Schyľuje sa k zásadnej zmene na trhu: Televízie začínajú hovoriť o úprave komerčnej cieľovky!
10. júla 2018  //  Aktuálne, Showbiz  //  Bez komentárov

Súčasná obchodná skupina vstúpila do platnosti od roku 2008, na všetkých aktívnych obyvateľov už stačiť nemá.

Už v blízkom čase by slovenský televízny trh mohol prejsť podobnou zmenou ako pred ôsmimi rokmi. Vtedy sa skupiny Markíza a Joj dohodli na spoločnom prechode z univerzálneho cielenia na divákov starších ako 12 rokov na komerčnú skupinu, očistenú od menej produktívneho publika. Televízie takto reagovali na potrebu zvýšiť hodnotu predávaného reklamného priestoru, ktorý tak po novom cielil na kúpyschopných obyvateľov.

V súčasnosti je téma komerčnej cieľovky opäť na stole. Tentokrát by však malo nastať k opačnému posunu, a to jej rozšíreniu. “Od prechodu na komerčnú cieľovú skupinu ubehlo už osem rokov, pričom je stále viac zrejmé, že jej súčasné nastavenie životný štýl konzumentov dostatočne nereflektuje. Obchodná skupina (12-54) totiž nesleduje správanie celého produktívneho publika, keď opomína silnú skupinu divákov. Vek aktívnych spotrebiteľov narastá a dnes sú produktívni ako päťdesiatnici, tak šesťdesiatnici a neraz aj vyššie ročníky,” napísal vo svojom blogu generálny riaditeľ Joj, Marcel Grega.

Zároveň pripomenul, že ide o všeobecný trend, ktorý sa už odrazil na iných trhoch. “Tento trend už dávnejšie pochopili v zahraničí, kde sa obchodná cieľová skupina v ostatných rokoch rozširovala. V Českej republike predávame našu stanicu JOJ Family na cieľovú skupinu 15–69, čo je štandard u väčšiny staníc,” uviedol.

Práve týmto smerom by sa mal uberať záujem televízie v prípade rozšírenia komerčnej cieľovej skupiny na Slovensku. Po novom by sa cieľovka mohla rozšíriť o 10 až 15 rokov na skupinu 12-65, resp. 12-69. RTVS a TA3 ostávajú aj naďalej zacielené na celé publikum 12+, rozširovanie komerčnej cieľovky naspäť na celé publikum už televízie nenaznačujú.

Kým na Slovensku aktuálne televízie cielia primárne na dve skupiny, v Česku sú už dlhšie tri najväčšie skupiny zacielené na rôzne publikum. Kým Česká televízia, podobne ako RTVS, ostala verná širokému publiku (15+), Nova, podobne ako Markíza a Joj, cieli na úzku komerčnú skupinu 15-54. Prima sa od roku 2016 pridala k cieleniu na užšiu skupinu než 15+, no pri jej zložení divákov zastropovala hornú hranicu na úrovni 69 rokov. Na túto novú skupinu začali cieliť aj ďalšie kanály.