Aktuality
Veľký prehľad: Hniezdo pri štarte s rekordom, odštartovalo najlepšie z vlastných seriálov RTVS!
Jednotke štart nového pôvodného seriálu vyšiel, prvú časť Hniezda si pozrelo viac divákov ako úvod Tajných životov či Inšpektora Maxa.
RTVS v nedeľu večer odštartovala nový 12-dielny pôvodný seriál Hniezdo, ktorý sa s pozadím kriminálnej zápletky venuje téme adopcií detí a párom, ktoré deti mať nemôžu. Novinka v réžii Braňa Mišíka, ktorý dosiaľ stál skôr za komerčnými sériami ako Búrlivé víno, Divoké kone alebo Pravá tvár, vo svojom úvode uspela, keď sa jej podaril lepší štart než doterajším vlastným či koprodukčným seriálom RTVS.
Hniezdo si pri štarte pozrelo celkovo 470-tisíc divákov, čo predstavovalo podiel na trhu 19,8 %,uviedla televízia. V univerzálnej cieľovke seriál viedol trhu, komerčné stanice vysielali filmové snímky zamerané na mladších divákov.
Pre RTVS výkon úvodnej časti Hniezda znamená značný úspech. Verejnoprávna televízia po rokoch reštartovala pôvodnú seriálovú tvorbu projektom Kolonáda, ktorý spustila v januári 2014. Od tohto času nasadila v priebehu šiestich rokov viacero nových seriálov, pričom Hniezdu sa s úvodnou časťou podarilo poraziť všetky z nich. Prehľad nájdete na konci článku. Nový seriál Jednotky k úvodnej časti pritiahol v porovnaní s predošlými seriálmi RTVS celkovo najviac divákov, zároveň dosiahol aj najvyšší podiel na trhu.
Verejnoprávna televízia síce v tlačovej správe uviedla, že Hniezdo dosiahlo najlepší seriálový štart seriálu produkcie RTVS po Tajných životoch, tie však pri štarte podliezli 400-tisícovú hranicu. Vyskočili až s druhou časťou, kedy atakovali pol milióna. Tajné životy sa dokonca uviedli vôbec najslabším výkonom po Doktorovi Martinovi štartujúcom však na konci leta, výrazný úspech si zabezpečili až následne.
V rámci mladého publika Hniezdo dosiahlo bežnú úroveň seriálov RTVS. Dostalo sa na rating 5,5 % s podielom 13,7 %, Kolonáda, Tajné životy ale aj napríklad Inšpektor Max sa bežne hýbali práve v okolí ratingovej päťky.
Z pohľadu porovnania konkurencie Hniezdo čelilo obdobnému programu komerčných staníc, ako väčšina predošlých seriálov, keď bežalo proti filmom. Joj uviedla premiéru Logan Lucky: Miliónová lúpež, ktorá viedla u mladých divákov ratingom 8,1 % s podielom 24 %, Markíza vysielala o takmer hodinu kratší film Lucy, ktorý tak s ratingom pod osmičkou uhral značne nižší podiel pod 21 %. Nedeli, ale aj celému týždňu, dominovali Noviny Joj, ktoré celkovo sledovalo v závere týždňa 722-tisíc divákov s podielom 31 %.
Najťažší nástup mal Doktor Martin, ktorý ako jediný zo seriálov bežal v jesennej sezóne a štartoval na konci leta, kedy pri obrazovke trávi večer výrazne menej divákov, na jeseň 2015 vhupol navyše priamo do súboja štartu Superstar a Siedmeho neba, čím komerčné televízie k sebe viazali mladšieho aj staršieho diváka. V pomere konkurencie a výkonu najlepšie odštartoval vlaňajší seriál RTVS a ČT Strážmajster Topinka, ktorý šiel proti filmovému hitu Markízy Psia duša. Ten u mladých vystrelil na rating 13,7 % s podielom 31,1 %, celkovo Psiu dušu sledovalo 593-tisíc divákov. Joj uhrala so svojím filmom Policajtov švagor priemerné výkony.
Prehľad výkonnosti úvodných častí pôvodných seriálov RTVS (názov, dátum štartu, rating a podiel v 12+)
Kolonáda – 12. január 2014 – 440-tisíc divákov, 18,2 %
Tajné životy – 1. január 2015 – 394-tisíc divákov, 16,2 %
Doktor Martin – 30. august 2015 – 280-tisíc divákov, 13,5 %
Kolonáda II. – 10. január 2016 – 396-tisíc divákov, 16,7 %
Doktor Martin II. – 28. august 2016 – 320-tisíc divákov, 17,7 %
Tajné životy II. – 5. február 2017 – 425-tisíc divákov, 17,4 %
Inšpektor Max – 28. január 2018 – 451-tisíc divákov, 19,2 %
Strážmajster Topinka – 6. január 2019 – 442-tisíc divákov, 17 %
Hniezdo – 12. január 2020 – 470-tisíc divákov, 19,8 %
RTVS všetky tieto seriály vysielala v nedeľnom prime-time.
*od jesene 2014 sa do údajov sledovanosti započítava aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+