Aktuality
VIDEO: Očakávaná grafika Joj je na svete! Poznáme všetky podrobnosti (aktualizácia, nové ukážky, rozhovor)
O novej staničnej grafike Joj sa šuškalo už od začiatku roka, nakoniec tú svoju stihli skôr nasadiť Markíza aj kanály RTVS. Diváci Joj sa ale predsa len dočkali. Doplnené o upútavky v novej grafike.
Televízia z Koliby po dlhom čakaní prichádza s novým vizuálom pre svoj hlavný kanál. Aj keď sa o ňom začalo hovoriť už na začiatku roka, pričom sa jeho nasadenie očakávalo ešte na jar, zavedie ho v priebehu jesennej sezóny. „Aj tentokrát sme si dali záležať, aby všetky nápady kvalitne dozreli a pracovali sme dovtedy, kým sme neboli spokojní aj s najmenším detailom. Navyše, tento rok sme sa venovali aj grafike našich nových staníc RiK, Ťuki a Joj Cinema, ktoré mali pri príprave vizuálov prednosť,“ povedal riaditeľ kreatívy Joj Ondrej Garan Hutník pre Mediaboom.sk. Na konci článku nájdete celý rozhovor.
Televízia tak nakoniec plní svoj tohtoročný záväzok o zmene identu. Spoločne s ním k tomu prichádza aj kompletný rebrand skupiny. Joj Group prepracovala svoju korporátnu identitu, s čím je spojené aj nové logo Joj, vizuálna komunikácia či font.
Poznáme pritom presný dátum, kedy televízia nový ident nasadí. Stať by sa tak malo už tento pondelok 5. októbra 2015 vo večerných hodinách, konkrétne by na novú grafiku by mala Joj prejsť od spravodajskej relácie Krimi. Tá by už mala odštartovať zvučkou s novým logom stanice. Úpravou loga prejdú všetky spravodajské relácie. Zaujímavosťou je, že v rovnaký dátum a v rovnakých hodinách zmenila Joj vizuál aj v roku 2009.
Joj pri novom staničnom vizuále nasleduje trend nastúpený pri súčasnom idente nasadenom v roku 2012. Počas jeho využívania sa televízia postupne odklonila od hraných jinglov a namiesto nich sa čo najviac sústredila na promo programov. V tom chce Joj pokračovať. „Myslím si, že v súčasnej dobe sa televízie snažia využiť každú sekundu svojho programu na promo svojich relácií a formátov. Presne tak k tomu pristupujeme aj my,“ povedal Garan Hutník.
Televízna dvojka tak ide rozdielnou cestou ako jej konkurencia. Jednotka a rovnako aj Markíza s hranými jinglami naďalej významne pracujú. Zaujímavosťou je, že hrané jingle boli v minulosti typické práve pre Joj. Riaditeľ kreatívy však pripustil, že by s nimi televízia mohla pracovať pri sezónnych alebo výnimočných príležitostiach. Minulý rok sa napríklad objavili ako súčasť veľkej imidžovej kampane alebo počas vianočných sviatkov.
Reklamný jingel v novej grafike (po kliknutí zväčšíte)
Reklamný jingel 2012 – 2015
Televízia bude aj v novom idente pracovať s animáciou medzi upútavkami. Zaviedla ju v roku 2005. Prostredníctvom nej vytvára zo self bloku plynulý na seba nadväzujúci celok. Aj tentoraz by mala mať animácia podobu akéhosi listovania. Plynulý prechod medzi upútavkami prípadne inými prvkami vo vysielaní aktuálne využívajú aj všetky kanály Markízy, verejnoprávnej televízie a taktiež ďalšie stanice Joj.
Spomínaná animácia sa podobne ako celá grafika Joj prispôsobuje moderným trendom. „Grafiku sme viac priblížili tomu, na čo sú ľudia momentálne zvyknutí v rámci moderných technológií, s ktorými prichádzajú do kontaktu,“ pokračuje Garan Hutník. Hlavným motívom nového vizuálu sa stáva nová podoba loga. To bude prepájať celé vysielanie televízie: „Logo bude akýmsi spúšťačom všetkého, čo sa na obrazovke deje. Prináša a odnáša obraz, spúšťa on air grafiku alebo injektáž, otvára a zatvára jednotlivé bloky.„
Logo TV JOJ vo vysielaní, od októbra 2015 / do októbra 2015
Logo umiestnené v ľavom hornom rohu obrazovky sa tak bude do vysielania zapájať výraznejšie. Zároveň s ním bude spätá animácia nového claimu televízie – „Zážitok vidieť“. Joj bude totiž po novom claim animovať pri logu v priebehu upútaviek či jinglov. Všimnúť si to môžete nižšie v grafike pre upútavky.
Novú podobu dostávajú šablóny pre záver upútaviek. Značne odlišne bude televízia pracovať s veľkosťou jednotlivých textových informácií. V doterajšom vizuále mali veľký priestor informácie o dni a čase vysielania, názov titulu bol výrazne menší. Odteraz bude veľkostný pomer oveľa vyrovnanejší. Joj taktiež mení staničný font, ktorý je zároveň korporátnym pre celú skupinu. Kombinuje viaceré rezy rovnakého typu písma.
Grafika pre záver upútaviek (po kliknutí zväčšíte)
Grafika pre záver upútaviek 2012 – 2015
Joj novú grafiku smeruje k moderným technológiám nielen vizuálne ale aj informačne. Vizuál totiž značne pracuje s odkazmi na profily projektov na sociálnych sieťach a taktiež staničný web. Ten bude televízia pripomínať v upútavkách aj jingloch. S odkazmi na webové stránky projektov odkazuje vo svojej grafike aj Markíza.
Na logu a staničnej grafike pracoval kreatívny tím televízie Joj pod vedením Ondreja Garana Hutníka v zložení Jakub Jurášek, Dalibor Hriadel, Štefan Královič, Ján Tokár a Radovan Hajdin. Hudbu pripravili Marián Kachút, Tomáš Zubák a Peter Graus.
Upútavky v novej grafike
Riaditeľ kreatívy TV JOJ Ondrej Garan Hutník o novej staničnej grafike televízie
Naším cieľom bolo čo najviac zdokonaliť zavináč, v rámci jeho používania ho oddeliť od starého logotypu a zároveň sa zbaviť histórie grafiky televízie Nova, z ktorej pôvodné logo vychádzalo. Súčasná podoba loga je originálna, podarilo sa nám nájsť ten najlepší tvar, ktorý pôsobí veľmi moderne a zároveň čisto. Rád by som zdôraznil, že ide o úpravu loga, ktorá bola v roku 2015 potrebná aj vzhľadom na jeho používanie v rámci staničnej grafiky a on air grafiky.
Prečo si na novú grafiku museli diváci toľko počkať?
Príprava staničnej grafiky je dlhodobý kreatívny proces a podieľa sa na ňom tím ľudí.Všetko, čo divák vidí, teda nové logo alebo packshoty, sa vytvára priamo v televízií, doteraz sme nespolupracovali s agentúrou, ktorá by sa na niečom takom podieľala. Máme dostatok kreatívnych ľudí, ktorých nápady môžu diváci sledovať už niekoľko rokov nielen v televízii Joj, ale aj na Pluske a televízii Wau. Aj tentokrát sme si dali záležať, aby všetky nápady kvalitne dozreli a pracovali sme dovtedy, kým sme neboli spokojní aj s najmenším detailom. Navyše, tento rok sme sa venovali aj grafike našich nových staníc RiK, Ťuki a Joj Cinema, ktoré mali pri príprave vizuálov prednosť.
Pôjdu aj v novej grafike identové hrané jingle do úzadia?
Myslím si, že v súčasnej dobe sa televízie snažia využiť každú sekundu svojho programu na promo svojich relácií a formátov. Presne tak k tomu pristupujeme aj my. Teraz je to už štandard, a tak sa toho držíme. Pred niekoľkými rokmi sme boli práve my v Jojke priekopníkmi a budovali na trhu filozofiu hraných jinglov, ktoré boli pre nás vizuálne naozaj typické. Nevylučujem možnosť hraných jinglov k špeciálnym udalostiam alebo obdobiam, nateraz je to však výlučne o prome.
V minulosti bolo pre Joj typické experimentovanie, dravosť či hravosť, čo ju bude prostredníctvom grafiky vystihovať teraz?
V experimentovaní, hravosti a dravosti naďalej pokračujeme. Faktom je, že sa všetky ostatné televízie svojou grafikou prispôsobili trendu, ktoré sme práve my kedysi započali. Všetky sú už pestrofarebné, v rámci svojich vizuálov používajú veľké a jasne čitateľné typo, hrajú sa s wipkami, prechádzajú plynulo medzi jednotlivými programami a čoraz častejšie používajú injektáže ako hlavnú súčasť on air proma počas programu. Stále sme hraví a draví, grafiku sme ale viac priblížili tomu, na čo sú ľudia momentálne zvyknutí v rámci moderných technológií, s ktorými prichádzajú do kontaktu.
Kam sa Joj vo svojom vizuáli posúva? Čo je jeho hlavným motívom?
Hlavným motívom je práve nové logo, teda nový tvar zavináča, ktorý je akýmsi spúšťačom všetkého, čo sa na obrazovke deje. Prináša a odnáša obraz, spúšťa on air grafiku alebo injektáž, otvára a zatvára jednotlivé bloky. V grafike sme sa posunuli v rámci animácie a plynulosti k viac funkčnej a pre diváka jednoduchšej vizuálnej komunikácii, ktorá kladie dôraz na promo jednotlivých programov, nielen usmievavé tváre.