Aktuality
Exkluzívne hodnotenie úspešnosti projektov a noviniek sezóny: Toto boli najväčšie hity a prepadáky!
Prinášame hodnotenie noviniek jesene a jari 2014/2015 aj s našim rozhodnutím o najväčších úspechoch a prepadákoch celého ročníka.
UDALOSTI ročníka 2014/2015: Kľúčové momenty, ktoré hýbali televíznym trhom!
Najväčšie prepadáky
Markíza
Doktori: V pomere cena – kampaň – výkon najväčšie zlyhanie sezóny. Dlhšie pripravovanými Doktormi sa Markíza rozhodla obohatiť jesennú štruktúru, ktorú však mala od jej spustenia pevne nadpriemerne zastabilizovanú. So seriálom tak prišla v čase, keď to vôbec nepotrebovala a čo je horšie, už vôbec ho nepotrebovali diváci. Nasadenie Doktorov pôsobil skôr ako rozmar, keď nimi televízia chcela vystriedať uprostred sezóny úspešne fungujúce duely Farmy. Veľmi neštandardný postup, keď Markíza zmenila zabehnuté nastavenie sezónnej reality šou, odmenili diváci hlbokým nezáujmom. Dokonca to na jeden diel poznamenalo aj samotný duel Farmy. Doktori sú neúspešní aj v kontexte veľkého rozpočtu, ktorý na ich výrobu Markíza vyčlenila. Seriálu nepomohla ani intenzívna kampaň, zo svojho času sa museli porúčať po prvej časti a ani mimo prime-time nedosahovali na priemery stanice.
Búrlivé víno (jar 2015): Málokedy sa stane, aby sa rovnaký program dostal súčasne do oboch skupín, Búrlivému vínu sa to však podarilo. Kým na jeseň bol jednoznačným pilierom sledovanosti Markízy a konkurovať mu dokázalo len V siedmom nebi, na jar to bol práve tento seriál, ktorý najviac potápal svoju stanicu. Česť si Búrlivé víno zachraňovalo aspoň v závere série, no posledné týždne už pachuť jarného nezdaru nezmyli.
Reflex špeciál: Aj na jar Markíza obohacovala štruktúru, keď sa pokúsila oslabiť nedeľnú podvečernú trvalku Joj Nové bývanie. Magazín Reflex špeciál aj s prvkami o bývaní hneď pri štarte s reláciou Joj prehral, postupne sa presunul na piatok a dožil sa len pätice vydaní.
Rodinné prípady: Už na jar 2014 vysielali diváci Markíze signály, že s týmto projektom ju veľká budúcnosť nečaká a v náznakoch pritvrdili aj v lete, keď sa Rodinným prípadom v čase o 18-tej zväčša nedarilo. Líder ich však ako jeden z hlavných produktov ponúkol aj túto jar a popálil sa. Rodinné prípady dopomohli k zníženiu celodenných priemerov Markízy a aj tie nemálo podliezali.
Joj
Dr. Ema: Seriál s kvalitným spracovaním aj obsadením by, pravdepodobne, zafungoval na verejnoprávnej Jednotke, no na divákov Joj rozhodne nemal. Televízia skúšala byť trpezlivá a Dr. Emu držala v jej čase o 21:40 vytrvalo aj po neúspešnom štarte, no bez úspechu. Seriál sa stal v pomere svojich výkonov, priemerov stanice a časom nasadenia najneúspešnejšou novinkou sezóny. Paradoxom je, že jeho hlavná tvár, Soňa Norisová, hneď túto jar zahviezdila na českej Nove v seriáli Policie Modrava, ktorý bol absolútnym hitom sezóny.
Sladký život (od presunu na 18:00): Potenciálna celebrity šou odštartovala v januári so slušnými výkonmi a aj keď nebola trhákom, pre Joj znamenala istotu v podobe priemerov ale aj nadpriemerov. Od presunu na 18-tu po príchode Paneláku však podiel šou okamžite padol a ešte horšie na tom Sladký život je po svojom návrate v júni. Projekt ohlásený aj na jeseň netreba odpisovať, no musí zmeniť koncept a zdá sa aj osobnosti.
Fajnšmeker: Joj sa v soboty o 18-tej trápi a úspešný liek na najproblematickejší slot posledných rokov nenašla dodnes. Kulinárska šou s Thomasom Kamenárom od prvej časti hlboko prepadla a je otázne, či bude mať televízia dostatok odvahy na jej návrat. Reláciu zatiaľ nezavrhla. Lepšie sa darilo jej nasledovníčke, Novej záhrade, ktorá však taktiež nedokázala dosahovať na priemery stanice.
RTVS
Superhrdinovia: Projekt, na ktorom RTVS postavila svoju jeseň. Aj keď snaha podporiť detskú tvorbu a detské tváre bola chvályhodná, ostala v mnohom nepochopená. Najväčším zlyhaním Superhrdinov nebol ich obsah, svojich detských divákov museli potešiť. RTVS zlyhala programovo. Programy cielené na túto mladú cieľovku nemajú po ôsmej večer čo robiť, čo jasne dokázali aj podpriemerné výsledky sledovanosti, ktoré v tomto nastavení neobháji ani úspech u cieľovej skupiny. A čo viac, televízia Superhrdinmi narušila štruktúru budovaného piatkového zábavného slotu. Vyrobiť na našom malom trhu takýto projekt pre rannú hodinu je síce malé sci-fi, no nasadiť ho do prime-time nie je o nič lepšie. Seriálu sa nedarilo v premiérach ani reprízach, ktoré neskôr bežali v predpoludňajších hodinách. Aj keď RTVS primárne neposudzuje úspešnosť projektov od sledovanosti, vďaka čomu si môže dovoliť prinášať aj takéto produkty, Superhrdinovia sa svojím nastavením stali prepadákom.
Víkend: RTVS v októbri bez „zbytočného“ vzruchu uviedla publicistický formát a žiadny vzruch sa nekonal ani ďalej. Relácia vysielaná v pondelky okolo 22-hej prepadávala v hlbokých podpriemeroch, pričom žiadnu hodnotu nepriniesla ani vo verejnoprávnej rovine. Telerozhlas po štarte formátu uviedol, že ho testuje a do konca roka 2014 rozhodne, či ho (prípadne obdobnú reláciu) bude vyrábať vo vlastných kapacitách. Televízia nakoniec vytvorila s firmou Františka Borovského novú zmluvu za vyše 150-tisíc eur a naďalej za reláciu platí externej firme. Od jari ju presunula na sobotné popoludnia a aj keď zaznamenala zlepšenie výkonov, stále nedosahuje ani na priemer Jednotky.
Najúspešnejšie projekty
Markíza
Horná Dolná: Kým Doktori boli ukážka toho ako prísť s nesprávnym produktom v nesprávnom čase, Horná Dolná je presným opakom. Markíza zahrala na správnu strunu a so slovenskou obdobou úspešných českých dedinských komédií spôsobila ošiaľ. Horná Dolná sa stala novodobým fenoménom, ktorý od čias Susedov na poli sledovanosti nemá obdoby. Jediným jej mínusom je, že prvú sériu ponúkla mimo obchodne najsilnejšej sezóny, čím, pravdepodobne, nemohla naplno využiť jej obchodný potenciál. Pri druhej sérii to však už bude inak.
Kredenc: Skeč šou rovnako ako Horná Dolná prišla v správnom čase a so správnou zostavou. Sebavedomo pôsobiaci produkt zafungoval na divákov a to dokonca tak, že úspech postupne znásoboval. Napriek tomu, že sa na jeseň vysielal opatrnejšie pred jedenástou hodinou, Markíze nadpriemery zabezpečoval aj pred desiatou. A s koncom druhej série dokonca dosiahol rekordy.
Búrlivé víno (jeseň 2014): Pred jarným prepadom sa Búrlivé víno vo svojej štvrtej sérii držalo vysokých výkonov a spoločne s Farmou bolo kľúčom k úspešnej jeseni Markízy. Seriál vo svojom vysielacom čase nemal konkurenciu a bojovať s ním na diaľku dokázalo len Rozborilove Siedme nebo.
Chart Show: Hudobnú šou si líder jemne oťukával na jeseň a nakoniec sa rozhodol pre jej pravidelné vysielanie. Urobil dobre, nakoľko sa z Chart Show stal jeho najsledovanejší nespravodajský program jari.
Farma: Nestáva sa často, aby talentové programy či reality šou dosiahli s pokročilejšou sériou lepšie výsledky ako s predchádzajúcimi, no Farma to zvládla. Priemer piatej série predčil tretiu aj štvrtú sezónu a dodal Markíze odvahu ohlásiť šieste pokračovanie.
