Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Pikošky

Dobový Sľub valcuje obrazovky: Markíza nečakane zažíva úspech z čias fenoménu Oteckovia!

Televíznemu lídrovi sa môže podariť úspech, aký ani sám nečakal.

V septembri minulého roka portál Mediaboom.sk exkluzívne informoval, že po seriáli Dunaj, k vašim službám pripravuje Markíza ďalší dobový seriál.

Už v tom čase sme zároveň uviedli, že by s ním televízia mohla mať veľké plány – vyrukovať s ním rovno do podvečerného pásma a zrealizovať tak svoj dosiaľ najnáročnejší denný televízny projekt. To sa napokon aj potvrdilo.

Markíza totižto už dlhšie cítila, že výtlak vtedajšej dennej série Mama na prenájom bude iba obmedzený a začala potichu pracovať na jej náhrade.

Seriálu sa darilo v jarných sezónach, no počas jesene divácky záujem klesal. Prípravy dennej novinky sa televízii vyplatili pri sledovaní výkonov Mamy na prenájom počas vlaňajšej jesene, kedy sa jej výkonnosť prepadávala aj do podpriemerov Markízy.

Napokon dostala 4 série podobne ako niekdajšia podvečerná séria televízie Chlapi neplačú.

Naopak, Mama na prenájom nenadviazala na svojho predchodcu v podobe diváckeho fenoménu Oteckovia, ktorý najmä v rokoch 2018 a 2019 nevídaným spôsobom ovládol slovenské obývačky.

Zo seriálu sa krátko po uvedení stal najväčší televízny hit v období svojho vysielania.

V podvečernom čase lámal rekordy sledovanosti, keď sa v obchodnej skupine ťahal k ratingom od 10 až k 12 % a s podielmi na trhu vyskakoval aj nad 40 % V tom čase to už nedokázal žiadny iný pravidelný televízny program na trhu, s výnimkou športových prenosov.

Na absolútne dno Oteckovia zatlačili aj konkurenciu – Joj v čase ich vysielania zažila svoje najväčšie podvečerné prepadáky s maratónom neúspešných kvízov ako Lucky Room alebo Po škole.

Fenomén svojej doby

Tak dominantný úspech Oteckov bol už pred šiestimi či siedmimi rokmi prekvapením a práve preto si vyslúžili titul seriálového fenoménu vo svojej televíznej ére.

Ich popularita bola značná nielen v oficiálnom meraní sledovanosti, ale aj mimo televíznych obrazoviek.

Tváre seriálu sa stali najobľúbenejšími vo svojom čase – Vladimír Kobielsky a Zuzana Mauréry povyhrávali sošky v diváckej ankete OTO (Osobnosť televíznej obrazovky) ako najlepší herci za rok 2018, Oteckovia sa zas stali seriálom roka. Za rok 2019 si navyše sošku OTO odniesla ďalšia herečka zo seriálu Dominika Kavaschová.

Oteckovia plnili titulky bulváru aj lifestylových magazínov, príspevky k seriálu na sociálnych sieťach patrili k najpopulárnejším medzi televíziami.

Sľub začína pripomínať éru Oteckov

O pol dekády neskôr už Markíza vysiela nový podvečerný seriál Sľub, ktorý v týchto dňoch najslávnejšie obdobie Oteckov čoraz viac pripomína. 

Už po štarte bolo jasné, že sa televízii stávka na ďalšiu seriálovú dobovku vyplatila. Po Dunaji z vojnových 40. rokov sa v dennom Sľube rozhodla pracovať so živou nostalgiou mnohých divákov a seriál posadila do obdobia výrazných 80. rokov.

V prvom mesiaci vysielania Sľubu sa však zdalo, že úspešnosťou bude mať bližšie skôr k Mame na prenájom.

Jeho priemerná sledovanosť sa v obchodnej skupine pohybovala na ratingoch okolo 7 či 8 %, výnimočne dokázal padnúť aj pod 6-percentnú hranicu. V podieloch na trhu sa pohyboval stabilnejšie okolo 29 a 30 %. V celkovom publiku si ho zapínalo najčastejšie okolo 440 až 490-tisíc divákov.

Zlom v úspešnosti Sľubu nastal počas minulého týždňa.

Denný dobový seriál sa začína pravidelne usádzať celkovo nad hranicou pol milióna divákov, pričom v obchodnej cieľovke začínajú byť pravidlom ratingy na úrovni 9 % a podiely na trhu v okolí 35 %.

V uplynulých dňoch pritom padlo aj niekoľko rekordov, ktorými Sľub dotiahol úspech Oteckov spred šiestich rokov.

Sľub minulý týždeň v stredu po prvýkrát v obchodnej skupine pokoril ratingovú hranicu 10 %, tento utorok k tomu pridal nový podielový rekord s maximom na úrovni 38,5 %. Takéto podiely na trhu si Markíza pamätá práve z čias Oteckov.

Rozdielom oproti minulosti však je, že konkurenčná Joj tentokrát nestráca.

S dennou kuchárskou reality šou Bez servítky si udržuje priemerné aj nadpriemerné výkony – tento týždeň sa jej podiely na trhu pohybujú okolo 16 až 19 % v obchodnej skupine.

Na sieťach si pomohla bývalým seriálom

Ak bude tento trend pokračovať, Sľubu sa môže podariť úspech, aký pri príprave námetu a realizácii prvých častí nemusela čakať ani samotná televízia.

Dnes sú už totižto takéto výkony raritou – podvečerná séria navyše v obchodnej skupine prekonáva aj úspešnosť Dunaja, ktorý sa niekoľko sezón pýšil statusom najsledovanejšieho programu na trhu.

Aj v prípade Sľubu navyše platí, že seriál úspešnosťou prerástol televíznu obrazovku.

Dobovému hitu sa venujú aj seriózne médiá, vyhýbajúce sa bulvárnym témam, o hercov je nemalý mediálny záujem, podporený vystupovaním až troch hviezd seriálu v tanečnej šou Let´s Dance.

Sľubu sa k tomu rovnako darí na sociálnych sieťach, kde mu Markíza navyše poskytla širokú fanúšikovskú základňu.

Oficiálnu stránku totižto nezakladala nanovo, ale použila existujúcu k spomínanému dennému seriálu Chlapi neplačú, na ktorej už mala desaťtisíce fanúšikov.

Sledujete denný dobový seriál Sľub?

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor