Aktuality
Analýza Veľkej noci: Jednotka s raketovým rastom, Markíza pádom! Joj na rozhraní
RTVS sa darí čoraz viac posilňovať svoje postavenie, Markíza potvrdzuje tohtoročný klesajúci trend.
Ako dopadli štyri sviatočné dni z pohľadu televízií a medziročných porovnaní? Presne na to budeme hľadať odpoveď.
Jednoznačne najúspešnejšou televíziou sa z pohľadu Veľkej noci 2015 stala Jednotka. Posilniť sa jej podarilo vo všetky štyri dni, pričom priemerne celodenne (v 12+) rástla o takmer dve percentá a v prime-time o približne tri percentá. V 12 – 54 to bolo, dokonca, viac (porovnanie na konci článku v tabuľke). Najslabší deň zažila v nedeľu, kedy hlavný film Ruky bozkávam uhral dvakrát podiel 10,3 %. Piatkový Liečiteľ aj sobotný Dáždnik svätého Petra sa už vyšvihli k blízkosti 16 %, pondelňajšie Čo ja viem dokonca na 18,7 %. Šou uhrala pri svojom štarte s druhou sériou obdobný podiel ako s tradičným vydaním pred rokom v piatok, kedy šou dosiahla share 18,2 %. Všetky čísla v 12+.
Na opačnej strane stojí Markíza. Tá si pripísala nemalý medziročný prepad, keď celodenne klesla o necelé tri percentá a v prime-time o takmer štyri percentá. Ako sme už informovali, pod tieto čísla sa čiastočne podpísala neuspokojivá výkonnosť Televíznych novín, ktoré svoj štandard uhrali len v piatok (na konci tohto článku) a najmä medziročný pokles výkonnosti hlavných večerných filmov.
Líder ostal na obdobných číslach resp. rástol iba na Veľkonočný pondelok, keď premiéra Madagaskar 3 uhrala v roku 2014 podiel okolo 28 % a reprízové Babovřesky tento rok takmer 30 %. Piatková premiéra Hop stratila oproti minuloročnej komédii Karate Kid prakticky 10 %, sobotná premiéra Muži v čiernom 3 na kinopremiéru Harry Potter a Dary smrti 2 okolo štyri percentá. Líder klesol dokonca aj v nedeľu, kedy odvysielal najsledovanejší program celého týždňa Herkules. Snímka uhrala podiel 29 % s ratingom 11,7 %, kým minuloročná priemerná dobrodružná komédia Cesta na tajomný ostrov dosiahla podiel 34,3 % s ratingom 13 %.
Pre dokreslenie výsledkov sledovanosti treba tiež uviesť, že televízie nemálo ovplyvňoval hokej na Dvojke. Avšak prakticky v rovnakej miere ako pred rokom. Tento rok sa finále extraligy prekrylo s veľkonočnými sviatkami dvakrát – v nedeľu a pondelok, v roku 2014 to bolo rovnako dva razy a to v sobotu a pondelok. Na Veľkonočný pondelok pri tom bežalo absolútne finále, keď prebehol posledný siedmy zápas. Jedenkrát sa počas štyroch sviatočných dní objavil na Dvojke prípravný zápas hokejovej reprezentácie, v oba roky to bolo v sobotu.
Joj môže hodnotiť výkon veľkonočnej sledovanosti z dvoch uhlov pohľadu. V prime-time stanica neklesla, naopak, nepatrne posilnila, necelé percento stratila celodenne. Stanici poškodil najmä piatkový prepadák so snímkou Smrtonosná pasca 4.0, ktorá na minuloročnú už vtedy slabo výkonnú premiéru Voda pre slony stratila približne šesť podielových bodov. V sobotu s reprízou Kúpili sme ZOO oproti Návrhu z roku 2014 rástla o približne percento.
Prekvapením je porovnanie nedeľného hlavného programu. Jarná šou z roku 2014 X Factor, ktorá po kastingoch klesla, ako sme vtedy písali, na čísla Paneláku, totiž uhrala lepší výsledok ako Tanec snov. Spevácka šou dosiahla podiel 20,6 %, Rozborilove tancovanie tento rok len 19,3 %. Najvýraznejší rast zaznamenala Joj v pondelok, keď oproti minuloročnému Paneláku narástla premiéra Doby ľadovej 4 o takmer päť percent a nasledujúcemu filmu Krajina stratených až o takmer deväť percent.
Neoficiálne porovnanie sledovanosti veľkých staníc počas Veľkej noci 2014 (18. – 21. apríl) a v roku 2015 (3. – 6. apríl)
Jednotka RTVS
Celodenne v 12+: 9,4 % /11,3 %
Prime-time v 12+: 10,7 % /13,8 %
Celodenne v 12 – 54: 6,8 % /8,8 %
Prime-time v 12 – 54: 6,8 % /10,4 %
TV Markíza
Celodenne: 24 % / 20,9 %
Prime-time: 28,9 % / 25,1 %
TV JOJ
Celodenne: 16,3 % / 15,5 %
Prime-time: 19,1 % / 19,3 %
RTVS nám tiež poskytla tabuľku najsledovanejších programov Jednotky a Dvojky počas veľkonočných sviatkov. Výsledky Dvojky sú bez hokejových stretnutí. Po kliknutí zväčšíte.