Joj
V siedmom nebi: Úlovok v podobe Rozborila sa Joj vyplatil. Overený produkt zafungoval aj u komerčnej dvojky, pričom relácia bola tým najsledovanejším, čo Joj v celej sezóne ponúkla. V siedmom nebi prinieslo aj výrazný moment, keď práve v ňom sa vrátila Marika Gombitová po 12 rokoch na obraz, čo pre Joj znamenalo zlomenie deväťročného rekordu sledovanosti.
Divoké kone: Prvý počin Danice Halákovej a jej tímu od odchodu z Markízy splnil účel. Možno aj vďaka kontroverznému promu, v ktorom televízia zmobilizovala divákov Búrlivého vína, dokázali oslabiť Divoké kone vínnu ságu a naviac zlepšiť výkony po Paneláku najmä po jeho jesennej sérii. Seriál sa podľa nás z celkového pohľadu stal najúspešnejším produktom Joj počas celej sezóny, nakoľko mal významnejší podiel na zlepšení výkonov televízie ako V siedmom nebi, pričom zásadne ovplyvnil aj kondíciu a budúce kroky konkurencie.
Inkognito: Joj po dlhom čase prišla so zábavným programom a urobila dobre. Oprášením a zmodernizovaním jej niekdajšej najúspešnejšej relácie neschybila a aj keď popri výkonoch Divokých koní či väčšom odstupe od Búrlivého vína relácia sledovanosťou tak nežiari, pre Joj uhráva to, čo potrebuje. Televízia tak má v knižnici ďalší produkt, ktorý jej funguje a to je dnes pre ňu najdôležitejšie.
RTVS
Tajné životy: Jednoznačne najodvážnejší projekt uplynulej sezóny, ktorý sa skončil prekvapivým úspechom. Telerozhlas našiel odvahu pre spracovanie mimoriadne ťažkej témy a to do seriálu pre väčšinového diváka. Seriál sa skutočne dokázal zapáčiť univerzálnemu publiku a sledovanosťou dokonca prekonal výkony Kolonády, ktorá bola nečakane veľkým hitom Jednotky minulú jar. Tajné životy v sebe spojili to, čo sa darí veľmi zriedka – kvalitný produkt s náročnou témou, ktorý uspel aj u väčšiny. Pre nás ide z komplexného hľadiska o najúspešnejší projekt celej sezóny. Rozhodnutie podčiarkuje ocenenie na festivale Finále Plzeň. Seriál dostane aj druhú sériu.
Milujem Slovensko, Čo ja viem: Zábavné piatky Jednotka buduje už veľmi dlho a v tejto sezóne sa jej úsilie vrátilo v dosiaľ najintenzívnejšej podobe. Milujem Slovensko sa už v minulosti stalo nespochybniteľne najsilnejšou značkou medzi zábavnými reláciami, pričom túto jar si dokázala aj menej univerzálna kvíz šou Čo ja viem oproti minulému roku zlepšiť výkony a trápiť Markízu s Joj.
Láska na vlásku: To, čo je na Českej televízii bežné, sa možno raz stane tradíciou aj na Slovensku. RTVS po štyroch rokoch uviedla na Vianoce vlastnú pôvodnú rozprávkovú novinku, ktorou si napriek zmiešaným reakciám získala veľkú priazeň a mimoriadne vysoký výkon v televíznej premiére. A to dokonca i v Česku.
Hodnotenie ďalších noviniek
Nečakané stretnutia: Dlhoveký formát verejnoprávnej Jednotky, Poštu pre teba, sa rozhodol Václav Mika poslať do večnosti a od roka 2015 ho vystriedal modernejšou verziou – Nečakanými stretnutiami. Tie sa zatiaľ sledovanosťou nechytajú ani na najslabšie obdobia svojej slávnej predchodkyne, no pre Jednotku i tak dosahujú nadpriemerné výkony.
Tanec snov: Produkciou náročnejšie V siedmom nebi než bolo Modré z neba si vynútilo na jar prestávku a aby diváci neostali bez plnenia snov, rozhodli sa Joj s Rozborilom vyplniť pauzu tanečnou šou. Tanec snov námetom pripomínajúci niekdajší hit Bailando kvalitatívne zaostal za očakávaniami a v úspešnosti Siedme nebo nenapodobnil. Televízii však dokázal prinášať prime-time priemery a nadpriemery a aspoň s blížiacim sa finále vyskočil.
Rýchle Televízne noviny, Šoubiz noviny: Markíza sa túto jar zamerala na krátke spravodajské formáty, ktoré testuje v najsilnejšom čase pred 20:30. Na konci januára uviedla Rýchle Televízne noviny, v ktorých pre divákov, ktorí prichádzajú k obrazovkám až po ôsmej večer, ponúka sumár udalostí. Formát nachádza väčšie uplatnenie v súčasnom teplom období, kedy je príchod divákov k televízorom výraznejšie vysunutý za ôsmu hodinu. V apríli spustil líder ďalšiu novinku Šoubiz noviny, obe relácie sa hýbu okolo súčasného priemeru Markízy (22 – 23 %).
Spoveď, Stratené hviezdy: Po neúspechu Dr. Emy sa Joj musela pustiť do operatívneho riešenia štvrtkového slotu po 21:40. Prvou skúškou bol publicistický formát Spoveď, ktorý však popri rozbehnutej Farme nestačil ani s exkluzívnou výpoveďou Dušana Cinkotu z väzenia. Televízia odvysielala dve vydania relácie. Slot na jeden večer vykryla strihákom z Česko Slovensko má talent v programe Stratené hviezdy. Po týchto dvoch pokusoch už mohla nasadiť pripravenú tretiu sériu šou Bučkovci, ktorá bola jej najsilnejším programom jesene o 21:40.
Neskoro večer: Médiami negatívne prijatá talkshow Petra Marcina turbulentný štart prežila a najbližšiu jeseň dostane už tretiu sériu. Relácii inšpirovanej, až na moderátora, americkými formátmi sa darí držať okolo a nad priemermi Jednotky v 12+.
Nová záhrada: Neúspešného Fajnšmekera vystriedala od apríla Nová záhrada od bývalých tvorcov verejnoprávnej relácie Hurá do záhrady. Relácia vhodná skôr na obrazovky RTVS síce zlepšila výkony po svojom predchodcovi, no stále to nestačilo na jarné priemery Joj (16 – 17 %). Tá musí hľadať lepší spôsob ako vyliečiť dlhodobo problematický sobotný slot o 18-tej, ďalším pokusom môže byť relácia o dizajne zameraná na prerábanie bytov.
Domov na kľúč: Po neúspechu s magazínom Reflex špeciál pripravila Markíza na nedeľný podvečer novinku o bývaní. Domov na kľúč nasadila do skoršieho času pred 18-tu hodinu, no ani v tomto prípade nezaznamenala úspech. Novinka sa pravidelne hýbala pod priemerom stanice a jej pokračovanie na jeseň bude prekvapením.
Kolabs: Joj chce každý polrok priniesť komediálny seriál a na jeseň túto ambíciu naplnila s nevýrazným Kolabsom. Seriálu, ktorému akoby chýbali základy, chýbalo aj niečo málo k tomu, aby dosahoval aspoň na priemery stanice. Sitkom po prvej sérii pokračovať nebude.
Slovensko chutí: Prehľad uzatvárajú kuchárske formáty, ktorých sa v tejto sezóne zrodilo hneď niekoľko. Ten svoj priniesla i RTVS, no zatiaľ príliš nezaujal. Podobne ako pri Superhrdinoch ani v tomto prípade sa nemôžeme stotožniť s telerozhlasom pri programovom nastavení relácie. Od štartu Slovensko chutí podlieza v utorky po Nikto nie je dokonalý jarné priemery Jednotky (okolo 10 %). Kam relácia patrí, naznačujú reprízy v soboty podvečer, kde sa relácia hýbe okolo staničného priemeru aj nad ním.
15 minútový kuchár: Ešte pred Fajnšmekrom ponúkla Joj jednu kuchársku šou na jeseň. Vyrobiť z Gaba Kocáka slovenského Jamieho Oliviera sa jej nepodarilo a rovnako nevyšiel ani koncept relácie. Kým recepty by možno tí zdatnejší za avizovaných 15 minút aj stihli, niektoré suroviny by zháňali aj niekoľko dní.
Zmena chutí: Začiatkom júna spustila Markíza vlastný formát pre menšiu Domu. Kulinárskej novinke, ktorá chce Slovákov naučiť variť a jesť zdravšie, sa zatiaľ nedarí siahať na priemery svojej stanice.