Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: RTVS

Sledovanosť

Čas nádejí lámal na RTVS rekordy! Koniec ostal otvorený, je reálne pokračovanie?

Historická sága si divákov udržala od prvej po poslednú časť, zaradila sa k najsledovanejším pôvodným seriálom RTVS.

Najväčšia tohtoročná novinka RTVS už koncom februára skončila.

Verejnoprávna televízia po ôsmich týždňoch uzavrela historickú rodinnú ságu Čas nádejí, ktorá pritiahla divákov hneď pri štarte, pričom sledovať ju ostali do samého konca.

RTVS trhala maximá

Čas nádejí sa zaradil medzi najúspešnejšie vlastné seriálové produkcie telerozhlasu.

Ako už portál Mediaboom.sk informoval, Čas nádejí zaznamenal rekordný štart spomedzi všetkých pôvodných seriálov RTVS, ktorý začiatkom januára sledovalo 532-tisíc divákov v univerzálnej skupine. Prvý diel bol zároveň najsledovanejším z celého vysielania seriálu.

Rekord však padol aj vo finále.

Posledný ôsmy diel Času nádejí si pozrelo priemerne 515-tisíc divákov, čo bol tretí najsledovanejší diel seriálu. S finálovým dielom ale zaznamenal rekordný podiel na trhu s hodnotou 24,9 %, čo je v univerzálnej skupine navyše vôbec najvyšší podiel na trhu, aký dokázal dosiahnuť ktorýkoľvek pôvodný seriál RTVS. spomedzi pôvodných seriálov RTVS.

Historická sága tak dosiahla aj historicky najvyšší priemerný podiel na trhu zo všetkých vlastných seriálov telerozhlasu – osem častí sa zastavilo na rekordnom priemere 24 %.

Čas nádejí bol v histórii RTVS druhým najsledovanejším pôvodným seriálom.

Priemerná sledovanosť ôsmich častí dosiahla úroveň 513-tisíc divákov v univerzálnej skupine. Sledovanejšie bolo v minulosti už iba Hniezdo.

Vo vynovenej obchodnej skupine, v ktorej sa pomeriavajú Markíza a Joj u divákov vo veku 13 až 55 rokov, posledný ôsmy diel Času nádejí dosiahol rating 6,8 % s podielom na trhu 19,9 %.

Išlo o priemer seriálu, ktorý sa väčšinu vysielania pohyboval okolo 7-percentnej ratingovej hranice. Neraz však aj nad ňou, najsledovanejší bol prvý diel, ktorý ako jediný dosiahol úroveň 8 % pri podiele na trhu 21 % v obchodnej skupine.

Nádej sa v šťastný koniec nepremenila

Hneď po odvysielaní poslednej časti sa na sociálnych sieťach začali miešať rôzne reakcie.

Väčšina divákov naďalej vyzdvihovala vydarený seriálový počin RTVS, ktorý má patriť medzi to najlepšie, čo verejnoprávna televízia za dlhé roky ponúkla. Časť z nich ale ostala po finále sklamaná.

„Záverečná časť bola veľkým sklamaním, židovské dievča zomrelo, s tým som rátala, ale čo ďalej…“ píše jedna z diváčok. „Tiež som čakala lepší koniec. Škoda, chcelo by to pokračovanie,“ pridáva sa ďalšia.

„Škoda, že sa sa ani jedna nádej nepremenila na kladný výsledok v živote hrdinov seriálu. Ťažká doba, ťažký koniec seriálu. Ale skvelé herecké výkony, ďakujem za zážitok,“ napísala ďalšia diváčka.

Okrem toho, že nie všetci fanúšikovia spracovali, že ťažká doba neprinášala šťastné konce, viacerým prekážalo, že uzavreté neboli všetky osudy.

„Záverečná časť bola veľkým sklamaním. Židovské dievča zomrelo, s tým som rátala, ale čo ďalej…“ 

„Skvelý seriál. Užili sme si to všetci, naozaj. Nie raz som plakala… Veľmi silné a kvalitné spracovanie. Dávno som nevidela tak úžasný seriál či film od Slovákov. Nedivím sa, že sa točil niekoľko rokov. Je to smutné, ako to skončilo, nedopovedané veci-vzťahy, žiaľ. Ale ak by to skončilo celé happy-endom, nebolo by to ono. Stratilo by to svoje čaro. Žiaľ, boli to ťažké roky, ťažké časy. My, čo si myslíme, že dnes je zle, že lepšie už nebude… Môžeme ďakovať, že sme nezažili to, čo naši starí rodičia, rodičia. Ďakujeme Vám za osem krásnych večerov.“

„Tiež som čakala väčšie rozuzlenie deja pri niektorých postavách… Možno sa tvorcovia zamyslia a dokončia to.“

Je pokračovanie reálne?

Nejeden divák by privítal, ak by Čas nádejí dostal ďalšie časti.

Niet pochybností, že by tvorcovia mali čo spracovať, seriál skončil v roku 1951 a minimálne do Nežnej revolúcie, ale aj po nej, udalosti na slovenskom území prechádzali ďalším turbulentným vývojom.

Samotná RTVS oficiálne komunikuje, že Čas nádejí ponúkol posledný finálový diel. Aj keby úspech podnietil televíziu k pokračovaniu, má to mnohé úskalia.

Jedným z nich je samotný koncept seriálu.

Príbeh je totiž postavený na sledovaní osudov viacerých generácií jednej rodiny na pozadí kľúčových historických udalostí. V deji sa tak objavujú rovnakí herci v priebehu viacerých období, čomu bola prispôsobená špecifická vizáž tak, aby realisticky zachytila vývoj v rozmedzí takmer 40 rokov.

Aj maskovanie hercov však má svoje limity a ďalší podobný skok pri dodržaní obsadenia by bol viac ako problematický.

Zároveň je nereálne, aby sa diváci prípadného pokračovania dočkali v najbližších sezónach.

Iba samotný námet sa vyvíjal približne dekádu, tvorcovia a scenáristi však na ňom už môžu stavať. Nakrúcanie ôsmich dielov ale trvalo ďalší rok a postprodukcia mesiace. Nové diely by sa tak mohli dostať do vysielania až v čase, kedy by už seriál v pamäti divákov vybledol.

Aby bolo čakanie čo najkratšie, televízia by sa do pokračovania musela pustiť čím skôr.

RTVS však aktuálne prechádza turbulentným obdobím s nejasným koncom.

Samostatnou kapitolou sú financie. Vedenie RTVS sa v súčasnosti musí vysporiadať s priškrteným financovaním, keď na návrh vlády SR bol RTVS znížený príspevok zo štátneho rozpočtu.

Známy je tiež zámer rozdeliť verejnoprávnu televíziu a rozhlas, čím by sa zbavili súčasného vedenia, čím by sa vládna koalícia zbavila aktuálneho manažmentu. Niektorí vládni predstavitelia, na čele s predsedom SNS Andrejom Dankom, navyše otvorene komunikujú ambíciu verejnoprávne média rovno ovládnuť a zmeniť ich na štátne.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor