Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: vysielanie TV Markíza, ČT24, JOJ 24, RTVS :24

Televízia

Atentát na premiéra v televízii: Zrušená Mama na prenájom, hodiny správ aj preteky s časom

Prvé na mimoriadnu situáciu na televíznej obrazovke zareagovali RTVS, JOJ a ČT24, TA3 sa k vysielaniu dostala až po pol hodine.

V stredu 15. mája po 14. hodine bol po výjazdovom rokovaní v meste Handlová spáchaný na úradujúceho premiéra Roberta Fica atentát.

„Premiéra Fica postrelili. Roberta Fica v Handlovej po rokovaní postrelili, vezú ho do nemocnice,“ znela pred 14:50 prvá správa z Minúty po minúte Denníka N. Šokujúca aktualita sa zakrátko potvrdila a obehla médiá nielen na Slovensku, ale po celom svete.

Bezprecedentné dianie v krajine do pár minút ovládlo aj televízne vysielanie.

Prvé správy v televízii

Na obrazovke sa prvá informácia objavila do pár minút, keď už o 14:55 zareagovala v živom vysielaní RTVS.

„Po dnešnom výjazdovom rokovaní vlády v Handlovej sa strieľalo. Podľa Denníka N premiéra Robert Fica postrelili a vezú ho do nemocnice. Výstrely padli pred domom kultúry,“ oznámil moderátor Vlado Lichvár na spravodajskej televízii :24.

O 15:00 sa RTVS následne postarala o prvý redaktorský vstup medzi televíziami priamo z mesta Handlová, ktorý telefonicky sprostredkoval redaktor Marek Pivoluska. Zakrátko nasledoval živý vstup z parlamentu redaktorky Barbory Šišolákovej.

Po mixe správ sa :24 venovala téme nepretržite od 15:15 až do večernej hlavnej spravodajskej relácie.

V podobnom čase reagovali, až na jednu výnimku, aj ďalšie televízie.

JOJ 24 zaradila priebežné informácie o streľbe do svojho vysielania od 15. hodiny. Ako prvá už od 15:03 priniesla nepretržité živé zábery z miesta atentátu po útoku. O 15:08 odvysielala prvý vizuálny redaktorský vstup medzi televíziami, o ktorý sa naživo postaral reportér Pavol Čertík.

Rovnako od 15:00 na dianie zareagovala česká verejnoprávna televízia.

ČT24 zas ako prvá odštartovala nepretržité vysielanie k atentátu na slovenského premiéra. Začala s ním pár minút po 15-tej, situáciu na Slovensku monitorovala bez prestávky až do večerného spravodajstva. Neskôr v mimoriadnom vysielaní pokračovala.

TA3 najpomalšia, no najsledovanejšia

Najpomalšie medzi spravodajskými televíziami zareagovala tá najstaršia.

TA3 krátku písanú správu v informačnej lište priniesla síce už o 14:55, v obraze však viac ako polhodinu vysielala záznam tlačovej konferencie z výjazdového rokovania vlády. Konala sa pred streľbou.

K plnohodnotnému spravodajstvu k útoku na tretieho najvyššieho ústavného činiteľa, aj s prvým vstupom redaktorky Anny Mazreku spred kultúrneho domu v Handlovej, sa napokon dostala o 15:35. Ťahala ho kontinuálne do hlavných správ.

Vďaka diváckemu návyku však, paradoxne, pritiahla najviac divákov, ktorí polhodinu na jej obrazovke čakali na prvé podrobnosti.

TA3 sa v čase medzi 15:30 a 18:30 mala hýbať na priemerných podieloch na trhu okolo 10 – 17 % v univerzálnej cieľovke. Informácie v jej trojhodinovom vysielaní malo priebežne hľadať okolo pol milióna divákov (reach 12+). JOJ 24 a RTVS :24 sa v rovnakom čase mali pohybovať na podieloch na trhu okolo 4 – 9 %. Všetky stanice tak boli vysoko nadpriemerné. Dáta za ČT24 na Slovensku nie sú známe, dá sa však očakávať, že za lokálnymi stanicami nezaostávala.

Najvyššie postavenie na trhu mali spravodajské stanice v prvej polovici niekoľkohodinového vysielania.

Mimoriadny maratón Markízy

Po približne dvoch hodinách od prvých informácií o útoku totiž opraty prevzala Markíza.

Tá ešte pred 16. hodinou natvrdo prerušila vysielanie reprízových Susedských prípadov Mimoriadnymi Televíznymi novinami, neskôr v programe pokračovala.

Po 16:30 podobne rázne vstúpila do Rodinných prípadov, ku ktorým sa však už ďalej nevrátila.

Mimoriadne správy o atentáte vysielala na hlavnej obrazovke nepretržite až do 19. hodiny – úplne tak z programu vyškrtla klasické Prvé Televízne noviny, Reflex a taktiež premiérový diel denného seriálu Mama na prenájom.

Večerné spravodajstvá

Súvislé vysielanie k atentátu na premiéra pokračovalo v priebehu celých večerných Televíznych novín.

Tie, okrem iného, ako prvé priniesli mobilný záznam krátkej výpovede strelca po zadržaní. Markíza tiež naživo, aj keď ju nestihla celú, okolo 20. hodiny odvysielala väčšinu tlačovej besedy ministrov vnútra a obrany spred Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici. Premiér Robert Fico v nej podstúpil približne 5-hodinovú operáciu. Ďalší naplánovaný program, vrátane reprízy Na nože či Utajeného šéfa, už Markíza odvysielala, ale s oneskorením.

Naplánovaný program prerušila či úplne vyhodila aj hlavná Jednotka RTVS.

S prvými mimoriadnymi správami sa prihlásila ešte pred Markízou okolo 15:30, vysielala ich takmer hodinu. Ďalšie kratšie správy ponúkla pred 18. hodinou. Denné kvízy Duel a Všade dobre, doma naj odvysielala podľa plánu.

Večerné Správy RTVS od 19. hodiny venovali téme atentátu na premiéra prvých približne 25 minút z celej relácie.

Kým Markíza a Joj pripravené spravodajské reportáže z dňa hodili prakticky do koša a celé Televízne noviny aj Noviny TV JOJ venovali správam o streľbe, RTVS v druhej polovici svojej hlavnej relácie ponúkla aj ďalšie aktuálne témy. K vysielaniu o atentáte sa však vrátila po 19:55 spomínanou tlačovou konferenciou k zdravotnému stavu Roberta Fica spred Rooseveltovej nemocnice, pričom s ním kontinuálne na Jednotke pokračovala až do 23. hodiny.

Vyhodila tak plánované kriminálne tituly Vraždy v Toulouse a Pretvárka.

Joj začala svoje hlavné Noviny v netradičnom čase už od 19:00.

Okrem mimoriadnej situácie v štáte bol na stredajší večer naplánovaný zápas MS v hokeji medzi Slovenskom a Poľskom, ktorý vysielala Joj. Tá tak musela skrátiť svoj klasický spravodajský program o viac ako pol hodinu, pričom z neho úplne vyhodila reláciu Krimi. V mimoriadnom vysielaní po skončení Novín pokračovala ďalšie hodiny na spravodajskej JOJ 24.

V priebehu hlavných večerných Televíznych novín na Markíze hľadalo aktuálne informácie priebežne viac ako 780-tisíc divákov (reach 12+). V celkovej priemernej sledovanosti mali prekročiť pol milióna divákov. Noviny TV JOJ a Správy RTVS mali zasiahnuť pod či okolo 700-tisíc divákov (reach 12+) pri súbežnom vysielaní na hlavnom a spravodajskom okruhu. Ďaleko od tejto úrovne nemuselo byť ani viac ako dvojhodinové mimoriadne vysielanie Markízy pred večernými správami.

Štyri najsledovanejšie hlavné spravodajstvá Televízne noviny Markízy, Noviny TV JOJ, Správy RTVS a Hlavné správy TA3 mali v stredu dosiahnuť celkovú priemernú sledovanosť blízku 1,4 milióna divákov.

Najviac divákov naďalej pri hokeji

Aj pri turbulentnom spoločenskom dianí mal najviac divákov z celého dňa hokej.

Duel Slovenska proti Poľsku, ktorý skončil našou výhrou 4:0, mal ako prvý z tohtoročných majstrovstiev v každej tretine prekročiť hranicu milióna divákov a v druhej tretine zároveň zaznamenať doterajší nový rekord  s 1,14 miliónmi divákov v rámci vysielania šampionátu na Joj. Podiely na trhu v univerzálnej skupine sa mali po tretinách hýbať na úrovni okolo 49 – 57 %.

Vo vynovenej obchodnej cieľovke si štvrtý zápas slovenskej reprezentácie na turnaji pripísal ratingy cez 21 % a až vyše 24 % v druhej tretine, podiely na trhu sa v celom priebehu duelu pohybovali na úrovni okolo 60 – 65 %. Šlo tak o prvý zápas Slovenska na tohtoročnom šampionáte, ktorý neprekonal hranicu podielu 70 %. Zároveň sa však ako prvý vysielal v hlavnom vysielacom čase, kedy je pri obrazovkách vôbec najviac divákov.

Celkový zásah zápasu s Poľskom sa mal pohybovať na úrovni až cez 1,7 milióna divákov (reach 12+).

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor