Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: ilustračné / zdroj: Plus 7 dní

Exkluzívne

Návrat hlási najznámejšia televízna anketa! Objaviť sa môže už budúci rok

Na slovenské obrazovky sa môže po rokoch vrátiť obľúbený televízny večer, vrchol popularity zažíval ešte pred pätnástimi rokmi.

Veľké televízne galavečery sa pokúšajú o svoj návrat.

Každoročné udalosti ako súťaže krásy či televízne aj hudobné ankety patrili v 90. rokoch či v prvom desaťročí nového milénia k populárnym udalostiam na slovenských obrazovkách, až divácky záujem postupne začal upadať.

Kritické roky

Podoba mnohých galavečerov bola prežitkom ešte z čias ich najväčšej slávy a v dnešnom svete sa ich organizácia prestala vyplácať.

Zrušenia sa vo svojej histórii dočkali všetky najznámejšie ankety.

Miss Slovensko chýbalo historicky po prvý raz od vzniku súťaže v roku 1996 vlani, Osobnosť televíznej obrazovky dostala stopku po covidovom roku 2020. Kedysi populárny Slávik skončil po pätnástich rokoch ešte v roku 2013.

Pokles sledovanosti či angažovanosti verejnosti v hlasovaniach postretol väčšinu podobných súťaží.

Krízu zažili programy aj u našich susedov, kde bol po roku 2017 zrušený Český slavík. História pôvodne spoločnej česko-slovenskej hudobnej ankety Zlatý slavík pritom siaha až do roku 1962, obnovená bola po rozdelení republík v roku 1996.

Na Slovensku si najväčšiu pozornosť udržiavala televízna anketa Osobnosť televíznej obrazovky.

Roky bola najväčšou televíznou udalosťou mimo športových či pravidelných programov – konala sa pravidelne od roku 2001 až do roku 2020.

Vyhlasovanie ankety OTO sa pravidelne konalo v marci či apríli, kedy pred tromi rokmi prepukla pandémia koronavírusu. Plánovaný aprílový priamy prenos museli organizátori pre prísne opatrenia vôbec po prvýkrát preložiť – nakoniec sa uskutočnil v septembri, kedy zaznamenal rapídny prepad sledovanosti. Anketa sa odvtedy viac nekonala.

Ako sme už informovali, dôvodom konca najdlhšie vysielanej televíznej ankety boli podľa zákulisných informácií finančné problémy organizátorov. Jej vyhlasovateľom bola agentúra APA na čele s Janou Prágerovou. V strate agentúra skončila práve v covidovom roku 2020.

Pod anketou sa následne zľahla zem a nebolo o nej viac počuť.

Chytajú druhý dych

Organizátori aj televízie sa po kritických rokoch snažia nájsť nový model fungovania galavečerov.

Tie na seba stále viažu viacero zaujímavých partnerov, ktorí majú príležitosť odprezentovať sa v priebehu večera na obrazovkách najsledovanejších staníc pred státisícmi divákov.

Snahy v ostatných rokoch vyústili do oživenia viacerých legendárnych súťaží.

V Česku sa hudobné ceny Slavík vrátili od roku 2021, pričom sa usadili na súkromnej televízii Nova a nabrali kontroverznejší rozmer. Tento rok sa realizácie po ročnej prestávke opäť dočkalo Miss Slovensko, ktoré oznámilo prelomovú zmenu v pohľade na ideál ženskej krásy a po prvýkrát sa víťazka nemala vyberať na základe ideálnych mier ale aj osobnosti.

Nový OTO

Nového ročníka by sa pritom mohla dočkať aj práve najpopulárnejšia a najsledovanejšia slovenská televízna anketa OTO – Osobnosť televíznej obrazovky.

Zrušená bola presne po 20 ročníkoch.

Po niekoľkoročnej odmlke sa mali o slovo prihlásiť pôvodní organizátori ankety, ktorí majú plánovať 21. ročník ankety.

Galavečer OTO by sa na obrazovky mohol vrátiť rovno v roku 2024.

Televízie už boli podľa viacerých informácií oslovené, aby zaslali vyhlasovateľovi zoznamy mien aj programov, za ktoré budú môcť diváci hlasovať. Tradične je anketa doplnená aj o herecké či spevácke kategórie.

V minulosti bolo hlasovanie v ankete OTO spustené spravidla koncom decembra a trvalo do februára.

Hlasovanie prebiehalo v dvoch kolách – hlasujúci najprv vyberali svoje najobľúbenejšie tváre či programy spomedzi úplne všetkých nominovaných, spravidla od decembra do januára, následne už volili víťazov kategórií v užších nomináciách.

Pokiaľ by došlo k naplneniu plánov s návratom ankety, jej organizátori majú na spustenie hlasovania približne dva mesiace.

Sledovanosť galavečera OTO

Anketa OTO zažívala svoje zlaté časy do roku 2010.

Vtedy sa jej sledovanosť pravidelne dostávala nad úroveň 700-tisíc divákov, jej absolútnym rekordnom je sledovanosť z roku 2007, kedy si večer pozrelo až 855-tisíc divákov.

Od roku 2011 zaznamenala prepad úspešnosti a svoje najslabšie výkony.

Zvrátiť to dokázala až nová moderátorská dvojica Adela Vinczeová a Matej „Sajfa“ Cifra, ktorá prvého OTA moderovala v roku 2013 a tvárami galavečera boli väčšinu nasledujúcich ročníkov. Aj vďaka nim sa sledovanosť ankety v rokoch 2015 až 2019 neprepadla pod úroveň 600-tisíc divákov, pričom výrazne jej úspešnosť začala rásť aj u mladšej generácie divákov.

Divácky úspech ankety udržal aj Michal Hudák, ktorý jednorazovo moderoval galavečer v roku 2019. O rok neskôr bol moderátorom osamotený Sajfa, kedy sledovanosť poznačil presun vysielania z apríla na september.

Sledovanosť posledných ročníkov galavečera OTO
rok – počet divákov (rtg), podiel na trhu (shr) – univerzálna cieľovka 12+ / obchodná cieľovka 12 – 54*

2020 – 418-tisíc divákov, podiel na trhu 24,2 % / rating 5,9 %, podiel na trhu 19,3 %
2019
 – 627-tisíc divákov, shr 33,2 % / rtg 10,4 %, shr 30,8 %
2018
 – 629-tisíc divákov, shr 31,0 % / rtg 10,4 %, shr 28,7 %
2017 – okolo 670-tisíc divákov, shr 32,7 % / rtg 11,1 %, shr 30,0 %
2016 – 675-tisíc divákov, shr 36,2 % / rtg 10 %, shr 30,2 %
2015 – 601-tisíc divákov, shr 30,6 % / shr 26,6 %
2014 – 551-tisíc divákov, shr 28,6 % / shr 23,1 %
2013 – 587-tisíc divákov, shr 28,6 % / shr 22,3 %
2012 – 464-tisíc divákov, shr 22,4 % / shr 17,3 %
2011 – 553-tisíc divákov, shr 27,9 % / shr 20,3 %
2010 – 734-tisíc divákov, shr 37,1 % / shr 32 %
2009 – 731-tisíc divákov, shr 42,3% / shr 39,8 %
2008 – 709-tisíc divákov, shr 41,2 %
2007 – 855-tisíc divákov, shr 45,9 %

*do roku 2015 sú údaje bez započítania oneskorenej sledovanosti, do roku 2016 bez započítania “hostí”

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor