ním pokračovať,“ povedal v rozhovore pre Aktuality.sk generálny riaditeľ Joj, Marcel Grega.
Televízia tak formátu nedá priestor ani na videoplatforme, kde mala vzhľadom na mladšiu cieľovku zaujať viac.
Práve prostredníctvom zoznamovacej reality šou sa snaží predplatiteľov pri svojej platforme Voyo držať Markíza. Vlani už druhú jeseň po sebe spoločne s Novou nakrútila exotickú zoznamku Love Island, ktorú v druhej sérii dokonca vysielala kompletne už iba na Voyo. Prvej sérii sa v televíznom vysielaní taktiež darilo podpriemerne.
Joj koncom minulého roka pri predstavovaní tohtoročných plánov uviedla, že s výrobou programov iba pre svoju platformu Joj Play nepočíta.
Problémové druhé pásmo
Farma je jedným z mála stabilných formátov v druhom večernom vysielacom pásme.
Televízie sa často po odvysielaní hlavných večerných programov trápia, keď za roky nedokázali nájsť obdobný program, s ktorým by mohli rátať v pásme okolo 22. hodiny pravidelne.
V posledných dvoch rokoch je výnimkou Inkognito, ktoré Joj od roka 2022 odsunula z prime-time za seriál Hranica. Uplynulý pondelok sa mu podarilo vyskočiť na jeden z najlepších výkonov v tomto čase s ratingom 4,1 % a podielom 19,5 % v obchodnej cieľovke.
Stabilne druhé pásmo obsadzuje aj štvrtková politická debata Na hrane, ktorej sledovanosť osciluje v závislosti od atraktivity hostí. Najsledovanejšie vydania dosahujú podiely na trhu okolo 18 % v komerčnej cieľovke, priemerné uhrávajú okolo 13 – 14 %. Padnúť však vie aj pod desať percent.
Markíza momentálne druhé pásmo vykrýva napríklad prevzatou kriminálkou od sesterskej Novy Policie Modrava, ktorú vysiela dvakrát do týždňa po seriáli Dunaj, k vašim službám. Darí sa jej najčastejšie na úrovni okolo 17 % v obchodnej cieľovke. Markíza môže byť spokojná, minulý rok na jar v týchto časoch často prepadávala.
Aktuálne sú na jej obrazovke prepadákom pondelňajšie reprízy Dobre vedieť s podielmi len okolo 11 – 12 %, nepomáha im ani nábeh úspešného seriálu Klamstvo.
Joj zas do času po hlavnom programe vytiahla napríklad v utorky zahraničný seriál Transplant, usadil sa na podieloch v okolí 12 – 14 %.
Vôbec najväčším prepadákom jari je stávka na prevzaté české vydania relácie Inkognito, ktoré v stredy po Hranici prepadávajú na podieloch len okolo 7 %. Joj už ohlásila programovú zmenu a české Inkognito bude odsúvať bližšie k noci.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“